Most pedig mutatkozzunk be egymásnak! Kezet rázunk, egymás szemébe nézünk, névjegyet cserélünk. Rád nézek és a névjegyedre. Összehasonlítom. Kitalálom, kivel beszélgetek, hova tartozol, mit képviselsz, mit várhatok Tőled.
Igényes vagy unalmas vagy? Barátságos vagy rideg? Egyszóval, mit üzen az az apró kis papírdarab, amit a kezembe vettem? Segít Téged vagy hátráltat? Mert minden eszköz, amit munkánk során használunk, ugyanúgy beszél rólunk és mindarról, amit végzünk, mint mi saját magunk.
Ha itt szeretném befejezni, akkor pusztán annyit tennék hozzá, hogy tessék, hát erről van szó, éppen ez az arculat. De mivel éppen most kezdem, ezért azt mondom: Tessék, pont erről szól az arculat! Lehet-e kérdés ezek után, hogy kell, vagy nem kell? Lehet-e kérdés ezután, hogy nem csak magam, de az általam képviselt valamit – céget, eszmét vagy szervezetet is – megfelelően kell felöltöztetni. Igényesen, ha magammal szemben is igényes vagyok.
Mert mi is valójában az arculat, melynek a cégek és szervezetek költségvetésében és gondolkodásában a mostohagyerek hálátlan szerepe jutott?
A mi meghatározásunk szerint, minden, amivel jelenlegi és potenciális partnereink találkoznak a személyes, telefonos és írásos – on- és offline – kommunikációnk és tevékenységünk során, része a szervezet arculatának, s így komoly image építő tényező. Ezért szükséges, hogy minden egyes elem egy egységes rendszer részét képezze, így a szervezet kifelé egységes képet tudjon mutatni.
Az arculat nem más, mint egy olyan egységes képi és szöveges rendszer, mely kifejezi azokat az értékeket és gondolatokat, melyekre az adott cég vagy szervezet tevékenysége épül, melyeket leginkább sajátjának tart, s melyek meghatározzák a tevékenység végzésének módját is.
Vagyis az arculat első eleme annak a filozófiának és értékrendnek a meghatározása és megfogalmazása, mely meghatározza azokat az értékeket, melyeket szeretnénk kiemelni az általunk végzett tevékenység során. Erre a gondolatrendszerre épül az a képi világ, ami meghatározza az adott szervezet által önmagáról megjelentetett anyagok formáját, hangulatát.
Az arculat alapeleme a logó, ami nem más, mint egy speciális szervezeti formára alkalmazott címer. Ennél fogva rendelkezik a címer kettős funkciójával – megkülönböztet és összetart. Megkülönböztet, mert a címer csakis egyetlen szervezet jelképe, melynek tulajdonságait hordozza. Aki ránéz egy címerre, tudja, mit képvisel annak viselője, honnan származik, mi várható tőle. (Ugyanez történik egy jó logó esetében.) Összetart, mert azt jelöli, hogy aki e címer – logó viselésére jogosult, az tagja annak a szervezetnek, ami a kép által megjelenített értékeket képviseli. Tehát a címer viselője – a logóval megjelölt tárgy birtokosa – már nem, mint önálló személy, hanem egy általa képviselt csoport tagja jelenik meg a külvilág szemében.
Ettől a pillanattól fogva már nem csak az egyén minősíti viselkedésével és megjelenésével az által képviselt szervezetet, de a szervezet is minősíti az egyént. A szervezet pedig, mint nem élő önálló lény, a nevében megjelentett anyagokon keresztül üzen magáról, milyenségéről, minőségéről. S minthogy minden egyes szervezet igen sokféle emberből áll, így egyetlen esély mutatkozik arra, hogy a szervezet egységes képet tudjon saját munkájáról és tevékenységéről a világnak mutatni, hogy olyan embereket tudjon megszólítani, akinek éppen az általa kínált értékekre van szükségük, ha képes olyan – stílusában és üzenetében egységes – képi és szöveges rendszer létrehozására, melynek minden eleme ugyanazt az érzést és gondolatot közvetíti. Éppen ezért a szervezet arculata képes meghatározni azt a viszonyt, amit a szervezet tagjaival kapcsolatban a külvilág magában kialakít.
Mire is szolgál a szervezet arculati rendszere?
- Meghatározza, és folyamatosan közvetíti a szervezet önálló identitását;
- Megkülönböztet mindazoktól, akik hasonló tevékenységet folytatnak;
- Megszólítja azokat az embereket, akik érzelmileg és gondolatilag fogékonyak arra az értékrendre, amit a szervezet képvisel, és érdeklődhetnek tevékenysége iránt;
- Kiemeli azokat az értékeket és stílusjegyeket, melyeket a szervezet legfőbb jellemzői, és ezeket összekapcsolja a külvilág szemében magával a szervezettel;
- Folyamatos jelenlétet biztosít – jelen van ott is, ahol a szervezet tagjai nem tudnak jelen lenni;
- Az összehangolt rendszer stabilitást és megbízhatóságot tükröz;
- Beazonosíthatóvá teszi a szervezetet, és azonnal értékeket rendel hozzá;
- Erősíti a szervezet tagjainak összetartozását…
- Belső egységet tükröz.
Az arculat azonban csak abban az esetben képes ennek a komplex, és egymással összefüggő feladatsornak az ellátására, ha komplex, egész rendszerként működik, ha elemei összhangban vannak egymással. Éppen ezért fontos, hogy az arculati rendszer minden egyes eleme az alapfilozófiával összhangban álló képi, tartalmi és stílusjegyekkel rendelkezzen.
Mik az arculati rendszer elmei?
- Alaparculati elemek – logó, névjegy, levélpapír, zászló, dosszié, cégtábla. Az itt megjelenő szín és képi világ határozza meg az összes megjelenő anyag képi világát. Ezek az alapok, melyeket a különféle felhasználási módoknak megfelelően helyzetbe lehet hozni, illetve ezek variációi teszik élővé a rendszert.
- Nyomtatott anyagok – ismertetők, plakátok, szórólapok, hirdetések, sajtóanyagok, ünnepi köszöntők, ahol a képek mellett a szöveg stílusa is az arculat részét képezi.
- Internetes megjelenések – honlap, közösségi oldalak, portálokon való megjelenés, e-mail stílus, bannerek, hírek, hírlevelek, blogok, stb.
- Rendezvények – a meghívótól a programon keresztül a lezárásig minden képi és szöveges üzenet, minden egyéni megnyilvánulás,
- Külső és belső terek, dekorációk
- Személyes, telefonos és írásos kommunikáció stílusa
A fenti felsorolásból is kitűnik, hogy az arculati rendszer elemeinek többsége akkor is jelen van, akkor is él, mikor a szervezet tagjai nincsenek jelen, illetve hatósugara jóval szélesebb, mint azt a szervezet személyes kapcsolatai biztosítani tudnák. Éppen ezért az arculat alapja a kép és üzenet egy egyértelmű és egyszerű egysége, melynek hatása várhatóan széles körben egységes lesz.
Gondoljuk csak végig!
- Tudnak-e rólunk eléggé azok, akiknek a tevékenységünk szól?
- Azt tudják-e rólunk, amit mi szeretnénk elmondani magunkról?
- Tudjuk-e pontosan, kinek és mit szeretnénk elmondani magunkról?
Mert az arculat pusztán egy eszköz, melynek segítségével képesek vagyunk úgy és olyan formában megmutatkozni, ahogyan azt mi szeretnénk, melynek segítségével minden magunkról elmondott információ a megfelelő helyre kerül.
S hogy teljesen a helyére tegyük a dolgokat, szeretném leszögezni, hogy nincs semmi baj a zöld a tornacipőkkel, feltéve, ha nem sárosak és nem vörös estélyihez viselik őket. Vagy ha mégis, hát annak is megvan a maga üzenete.
Szerző: Görög Mása, újságíró, kommunikációs szakértő, tréner
Érdekel a téma? Szívesen feltennéd kérdéseidet a cikk szerzőjének?
Gyere el a TEA AKADÉMIA őszi kurzusára!
Részletek ITT
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges