Jelenlegi hely

Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

Cím: 1144 Budapest, Kántorné sétány 1-3.
Tel.: 06-1-220-9381
E-mail: horvatiskola.bp@horvat.sulinet.hu
Web: www.hosig.hu

Tantestületünk pedagógiai hitvallása szerint iskolánk emberközpontú, gyermekközpontú intézmény, az ismeretek és értékek továbbadásának helyszíne. Legfontosabb feladatunk a személyiség sokoldalú fejlesztése, a horvát identitás megőrzése, a felhalmozott ismeretek, értékek továbbadása.

Alapvető célunknak tartjuk, hogy a horvát nemzetiségű tanulóink őrizzék meg, és erősítsék nemzetiségi identitásukat, a horvát anyanyelvet és kultúrát. Az oktatási-nevelési program része:

  • A szülőhely, a haza, és az anyaország múltjának és jelenének megismertetése.
  • A horvát és magyar nemzeti hagyományok és nemzeti kultúra megismertetése, emlékeinek tisztelete, ápolása, megbecsülése.
  • A kettős kultúra és a kétnyelvűség értékeinek tudatosítása.
  • A hazaszeretet érzésének, az anyaország iránti vonzalom felébresztése.
  • A horvát nemzeti szimbólumok (zászló, címer, himnusz, nemzeti és egyházi ünnepek) ismerete és tisztelete; nemzetiségünk és az anyanemzet főbb eredményeinek és gondjainak megismertetése.
  • A nemzetiségi jogaink ismerete (Alaptörvény, Nemzetiségi törvény). - A lokálpatriotizmus ébrentartása, erősítése (település, tájegység). A nyelvjárások ismerete, irántuk való tisztelet.

A korszerű tanulási körülmények, a követelményeket következetesen és szigorúan számon kérő, de egyben az iskola otthonosságának légkörét is biztosító oktatói munka mellett az intézmény vonzerejének része az értékközpontú nevelés, az óvodától az érettségiig tartó, a korosztályi sajátosságaihoz alkalmazkodó értékközvetítő tevékenység, az erkölcsi normák, a közösségi összetartozás, a szolidaritás, a tolerancia, s a személyiségfejlesztésben szerepet játszó számos más társadalmi érték beépítése a szocializációs folyamatba. A tudás és norma közvetítés az intézmény hivatásából következően az egyetemes, a magyar és speciálisan a horvát kultúra, a hagyományok és szokások elsajátításán keresztül is zajló folyamat, amelynek révén a hazához hű állampolgárokat, egyben erős horvát önazonossággal rendelkező fiatalokat bocsájthat ki az iskola. Az oktatás mellett a kulturális önművelő tevékenységnek az előtérbe helyezése és a közösségi munka részévé tétele az elmúlt években visszaigazolta a koncepció helyességét: a budapesti iskola a magyarországi horvát közösség magasra értékelt kulturális intézményévé is vált.

Kiemelt céljaink:

Az anyanyelv használatának további fejlesztése az oktató-nevelő munka teljes területén, valamint  a tanulók szabadidős, kulturális és művészeti tevékenységében, programjaiban, az EU-csatlakozással a horvát nyelv felértékelődésének, az anyanyelvi kommunikációs készség mint versenyképességi elem fontosságának tudatosítása a tanulók jövőképében, tekintettel a két ország stratégiai jelentőségű kapcsolataira is.

Az iskola tudás- és értékközvetítő funkcióinak szorosabb összekapcsolása: identitásképző elemek nagyobb arányú beépítése az oktató-nevelő munkába, a horvát nemzetiségi és az anyaországi kulturális értékekkel, hagyományokkal kapcsolatos népszerű ismeretterjesztő tevékenység bővítése.

A pályaorientációt segítő munka hatékonysága érdekében sokrétű és szoros kapcsolat kiépítése a felsőoktatási intézményekkel és azokkal a tudományos intézetekkel,  (szlavisztikai intézet, tanszékek), amelyek a felsőfokú képzésre felkészítésben és a nemzetiségi műveltség megszerzésében nyújthatnak segítséget.

Az iskolát népszerűsítő programok, akciók kiszélesítése: a tanulói létszám emelése érdekében ismeretterjesztő, kulturális körutak megszervezése, intézményi vezetők és tanárok látogatása vidéki iskolákban, az iskola oktató-nevelő és kulturális értékközvetítő szerepének és kiemelt eseményeinek megjelenítése a horvát nemzetiségi írott és elektronikus médiában.

Az iskola kulturális-közművelődési és a horvát nemzetiségi közéletben betöltött szerepének megerősítése népszerű ismeretterjesztő, szabadidős és kulturális programokkal, a horvát nemzetiség ünnepeihez kötődő rendezvényekkel, tudományos konferenciákkal, valamint - a horvát nemzetiségi intézményekkel együttműködésben – az önkormányzati és civil kapcsolatok szorosabbra fűzésével.

Az anyaországi oktatási intézményekkel kialakított együttműködés körének bővítése, a tanulók nyelvi környezetben való nyelvgyakorlása érdekében a horvátországi partneriskolákkal, oktatási műhelyekkel a cserekapcsolatok, tanulmányi látogatások folytatása.

KÜLÖNLEGES PROGRAMJAINK:
Tehetséggondozás

2011. tavaszán tehetséggondozási konferenciát rendeztünk a HOŠIG-ban, amelyre meghívást kaptak az országos program jeles szakértői, a magyarországi horvát kéttannyelvű iskolák pedagógusai, valamint a horvátországi oktatási minisztérium képviselői. A szakmai tanácskozás mind az integráció, mind a differenciált fejlesztés gyakorlati feladatairól számos tanulsággal szolgált, s újszerű feladatokat jelölt ki számunkra. Intézményünk az országos hálózathoz kapcsolódva Tehetségpont kialakítását, működtetését vállalja el. A programvezetői, munkaközösség-vezetői, tehetséggondozó koordinátori, mentori és szaktanári tevékenységek elméleti és gyakorlati teendői, valamint a helyi erőforrásokat, intézményi és civil kezdeményezéseket, az iskolai tanórai és tanórán kívüli tevékenységeket összehangoló hálózatfejlesztés komplex tevékenységet jelent. A gondjainkra bízott felnövekvő nemzedék képességeinek, személyiségének hatékonyabb kibontakoztatása iránt érzett felelősség azonban megalapozza azt a csapatmunkát, amelynek révén a horvát oktatási területen modellt teremthetünk.

Közéletre nevelés

E programelem összefügg a magyarországi horvát népesség számarányával és e nemzetiségi réteg közéleti és civil aktivitásával. A közösség és a közösségi kultúra fennmaradásának alapvető feltétele, hogy az önazonosság aktív cselekvésben nyilvánuljon meg, azaz a közösség rendelkezzen azzal a humán erőforrással, amely a horvát nemzetiségnek nyújtott lehetőségekkel és jogosítványokkal képes és akar is élni: hatékony kisebbségi önkormányzatokat, érdekképviseleti szervezeteket, kulturális és oktatási intézményeket működtetve, s aktív szerepet vállalva a civil önszerveződésekben.

E közéletre nevelés programja a diákok számára érdekes, tanulságos, informatív  foglalkozásokat jelent. Ennek keretében a nemzetiségi önkormányzati rendszer működéséről, döntési mechanizmusairól szerezhetnek közvetlen tapasztalatokat (pl. országos, helyi képviselő-testületi ülésekre látogatva), más alkalommal játékos módon maguk alkotnak képviselőtestületet életszerű döntési helyzetek elé kerülve. A foglalkozások tematikájának része a jogalkotás állami és parlamenti műhelyeinek, valamint – e terület legjobb képviselőinek bevonásával - a nemzetiségi civil szféra ismerete.

A közösségfejlesztés részének tekinthető „polgárrá nevelést” már a gimnázium első osztályától megkezdjük, tudatosítva a nemzetiségi közéleti utánpótlás jelentőségét, növelve a közösség iránti elkötelezettséget, választékot nyújtva egyben a későbbi aktív társadalmi cselekvéshez.

Bizonyosra vehetjük, hogy a HOŠIG-ból kikerülő diákok feladatot vállalnak majd a horvát nemzetiségi közéletben, növelik civil szervezeteik, egyesületeik önszerveződő képességét,  s  eredményesen munkálkodnak a magyar-horvát gazdasági, kulturális, tudományos és turisztikai kapcsolatok tovább fejlesztésében. Két nép barátságának erősítésében, amelyek sorsát csaknem 900 éven át fűzte össze a közös történelem.

Pályaorientáció

Iskolánk gondot fordít arra, hogy a továbbtanulással, pályaválasztással kapcsolatos ismeretek a szokásos információs csatornákon a szükséges időben eljussanak a pályaorientációban érintett diákokhoz, valamint a döntéseket befolyásoló szülőkhöz. A tanulmányok folytatására késztetésben és az életre való felkészítésben azonban jobban érvényesülnie kell a horvát nemzetiségi közösség igényeinek, másfelől a pályaorientációs tanácsadásnak követnie kell az aktuális társadalmi-gazdasági változásokat.

A korábbi időszakban már elkezdődött annak tudatosítása, hogy a horvát nyelv és kultúra ismerete felértékelődik, összefüggésben a magyar-horvát kapcsolatok kormányzati stratégia szintjére emelkedésével, valamint Horvátország európai uniós tagságával. A segítő-tanácsadó munkánkban azonban konkrétabb fogódzót kell kínálni az életpálya tervezéshez, azaz az iskolában, valamint az ezt követően ajánlott szakképzésben vagy a felsőfokú tanulmányok során megszerezhető tudást jobban össze kell kötnünk a tényleges munkaerő szükséglet kínálta lehetőségek megismertetésével.

Az ezt szolgáló tájékoztató-tanácsadó program egyben széles körű ismeretszerzést jelent a két ország politikai, gazdasági, társadalmi, kulturális, nem utolsó sorban területi vonatkozású együttműködéseiről. Az érdekes előadásokkal, egy-egy munkahely meglátogatásával fűszerezett pályaorientációs foglalkozások bepillantást engednek a stratégiai vállalati, vállalkozói, kereskedelmi, turisztikai, igazgatási, önkormányzati és civil szervezeti, valamint közös európai projektmenedzselési, területi együttműködési, tudományos, kulturális-közművelődési típusú programok szerveződésének mechanizmusába, megismerve egyben azt a szakmastruktúrát, amelyet e programok működtetése jelenleg és távlatosan igényel. A magyar-horvát kapcsolatok életszerű, tudást bővítő megismertetésével, ezen belül a boldogulás esélyek feltérképezésével egyéni és közösségi hasznok keletkeznek, s az iskola hozzájárul a két ország között szakmailag és kulturálisan is hidat is alkotó új elit megteremtéséhez.

Forrás: www.hosig.hu


A Budapestimami 2012 őszi "A mi iskolánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke iskolájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére