Jelenlegi hely

Árpád Utcai Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola

 
Cím: 1222 Budapest, Árpád utca 2.
Telefon: 229-3510, 06-20-339-3213
Igazgató:  Klinda Zsuzsanna
 
A település és az iskola története

„A Magyarországon élő nemzetiségek államalkotó tényezők. Minden, valamely nemzetiséghez tartozó magyar állampolgárnak joga van önazonossága szabad vállalásához és megőrzéséhez. A Magyarországon élő nemzetiségeknek joguk van az anyanyelvhasználathoz, a saját nyelven való egyéni és közösségi nyelvhasználathoz, saját kultúrájuk ápolásához és az anyanyelvű oktatáshoz.” (Magyarország Alaptörvénye XXIX. cikk (1))

Az Árpád Utcai Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola 130 éves múltra tekint vissza. Az intézmény Budapest XXII. kerületében, Budafokon, az Árpád utca 2. szám alatt található.
Az egykori Promontoron 300 évvel ezelőtt német telepesek leltek új hazára, szőlőműveléssel és kőbányászattal foglalkoztak.
A községben az első iskola egy tanteremmel kezdte meg a működését az 1750-es években. 1882-ig a település anyanyelve, a tanítás nyelve a német nyelv volt.
A lélekszám emelkedése miatt az első iskolát folyamatosan bővíteni kellett. Az 1880-as években Tóth József királyi tanfelügyelő közbenjárására állami fenntartású magyar tanítási nyelvű népiskolákat hoztak létre a tisztán németek által lakott Promontoron. A község nevét is magyarosították, a települést 1886-tól Budafoknak hívták.
1882-ben a hegyen, a kőbányában is kialakítottak egy népiskolai tantermet. Ez volt a mai Árpád iskola elődje, a Budafok-kőbányai állami elemi népiskola, amely 1912-ben költözhetett új, végleges épületébe, az Árpád utcába.
Az iskolát állami pénzből és a településen élő németség adományaiból építették 1911-1912-ben. Korabeli dokumentumok, anyakönyvek, népiskolai értesítők alapján eredeti nevét, a Budafok-kőbányai állami elemi népiskola elnevezést 1945-ig használta az intézmény.
A második világháború után az iskola nyolc évfolyamos általános tantervű általános iskola lett.

Az 1989-ben bekövetkezett rendszerváltás után Magyarországon megalakultak a kisebbségi önkormányzatok, ezt követően számos nemzetiségi iskola kezdte meg vagy kezdte újra működését országszerte. Budapest XXII. kerületében 1994-ben alakult meg a Német Kisebbségi Önkormányzat (2012-től Német Nemzetiségi Önkormányzat), amelynek kezdeményezésére 1997 szeptemberében megindult a német nemzetiségi oktatás az Árpád Utcai Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskolában.

Az intézmény 1997 szeptembere óta nyolc évfolyamos német nemzetiségi nyelvoktató általános iskola.
A nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás a nyelv tanításával, az irodalom és a nemzetiségi népismeret témaköreinek elsajátíttatásával hozzájárul a nemzetiségi nevelés-oktatás céljainak megvalósításához. A tanítás nyelve a magyar nyelv, a német nemzetiségi nyelv és irodalom tantárgyat tanítási óra keretében az első évfolyamtól heti öt órában, a nemzetiségi népismeret tantárgyat pedig további heti egy órában tanulják a gyerekek.
A 8. osztályt elvégző tanulók az európai referenciaszintek szerint legalább A2, de sokan B1 szintű német nyelvtudással fejezik be általános iskolai tanulmányaikat. Többségük két tanítási nyelvű német nemzetiségi, illetve általános tantervű gimnáziumban vagy szakközépiskolában tanul tovább, valamint egyéb olyan középiskolákban, ahol a német nyelvtudásra szükség van.

A 2011/2012. tanév jelentős mérföldkő volt az intézmény életében, mert ebben a tanévben ünnepelte az iskola a működésének 130., jelenlegi épülete fennállásának a 100., a budafoki németek letelepedésének pedig a 300. évfordulóját.
A településen családi házak, társasházak, kicsi lakótelepek találhatók. A 19-20. század fordulója óta a német nyelvet már csak a családokon belül használják a Budafokon élők, identitásukat, hagyományaikat, szokásaikat a mai napig őrzik és ápolják, fontosnak tartják a német nyelv tanulását. A tanulók többsége az iskola környékén lakik, sok szülő, nagyszülő szintén az Árpád iskola tanulója volt egykor.

A korábban önkormányzati fenntartású iskola 2013. január 1-jével állami fenntartásba került, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, Budapest XXII. Tankerületének jogi személyiséggel rendelkező 207001 számú szervezeti egysége lett. Az ingó és ingatlan vagyont a Budafok-Tétény Budapest, XXII. kerületi Önkormányzat működteti.

A XXII. kerületi Német Nemzetiségi Önkormányzattal eredményes, együttműködő a kapcsolat, képviselőik figyelemmel kísérik az iskola munkáját, látogatják a tanórákat, a foglalkozásokat.
 
 

A Budapestimami 2012 őszi és 2015/16. évi "A mi iskolánk" című pályázata keretében több száz szülő osztotta meg gyermeke iskolájával kapcsolatos tapasztalatait. A 2012. évi véleményeket ITT OLVASHATOD, 2015/16-ban erről az iskoláról az alábbiakat írták:

Hozzászólások

A Budapestimami 2015/16. évi „A mi iskolánk” pályázatában szülők adtak választ arra a kérdésre, hogy „Miért szeretitek gyermeked iskoláját?” A válaszok itt olvashatók.

Gyerekem elsős. Ugyan sokan vannak az osztályban, ezt jól kezelik, amennyire lehet, változatosak az órák. Mozgatják a gyerekeket (óra közben is vannak pl. ujj- és lélegzőgyakorlatok). Nagyon sokat vannak az udvaron: hacsak nincs hófúvás, a kevés szabadidőt az udvaron töltik. A németórákat szereti a gyerkőc a legjobban, itthon németül dúdol magában, nekünk tanítja a szavakat. Emiatt azt gondolom, hogy a plusz teher (kb. 3 órával van több, mint más suliban, mert 6 németóra van, de kevesebb a matek és magyar), igazából a sava-borsa az iskolának. A tanárok és az igazgatónéni (látszólag) szigorú, rendet tartanak, udvariasságra nevelik a gyerekeket, de érzelmileg is nagyon ott vannak. Vannak szabályok, de ha a szabályoktól el akarunk/kell térni, abban maximálisan kompromisszumkészek.Sok tanulás melletti programjuk van (színház, vadaspark, stb.)

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére