A gimnázium jogelődjének alapítási éve 1948., de működését a Bauhaus- iskolához tartozó, a funkcionalista építészet mellett elkötelezett sokoldalú mester, Kozma Lajos tervezte jelenlegi épületben csak 1949. október 22-én kezdte meg. Az épület a korabeli skandináv, ún. középfolyosós iskolatervezést követi (bár az eredeti terveknél szerényebb megvalósításban: a tornatermi épületrésznek a tervrajzokon megvolt a meg nem épített szimmetrikus párja; ennek helyét az 1987-ben emelt és kevésbé végiggondolt tervezésű ’B’ épület foglalja el.) Nagyobb felújítás, továbbá a belső terek és funkciók újraértelmezése az új évezred első éveiben szakaszosan, 2006-ban megvalósult lezárással történt. Az intézmény 1963-ig általános, majd néhány évig tizenkét évfolyamos iskolaként, később, 1971-től négy évfolyamos gimnáziumként működött Lipscher Ervinné dr. vezetésével. A gimnázium Kilián György nevét viselte. Az iskolában számos, országos figyelmet ébresztő pedagógiai kísérlet folyt: osztályozás nélküli értékelés, komplex esztétikai nevelés, nyelvi, ill. természettudományi tagozatos rendszer, integrált természettudományi képzés, élsportolók középfokú oktatása. A nevelőtestület Rónai Béla kezdeményezésére - az egész magyar pedagógiai gondolkodást megélénkítve - 1989-ben a korszerű körülményekhez igazítva feltámasztotta a nyolc évfolyamos gimnáziumi képzés évszázados hazai hagyományait, s az intézmény egyidejűleg felvette Németh Lászlónak, kiemelkedő nevelőnknek, európai látókörű gondolkodónknak és nemzeti klasszikusunknak nevét. Az igazgató ekkor dr. Hoffmann Rózsa volt, aki 1987-től egy szűkebb tanári közösséggel (dr. Bárczi Ildikó, Drucker Péter, Kiss Margit, Kiss Sándorné, Kovács Károly, Lami Pál, Németh Ferenc, Rónai Béla, Szeghő István) elkészítette a nevelési koncepciót, majd a tantárgyi programokat, s a kísérleti munkacsoport tagjai - már újabb kollégákat is bevonva - számos tankönyvet és oktatási segédanyagot írtak, szerkesztettek. A gimnáziumot országszerte sok iskola követte, néhány kiadvány (anyanyelv és művelődés, latin, fizika és anyagszerkezet, biológia, ének, rajz- néprajz-művészettörténet) bekerült a magyar pedagógiai köztudatba és az iskolai használatba. A gimnázium két egyetemmel együttműködve több tárgyban (magyar, történelem, latin, angol, német, biológia) vesz részt a tanárjelöltek gyakorlati képzésében. Az elmúlt két évtizedben a nevelőtestület tagjai igen magas országos szakmai elismerésekben részesültek: ketten Apáczai Csere János-, hatan Németh László-díjban, ketten Arany Katedra Emlékplakett kitüntetésben; a nevelőtestület 2004-ben Budapestért Díjat kapott. Az intézmény fenntartója 2009. augusztus 1-jei hatállyal a követő iskolák egyikét, a Kassák Lajos Gimnáziumot mint tagiskolát a Németh László Gimnázium irányítása alá rendelte. Gimnáziumunk a magyar pedagógia egyik ismert és elismert műhelye. Az elhivatott tanárok és a tehetséges tanulók, továbbá a szülők erőfeszítéseiről visszaigazolást adnak az országosan is kiemelkedő felvételi és kompetenciamérési eredmények, a változatlanul magas iskolai tanulmányi és érettségi átlageredmények, a kerületi, budapesti és országos versenyek sikerei, valamint a nagy számban letett nyelvvizsgák. Az iskola iránti szakmai és társadalmi érdeklődés nem lankad. A nevelőtestület elkötelezett az elért eredmények és színvonal megőrzése iránt.
Forrás: http://www.nlg.sulinet.hu/