A II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat elsőként alakult meg Budapesten, 1994 júliusában. 2013 szeptemberétől a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeként működik. Az intézmény komplex szervezeti struktúrája lehetővé teszi, hogy hatékonyan tudják segíteni a különböző – testi, lelki, tanulási, magatartási, logopédiai – problémával küzdő gyerekeket. Munkájukat szoros együttműködésben végzik a szülőkkel és az óvodai és iskolai pedagógusokkal.
A Pedagógiai Szakszolgálat feladatait a 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet határozza meg:
• Fejlesztőpedagógiai ellátás
• Gyógytestnevelés
• Korai fejlesztés
• Logopédia
• Óvoda- és iskolapszichológusi koordináció
• Pszichológiai ellátás
• Szakértői bizottsági tevékenység
• Tehetségkoordináció
Az intézmény fontos feladatának tartja a tehetséggondozást, több éve Tehetségpontként működik. A Pedagógiai Szakszolgálat ezen a területen szoros együttműködésben dolgozott – a szülőkön és a pedagógusokon túl - a kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központtal.
A második kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ, mint Tehetségpont küldetésének kereteit négy fogalomban határozzák meg: mesterség, mérés, művészet, minőség. Ezek mentén olyan megalapozott, szakszerű, megbízható és könnyen használható mérőeszközöket, valamint tehetségfejlesztő programot dolgoztak ki, amely segítette az óvodás és kisiskolás tehetségek azonosítását és fejlesztését. Ez az intézmény azonban 2013-ban jogutód nélkül megszűnt. A keletkezett óriási hiányt, azaz az ott felgyűlt hatalmas tudást és tapasztalatot jelenleg részben (kerületi szinten) a második kerületi Pedagógiai Szakszolgálat, részben (fővárosi illetve országos szinten) a Tehetségműhely Közhasznú Alapítvány próbálja pótolni. (Az Alapítványról részletesebben ITT olvashattok.)
A Pedagógiai Szakszolgálat tehetséggondozói tevékenységének fő irányai jelenleg a tehetség tanácsadás, tehetségazonosítás és tehetséggondozó programok szervezése, emellett kiemelten foglalkoznak az alulteljesítő tehetséges gyermekekkel, egyéni és csoportos foglalkozások keretében.
A tehetségazonosítás első lépése a „tehetség-gyanús” gyermekek „feltérképezése”: anamnézis felvétele, a tehetségre utaló jelek azonosítása és megfigyelése, óvónői vélemények bekérése, a gyerek „munkáinak” vizsgálata. A következő lépés különböző tesztek végzése: kreativitás-teszt, motivációs-teszt, esetleg intelligencia-teszt (ezt nem minden esetben tartják szükségesnek). A harmadik lépés a spontán és irányított játékos megfigyelések, hiszen a gyermekek alaposabb, differenciáltabb megismeréséhez vezet játékuk megfigyelése, mely révén kép kapható az értelmi-, a beszéd- és a mozgásfejlődésről, élményekről és szociális fejlődésről. Ennek egyik eszköze a Kíváncsi Láda, melyet a II. kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ munkatársai dolgoztak ki.
A Kíváncsi Láda a varázsló várát rejti. Ebben a csodálatos világban él a királylány, a sárkány és persze a varázsló, akikkel a feladatok során megismerkedik a kisgyerek. A végigjátszott feladatsor nyomán egy izgalmas történet bontakozik ki, miközben a kisgyerek a pedagógussal beszélget, közösen szótagol és együtt is énekel vele. A Kíváncsi Láda tehát egy olyan játékos eszköz, amely a 4–8 éves korosztály tevékenységközpontú tehetség-azonosítására, a gyerekek érdeklődésének feltérképezésére szolgál. A ládában található tárgyak, játékok és az azokkal végzett tevékenységek, feladatok segítségével állítják össze az óvodások egyéni érdeklődésének térképét. A Pedagógiai Szolgáltató Központ megszűnése óta azonban ez az eszköz sajnos nem áll a Pedagógiai Szakszolgálat rendelkezésére, viszont számos óvodában és a Tehetségműhely Közhasznú Alapítványnál is megtalálható. (A Kíváncsi Ládáról bővebben INNEN tájékozódhattok.)
A tehetségazonosítást egyéni tanácsadás, illetve csoportos tehetséggondozás követi. Jelenleg egy-egy ovis és kisiskolás (alsós) tehetséggondozó csoport működik, 2016-tól viszont felsős tehetséggondozó csoportot is terveznek indítani. A csoportos foglalkozások két alappillére a gyerekeket érdeklő tematikák feldolgozása és a szociális készségeinek fejlesztése, így a foglalkozásokat a csoportvezető a gyerekekhez igazítja. A foglalkozásokon kaphatnak „házi feladatot” is, a foglalkozás keretein túlmutató tevékenységek elvégzésére, érdeklődés kielégítésére, melyek célja a gyerekek „gazdagítása”.
Heti egyszer másfél óráról van szó, legfeljebb 8 fővel - ez a kerületi gyerekszámot tekintve elenyésző, így jellemző a túljelentkezés. Ugyanakkor, nagyon sok szülő még csak nem is hallott erről a lehetőségről. Ezért felkérésre ismeretterjesztő előadásokat is tartanak az iskolákban, de mivel az iskolai kapcsolattartók (azaz a tehetséggondozással foglalkozó pedagógusok) is rendkívül túlterheltek, kevés felkérés érkezik. A tehetséges gyermekek azonosításában így jelenleg nem a pedagógus, hanem a szülő játssza a fő szerepet.
A jelenleg működő és a 2015-16-os tanévben induló tehetséggondozó csoportokról telefonon tájékozódhatnak a szülők. A Marczibányi tér 1. alatt található szakszolgálatban dolgozó tehetségkoordinátor (Füzesné Illés Zsuzsanna, fuzes.zsuzsanna@gmail.com) csütörtök délutánonként érhető el fogadóórán, ahol bővebb tájékoztatást és tanácsadást kaphatnak az érdeklődők. Mivel azonban a Szakszolgálat csak a II. kerületben lakó vagy a kerület intézményébe járó gyermekeket és szüleiket tudja fogadni, így tehetséggondozásra is csak ők járhatnak ide.