Vezető: Molnár Mariann mb.
Specialitásunk - Miért is válasszon minket gyermeke óvodájának?
Az Újbudai Ezüstfenyő Óvoda mind szülői, mind szakmai berkekben elismert intézménynek számít. A következőkben olvashat több olyan fontos jellemzőt, amiről büszkén valljuk, a mi specialitásaink:
1) Madár- és környezetbarát óvoda: „Célunk, hogy a gyermekek az érdeklődésükből fakadó aktív tevékenység során szerezzenek tapasztalatokat a közvetlen és tágabb természeti-társadalmi környezetről.” olvasható a Helyi Nevelési Programunkból.
Az, hogy a gyerekekkel mit, hogyan láttatunk meg nemcsak az óvoda, hanem a szülői ház és az óvoda közös felelőssége. A szülőknek és az óvodapedagógusoknak egymást segítve és kiegészítve kell biztosítaniuk, hogy az őket körülvevő világot változatos és érdekes tevékenységek közben ismerhessék meg. Közös a feladatunk abban is, hogy gyermekeink, milyen szemlélettel, értékrenddel és viselkedéskultúrával rendelkeznek, hogyan viszonyulnak a természeti környezetükhöz. Óvodánkban a külső világ tevékeny megismerése folyamatosan történik, magába foglalja a környezeti nevelést, környezetvédelmet, és a környezet alakítási tevékenységeket.
Több éve próbáljuk már kis lépésekbe megszerettetni, megismertetni a gyerekekkel a természeti környezetet.
Mit tettünk eddig:
• Az óvodában kiskertet kapott minden csoport, melyet a gyerekek gondoznak egész évben. Közös fűszer és gyógynövény kertünk van.
• Az előző évben elültetett erdei gyümölcsök és sziklakerti növények gazdagítják az óvoda kertjét.
• A szülőkkel közösen rakjuk rendbe, takarítjuk az óvoda udvarát és kertjét minden tavasszal.
• Madárodúk, itató, etetők elhelyezése az óvodában, rendszeres madáretetés, madárodúkban költő széncinegék megfigyelése.
• Két éve részt veszünk a madarászovi programban Zsoldos Árpád vezetésével.
• A bogármegfigyelőkkel, nagyítókkal az apró lábunk alatt rejlő világot közelebbről figyeljük.
• Óvodában két 54 literes akváriumban szemlélhetik meg a gyerekek a vízi világot. Emellett gondozzák, ápolják, etetik a halakat. A halak mellett egy kis lápi teknős is megtalálható.
• A természet kincseinek visszafordítása / esővízgyűjtés, komposztálás / más szempontból, más módon világítja meg a környezet újrahasznosítását. Rendszeressé vált a szelektív hulladékgyűjtés a csoportokban. Minden évben szervezünk papírgyűjtést.
• A természet valódi megismerésére és megszerettetésére a helyszíni megfigyelések a legalkalmasabbak, ezért az egész évünket átszövik kirándulások a kerületben és Budapesten kívül is. A Fővárosi Állatkert és a Budakeszi Vadaspark rendszeres látogatói vagyunk.
• A kirándulások mellett kiemelkedő jelentőségűek a múzeumi látogatások is (Magyar Természettudományi Múzeum, Közlekedési Múzeum, Magyar Mezőgazdasági Múzeum).
• Négy fontos környezeti napot, világnapot ünneplünk meg az óvodában: Állatok világnapja (október 04.), Víz világnapja (március 22.), Föld napja (április 20.), Fák, madarak napja (május 10.)
• rendszeres interaktív játékokkal, kísérletezésekkel tesszük érdekesebbé a környezet megfigyelését, tapasztalatszerzést.
• 2013 tavaszán óvodánk elnyerte a MADÁRBARÁT ÓVODA címet.
Célunk, hogy az eddig végzett építkezést, munkát a szülőkkel tovább folytassuk, és automatikussá váljon. Idővel elérjük a ZÖLD ÓVODA címet.
Feladatunk: az állatok gondozása, etetése, itatása, tisztán tartása (kertben madarak, az óvodában élő sarok, akváriumok gondozása). Mindennapos tevékenység legyen a kert ápolása, amit a szülők segítségével folyamatosan rendben tartunk. A szelektív hulladékgyűjtés minden családnál egy természetes folyamattá váljon. Megismerjék a gyerekek a szűkebb és tágabb kerületi értékeinket a kirándulások alkalmával. A művészeti nevelés során is megjelenjen a természet világa, szépsége, formája.
2) ELTE képző óvoda: óvodánkban 2009 óta az ELTE főiskolai hallgatóinak szakmai gyakorlati oktatása történik. Jelenleg 4 óvodapedagógus foglalkozik a főiskolásokkal: Bornemissza Viktória, Szabó Mónika, Poószné B. Mária és Vadné Nemes Ágnes. A képzés 4 csoportot érint: a Süni, a Százszorszép, a Méhecske és a Huncutka csoportokat. Célunk, hogy minél több, a szakma iránt elhivatott és a gyerekek felé értő módon odaforduló óvónők kerüljenek ki a főiskoláról, valamint a főiskolával minél szorosabbá tenni a már eddig is jól működő kapcsolatunkat.
3) 2 allergiás csoport működtetése: két speciális csoportunk van a Micimackó és Katica csoport, ahová felső légúti megbetegedésekben szenvedő gyermekek járnak. Ebből adódóan a csoportok kis létszámúak, (16 fő) vegyes életkorú gyerekekből tevődnek össze. Nevelésünk során különösen nagy hangsúlyt fektetünk az egészséges életmód kialakítására, az egészség védelmére, törekszünk arra, hogy mindez alapvető igényükké váljon. A testmozgás, a gyümölcs, zöldség és a többlet folyadékfogyasztás a mindennapjaink részét képezi. A só szobát is napi rendszerességgel használjuk prevenciós jelleggel. Hetente egyszer úszásoktatáson és jógán vesznek részt gyermekeink. Az allergológus doktornővel és asszisztensével rendszeresen konzultálunk aktuális egészségi állapotukról. A kissé náthás gyermekeknek lehetőségük van inhalálni az orvosi rendelőben. Tevékenységeinket, fejlesztő játékainkat úgy tervezzük, illetve valósítjuk meg, hogy mind a három korcsoport, életkorának megfelelően és egyéni fejlettségi szintjéhez mérten fejlődjön. A bensőséges szeretetteljes légkör kialakítására törekszünk, melyben a gyermekek biztonságban érezhetik magukat.
4) Művészeti nevelést nyújtó intézmény: A gyermeket sok szép látnivaló veszi körül, amelyek rácsodálkozásra késztetik őket. Az óvónő és a család feladata, hogy a kultúrát, esztétikumot nyújtó hatásrendszerben megkeresse azokat az alkalmakat, lehetőségeket, amelyek megmozgatják a gyermek fantáziáját, és érzelmileg is közel állnak hozzájuk. A művészeti tevékenység egyik legnagyobb hatása, hogy fejleszti a személyiséget, a fantáziát. A művészetekkel való foglalkozás erősíti identitástudatukat, segíti megtalálni egyéni hangjukat. Új utakat nyit, személyiségük határait szélesíti. A művészetek, a zene az élet alkotó energiáit adják. Fejlesztik a gondolkodást, a koncentrációt, a nyitottságot, az intuíciót, a spontaneitást, a bizalmat és önbizalmat. Erősítik a képességet és szándékot arra, hogy az értékes dolgokat észrevegyük, kutassunk a felszín alatt. A művészetekkel való foglalkozás hozzájárul az észlelés érzékenységének, a kifejezés árnyaltságának fejlesztéséhez. A művészeti nevelés biztosítja a személyes tapasztalatszerzést mint tanulási módszert.
E koncepció alapján az Újbudai Ezüstfenyő Óvoda által kínált lehetőségek a gyermekek számára a következők: játék, mindenféle mozgáslehetőség, bábozás, dramatizálás, mese, vers, zenehallgatás, dalos-énekes játékok, tánc, rajzolás, festés, mintázás, barkácsolás, a környezet felfedezése, önkiszolgáló és kerti munka.
5) Sószoba: célja elsősorban a megelőzés, a letapadt váladékok feloldása, az orr, az arc melléküregeinek a tisztítása. Terápiás céllal készült, melynek jótékony hatása orvosilag alátámasztott és évtizedek óta alkalmazott. Évszázadokkal ezelőtt felismerték eleink, hogy a sós levegő jótékonyan hat a légúti betegségekben szenvedőkre, illetve azt, hogy a tengerpartokon, tengeren élők, sóbányákban dolgozók erőteljes légzőszervi egészségnek örvendenek. Ennek egyenes következménye lett, hogy a sós levegőn való tartózkodást terápiaként alkalmazták.A só lebegő állapotban van jelen a levegőben, megtisztítva a levegőt a káros baktériumoktól, allergénektől. Napjainkban a sóterápiát tudatosan használják légzés- és fürdőterápia formájában. A sónak nagy szerepe van a szervezet ionháztartásának szabályozásában, és fertőtlenítő hatása is jelentős. A légzésterápia lényege, hogy a só jótékony, negatív töltésű ionjai a légtérben fertőtlenítő hatást fejtenek ki, megkötik a port, pollent. A sóionok a levegővel együtt bekerülnek a légzőszerveinkbe, ahol szintén fertőtlenítenek, valamint a légzőszervek természetes védekező, öngyógyító funkcióit stimulálják. Sóterápia alkalmazásával az alábbi betegségek tünetei csökkenthetők:
• légúti megbetegedések: allergiák (pollen, toll, pihe stb.), szénanátha, asztma, nátha, hörghurutgyulladás
• arcüreggyulladás
A só szobát a 2 allergiás csoport napi rendszerességgel, a többi csoport alkalomszerűen használja.
6) Tehetségpont: 2013. novemberében az Újbudai Ezüstfenyő Óvoda elsőként csatlakozott a kerület tehetségpont rendszeréhez.
Reméljük a felsoroltak tükrében magabiztosan veszi fel velünk a kapcsolatot gyermekének való óvoda választásával kapcsolatban.
Forrás: http://www.ezustfenyoovoda.hu/specialitasunk/
A Budapestimami 2012 őszi "A mi óvodánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke óvodájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges