A LilaBubával a 3 Királyfi, 3 Királylány Mozgalom által szervezett Baba-mama/papa-klubok országos találkozóján találkoztunk „személyesen”. Annamáriát talán már senkinek nem kell bemutatni, a Mesepszichológia könyvei lassan minden házi könyvespolcra felkerülnek, de Valit és a LilaBubát talán kevesebben ismerik. Kettőjükkel beszélgettünk legközelebbi közös munkájuk, a Mesei vándorút - az érzelmi intelligencia fejlesztése mesével, játékkal felnőtteknek című tréning kapcsán, mely május 7-én és június 4-én lesz a XI. kerületi Albertfalvi Közösségi Házban.
Budapestimami (Bpimami): Hol és hogyan találkoztatok először a mesével és mi indított el azon az úton, hogy később is ezzel foglalkozzatok? Mit jelent számotokra a mese felnőttként?
Dr. Kádár Annamária (pszichológus, tréner, egyetemi oktató, a Mesepszichológia könyvek szerzője): Erdélyben, Marosvásárhelyen születtem és élek jelenleg is. Gyermekkorom meghatározó élménye édesanyám sok-sok meséje. Máig bennem él azoknak az estéknek a hangulata, és lélekmelengető visszaidézni azokat a belső képeket, amelyeket akkor teremtettem meg magamban. Mindig elvarázsoltak a történetek, ez határozta meg pályaválasztásomat. Pszichológusként folyamatosan történeteket hallgatok és segítek újraírni őket. A mese számomra nemcsak népmesét, kortárs mesét jelent, hanem az életmesénket is, amelyet folyamatosan mesélünk magunkról, szavainkkal, tetteinkkel, a világhoz való viszonyulásunkkal. Hiszem, hogy ez a mese egyik legfontosabb útravaló, amit szülőként gyermekeinknek, pedagógusként diákjainknak, felnőttként „útitársainknak” továbbadhatunk.
Kerekes Valéria (mesélés-kutató, egyetemi oktató): Gyermekkorom a Délvidékhez, Szabadka városhoz köt. Legkedvesebb emlékeim pedig atyai nagyanyámhoz, aki magától értetődő szenvedéllyel kalauzolt el a benne élő mese- és népdalkincs titokzatos világába. Gyermekien játékos természete, ösztönös lelkesedése melengette az útravalót, a „hamuba sült pogácsát”: ez határozta meg egész későbbi életutamat. Tanulmányaim során mindvégig az vezetett, hogy megszerzett ismereteimmel segíthessek gyermekeknek és felnőtteknek átélni a mese és a játék egyszerűségét és titokzatosságát, éppúgy, ahogy gyermekkoromban velem történt. Hitvallásom szerint a mese és a játék két legfontosabb lelki táplálékunk.
Bpimami: Hogyan találkoztatok először és hogyan kezdődött el a közös munka? Van ennek köze ahhoz, hogy mindketten határon túli magyarok vagytok?
Először több mint öt éve találkoztunk egy szakmai konferencián, melynek szünetében beszélgetni kezdtünk. Kiderült, hogy nem csak a szakmai nézeteink egyeznek, hanem a világról alkotott véleményünk is. A beszélgetést újabb találkozások követték. Közben mindkettőnknek lett saját Királylánya (a kislányaink ugyan abban az évben érkeztek hozzánk, fél év korkülönbséggel). Anyaként is folytatódott a kapcsolatunk, ami egyre csak mélyült és barátsággá formálódott. Tavaly nyáron egy hajnalig tartó, hosszúra nyúlt beszélgetés alatt született meg a LilaBuba mesehely gondolata. Az, hogy mindketten (és a csapatunk harmadik tagja Ferencz Gabriella is) határon túliak vagyunk, biztosan része volt annak, hogy egy csomó dologról eredendően nem kellett beszélnünk, mivel nagyjából ugyanazokat a dolgokat éltük át gyerekkorunk és a magyarországi tanulmányaink során is.
Bpimami: Mi is ez a LilaBuba?
KA: A LilaBuba egy mindenki számára nyitott mesehely, ahol egyéni és közös beszélgetések, játékok, előadások, műhelyek és tréningek révén közelebb kerülhetünk a saját mesei élettörténetünkhöz és válhatunk hőssé abban. Továbbá egy nyitott virtuális térben hónapról-hónapra együtt szőhetjük a XXI. századi meséinket, megvitathatjuk egy-egy történet jelenkori létjogosultságát, betekinthetünk az aktuális kortárs meseirodalom berkeibe és támogató „mesei” segítséget kaphatunk a különböző életnehézségek megoldáshoz vezető úton.
Bpimami: Melyek a legfontosabb céljaitok a mesehellyel?
KV: Az élőszavas mesélés bátorságának megalapozása, az érzelmi intelligencia fejlesztése, a mesékkel való különböző játékok sajátélményű megélésének és elsajátításának támogatása, a minél tudatosabb meseválasztás segítése,a népmesék és a kortárs mesék népszerűsítése.
Bpimami: Hogyan történik mindez?
KA: A különböző korcsoportok együtt és külön-külön is megtalálhatják a számukra leginkább érdekes és szükséges lehetőségeket: a kisgyermekek szüleikkel együtt mesélhetnek és játszhatnak, az óvodások és kisiskolások színházi elemek segítségével alkothatják meg a saját mesetörténetüket,a felnőttek havi rendszerességgel egy kiemelt témán keresztül ismerkedhetnek a mesékben rejlő jelképek és a saját élettörténetük közös pontjaival.
KV: A műhelyeinken és tréningjeinken lehetőséget nyílik arra, hogy egy sajátos varázsmesei struktúrán keresztül együtt végigjárjuk a mesehős útját és ezzel párhuzamosan lehetőségünk legyen a saját életutunk újragondolására is,tematikus előadásaink a szülőknek és a pedagógusoknak adhatnak útmutatókat „kényes” nevelési helyzetekhez,együtt ismerkedünk a különböző történetek gasztronómiai, csillagászati és egyéb tudományterületi összefüggéseivel.
Bpimami: A legközelebbi közös tréningetek a Mesei vándorút - az érzelmi intelligencia fejlesztése mesével, játékkal felnőtteknek, május 7-én és június 4-én, a XI. kerületi Albertfalvi Közösségi Házban. Mit érdemes tudni erről?
KA: Ez egy közös mesei ön-és társismereti utazás. Tréningünk felépítése alapvetően különböző személyiségfejlesztő játékokra épül, melynek keretén belül lehetőség nyílik magunk és a körülöttünk lévő világ egy más jellegű megtapasztalására, megismerésére. Egy képzeletbeli mesei „vándorúton” a mesehős útját végigkövetve: elhagyjuk a komfortzónánkat, megismerjük a segítőtársainkat, megküzdünk a vélt és valós „ellenségeinkkel”, hogy elnyerhessük a méltó győzelmünkkel járó jutalmainkat. Mindeközben segítséget nyújtunk a mesei világban való könnyedebb eligazodásban, a mesék tudatosabb választásában, támogatva ezzel magunk és környezetünk érzelmi intelligenciájának árnyaltabb megélését. A tréning egy 15 faktorból álló EQ teszt kitöltésével és kiértékelésével zárul.
A KEDVEZMÉNYKÓD LETÖLTHETŐ ››› ITT
Bpimami: Milyen programok vannak még a LilaBubában?
KA: A LilaBubában még két programot vezetek az előbb említett tréningen kívül. Az egyik az Érzelmi intelligencia tréning szülőknek, amely ahhoz nyújt segítséget a szülőknek és pedagógusoknak, hogy hogyan mondhatjuk el minél jobban a saját életmesénket önmagunknak és a gyermekünknek. A saját életmesénk az a történet, amelyet önmagunkról, gyökereinkről, hitvallásunkról, álmainkról és céljainkról, félelmeinkről és fájdalmainkról, kudarcainkról és győzelmeinkről mondunk el önmagunknak és a gyermekünknek. A másik az Útravaló „kényes” nevelési helyzetekhez. Ezek tematikus előadások keretén belül olyan „kényes” nevelési helyzeteket közelítünk meg a mesék oldaláról, mint a dackorszak, a testvérféltékenység, a félelmek-szorongások, a gyász-veszteség stb.
KV: A LilaBubában én vezetem A világ s még két nap – meseest felnőtteknek című beszélgetést. A világ népmesekincstárából válogatunk meséket egy-egy témakörhöz kapcsolódóan. Az élőszavas mesélés után beszélgetünk az adott történet vélt és valós szimbólumairól, mindennapi életünk és a mesék párhuzamairól. A beszélgetések nyitottak, nem terápiás jellegűek. Idén szeptembertől indul a Bubamese című foglalkozásunk, ami kifejezetten a 0-3 éves korosztálynak szól és a szülők mesélés bátorságának megerősítésén alapszik majd. Ezen kívül szintén az idei évben indul a Mesefazék elnevezésű programunk is, ami a mesék és a gasztronómia kapcsolatán alapszik majd.
A fenti foglalkozásinkon kívül, nagyon népszerű a Meseszín Ház programunk, melyet Ferencz Gabriella vezet. Ebben az óvodásokkal és kisiskolásokkal együtt a népmesék segítségével különböző mesei szerepekbe bújunk, bepillantunk a színpad kulisszái mögé és együtt megalkotjuk a saját meseszíndarabunkat.
Bpimami: Mivel foglalkoztok még (együtt illetve külön) a LilaBubán kívül?
KA: Jelenleg a Babeş-Bolyai TudományegyetemPszichológia és Neveléstudományok Kar marosvásárhelyi tagozatának vezetőjeként és oktatójaként dolgozom, továbbá szerkesztője és műsorvezetője vagyok az Erdély Fm rádió és az Erdélyi Magyar Televízió Pszichotrillák c. műsorának, munkatársa az M&Co Europe tréningcégnek, önkéntese és programfelelőse a Kulcs Egyesületnek.
KV: Az ELTE Tanító - és Óvóképző Karának oktatójaként fő kutatási területem a mese, a mesélés, illetve a mese és játék egymásra hatása, kapcsolódási pontjai.
Annával közösen írunk egy könyvet, egy módszertani útmutatót, amely az érzelmi intelligencia fejlesztéséről fog szólni. Egy gyakorlatgyűjteményből álló strukturált tervet készítünk szülőknek, pedagógusoknak arról, hogy hogyan is lehet az érzelmi éntudatosságot, önbecsülést, önértékelést fejleszteni, mindez arra a 30 mesére alapozva, amit Anna írt a Mesepszichológia könyvek végére. A mesék egy külön könyvben hamarosan megjelennek. A módszertani kiadványra szeretnénk majd alapozni, képzéseket, előadásokat.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges