Jelenlegi hely

Gazdagréti Pitypang Óvoda

 
Cím: 1111 Budapest, Csíki-hegyek u. 11.
Telefon: +361 246-6354

A Gazdagréti Pitypang Óvoda körzetében az elmúlt öt évben több lakópark épült, így az óvodai férőhelyeket tornatermünk csoportszobává alakításával, 50 férőhellyel bővítették.  Jelenleg, maximális férőhely kihasználással 8 csoporttal működik az óvoda.

A XI. kerület Újbuda Önkormányzata közoktatási intézményeinek egészség- és környezeti nevelési fejlesztési koncepciója irányt mutat 2005-2020-ig intézményei részére.

Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata céljai közt szerepel az önkormányzati fenntartású óvodák környezeti nevelési tevékenységének és a környezettudatosság iránti elkötelezettségének erősítése, a fenntarthatósági szempontok érvényre juttatása az óvodák pedagógiai-nevelési tevékenységében. Ennek érdekében „Újbuda Környezettudatos Óvodája” címmel pályázatot hirdetett az óvodák között, melyen minden évben részt vett intézményünk. A támogatásokból óvodai környezeti neveléssel összefüggő fejlesztések, tevékenységek költségei, illetve eszközbeszerzések voltak fedezhetők, így óvodánk folyamatos anyagi támogatáshoz jutott környezettudatos pedagógiai programjának megvalósításához. A program során megvalósított feladatokat, valamint az óvoda környezettudatos működését pontozással értékelte a bíráló bizottság az intézmény által beküldött értékelő lapok, fényképek alapján. Örültünk a lehetőségnek, hiszen az elvárt feladat hosszabbtávon is a fenntarthatóságot erősíti és szorosan kapcsolódik óvodánk aktuális és napi tevékenységéhez, tehát összhangban áll környezeti feladatainkkal. A sikeres pályázat érdekében Pedagógiai Programunkra épülő havi akció tervet készítettünk, és gyűjtöttük a megvalósítás tapasztalatait, értékeléseit. Nevelőmunkánk minősége folyamatosan fejlődött ez idő alatt a tervezettség, a folyamatos értékelés és visszacsatolás működtetésének segítségével.

Az elkészült dokumentációgyűjtemény a jövőben is jól alkalmazható segédanyag pedagógiai programunk megvalósításához.

A Pályázaton 2013-ban, II: helyezést értünk el, 2014-ben elnyertük a megtisztelő „Újbuda Környezettudatos Óvodája 2014”címet.

Intézményünk működése évek óta megfelel a Zöld Óvoda minősítés kritériumainak, így a kritériumoknak való megfelelősség megtartása mellett annak minőségi szintre emelésén munkálkodik nevelőtestületünk.

A ZÖLD ÓVODA cím minőségi szinten való megtartásának érdekében minőségbiztosítási rendszerünkbe építettük a kritériumoknak való megfelelés ellenőrzésének eljárásrendjét, majd elkészítettük az ellenőrző lapokat, és intézkedési tervet készítettünk a folyamatos ellenőrzés megvalósítására. Már működik a könnyen átlátható, szempontok szerinti a mindennapokban megjelenő megfelelősség ellenőrzése és dokumentálása a kritériumrendszer alapján.

KÖRNYEZETBARÁT módon éltük mindennapjainkat, az óvoda dolgozói munkahelyi életmódjukkal és munkájukkal pozitív mintát nyújtottak a környezettudatos magatartásra, az ökológiai szemléletformálásra, az egészséges életmód szokásainak megalapozására, a közösségi egészséges életvitelre.

Maradéktalanul megvalósítottuk három évvel ezelőtti vállalásunkat a Zöld iroda, a teljes körű szelektív hulladékgyűjtés és a környezetkímélő tisztítószerek használata terén.

Egészségkultúra fejlesztése, az egészséges életvitel iránti igény megalapozása, magas színvonalon valósult meg óvodánkban.

A nyugodt pihenés feltételei biztosítottak voltak, a zavartalan szabadjáték, a játék iránti szükséglet kielégítése példaértékű volt, eredményesen biztosítottuk a megfelelő csoportlégkört, helyet, időt, eszközöket és élményszerzési lehetőségeket a különböző játékformákhoz, a gyakorló játékokhoz, a szimbolikus-szerepjátékokhoz, konstruáló játékokhoz, a szabályjátékokhoz.

A munkajellegű tevékenység játékos elemeket tartalmazott, segítette a munkavégzéshez szükséges pozitív hozzáállást, a közösségért vállalt tevékenykedés örömét. A munkavégzésre való képességek kialakítása, és a munka megbecsülésére való nevelés eredményeként erősödött a motiváció és a belső indíték a gyermekekben. Alkalmi megbízásokat teljesítenek, (naposi vagy egyéb munka, a környezet-, a növény- és állatgondozás stb.) A munkavégzéshez szükséges attitűd és képesség, készségek, tulajdonságok, mint például a kitartás, az önállóság, a felelősség, a céltudatosság megjelenik óvodásaink személyiségében.

A játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás magas színvonalon valósult meg a mindennapokban. A nevelőtestület erőssége a minket körülvevő világ jelenségeire való kíváncsiság és érdeklődés felkeltése, a tanulás megszerettetése. Differenciált egyéni fejlesztés eredményesen segítette az egyes gyermekek felzárkóztatását, tehetségek gondozását. Sokoldalú tapasztalatszerzéssel, - minden érzékszerv bevonásával, szenzitív módszerekkel, a terepi tapasztaltatás, a tevékenykedtetés, a felfedeztetés, az élménypedagógia módszereivel – eredményesen fejlesztettük a gyermekek értelmi képességeit, problémamegoldó és fogalmi gondolkodását.

A pedagógiai program nevelési feladatainak közvetítéséhez használt projekt módszer segítette a megvalósítást. A gyermeki kíváncsiság ébrentartásával számtalan lehetőséget biztosítottunk csoportos-, mikro-, egyéni megnyilvánulásra, a kreativitás előtérbe helyezésével, a kooperatív tanulási technikák gyakoribb alkalmazásának segítségével.  

A gyermekek fejlődésében tetten érhetőek a pozitív változások.

A hozzánk járó gyerekek ismerik a viselkedés alapvető szabályait, gyakorolják azokat a magatartási formákat, szokásokat, amelyek a természeti és társadalmi környezet megbecsüléséhez, megóvásához szükségesek.

Képesek önálló kapcsolatteremtésre és kapcsolattartásra, udvariasan kérnek, megköszönnek, válaszolnak. A közös cél érdekében együttműködnek társaikkal és a felnőttekkel képesek a társaikhoz való alkalmazkodásra, konfliktusaik agresszió nélküli megoldására.

Erkölcsi tulajdonságaik, mint együttérzés, önzetlenség, figyelmesség, magyarságtudat, hazaszeretet megjelennek az óvodai mindennapjaiban. Megértik, és elfogadják a "másságot". Segítőkészen fordulnak az arra rászorulóhoz.

Tudják fontosabb adataikat, nevüket, születési idejüket, szüleik nevét, lakcímét, foglalkozását.

Ismerik, gyakorlatban alkalmazzák a gyalogos közlekedés szabályait, a helyes, kulturált közlekedési szokásokat a közlekedési járműveken.

Felismerik a napszakokat. Ismerik az évszakok jellegzetességeit, egymásutániságát, különbséget tudnak tenni köztük. Gyönyörködnek a természet szépségében, megőrzik értékeit. Felismerik és értékelik az egészséges "tiszta" levegőt.

Ökológiai megfigyeléseket tesznek, ismerik az időjárás hatását, a növények, állatok, emberek vonatkozásában. Ismerik a környezetükben élő növényeket, állatokat, tapasztalatokat szereznek a növénygondozásban, állatgondozásban, és azok védelmében. Tudják, hogyan kell ápolni a növényeket, a fákat, hogyan kell gondozni a madarakat, halakat, teknőst.

Igénylik a tiszta környezetet. A hulladékot szelektív módon helyezik a tárolókba, ismerik az újrahasznosítás fogalmát, maguk is barkácsolnak hulladékokból.

Ismerik az energiatakarékosság fogalmát, takarékoskodnak a vízzel, árammal a mindennapos óvodai élet folyamán, fogmosáskor, mosdóhasználat során. Tudatosan kezelik a keverő csaptelepet, energiatakarékos WC tartályt, észreveszik, ha elegendő a természetes fény, és lekapcsolják a villanyt. Tevékenységeikben nagyfokú önállóságot mutatnak (testápolás, öltözködés, étkezés, környezet rendben tartása) terén.

Fizikai állóképességük, térbeli mozgásuk, megfelelő szintre fejlődött az óvodás kor végére.

Folyamatos partnerkapcsolatot működtetünk a fenntartóval, Oktatási Irodával, GAMESZ- szal, a nevelést segítő intézményekkel, azok munkatársaival. Az Újbudai Pedagógiai Intézet- , külső világ tevékeny megismerését bemutató bázis intézménye vagyunk. Minden évben bemutató foglalkozást tartunk a kerületi Szakmai Napok keretében.

A KOKOSZ Oktatóközpontjaként kapcsolatot tartottunk más környezetvédő szervezetekkel, Duna-Ipoly Nemzeti Park munkatársaival, KOKOSZ óvodákkal. Évente kétszer részt vettünk óvodai szakmai találkozókon. Az idén ősszel vendégül láttuk óvodánkban a Környezetvédő Oktatóközpontok Országos Szövetségének tagjait, akik az ország különböző részeiről érkeztek hozzánk, és elismerően nyilatkoztak az óvoda nevelési környezetében fellelhető környezettudatosságot erősítő munkánkról.

Partneri kapcsolat működik a környezet- és természetvédelem érdekében, az óvoda környezetében élőkkel: a szülőkkel, a lakossággal, a környező óvodákkal, és más gondozási-, nevelési-, valamint nevelési-oktatási intézményekkel.

Szülők bevonása az óvoda életébe folyamatos. A családok környezettudatos szemléletének, fogyasztói szokásainak alakítása családi napokon kertészkedés, faültetés, park-gondozás során, kirándulásokon valósult meg. Nagyfokú támogatást élvezünk a szülők részéről, akik többnyire tudatosan választják óvodánkat gyermeküknek környezetvédelmi pedagógiai programunk miatt.

A tanulási környezet megfelelő helyet, teret ad a gyermekek szabad játékához, tapasztalatai, élményei megszerzéséhez. Az óvodaépület helyiségeinek berendezése, a gyermekek által használt eszközök, játékok, a környezetbarát szemléletmódot tükrözik, segítségükkel környezet és természetvédő szokásokat gyakorolhatnak a gyerekek. Energiatakarékos izzók vannak a folyosókon, termekben a világítás megfelel az egészségügyi előírásoknak. A takarékos működést segíti a környezetbarát fűtési rendszer, jól szigetelt korszerű műanyag nyílászárók, az energiatakarékos WC öblítők.

Minden évben bővítettük tárgyi eszközeinket. Óvodánk udvarára meteorológiai állomást vásároltunk, az itt mért eredményeket naponta megfigyeltük, értékeltük. Udvarunk megújult, Beépített mászókák, két nagy csúszdás favár még több mozgásra ad lehetőséget. Előző Zöld Óvoda elnyerését célzó pályázatunkban Tanösvény létrehozását vállaltuk. Szülői segítséggel 5 állomásból álló tanösvény kialakítása az óvoda udvarán 2013-ban megvalósult. Ennek egyik állomása a madárbarát bemutató kert, odúkkal, etetőkkel. Van gyógynövényes kertünk, növénysimogatónk, veteményes kertünk, talaj rétegeit bemutató föld ablakunk. Automatacsepegtető locsolórendszert tudtunk kiépíteni ezen a kertrészen így megoldódott a kis kertek fenntarthatósága, a növények hétvégén és a nyári zárás alatt is tovább fejlődhetnek, így biztosított a folyamatos terepi tapasztaltatás lehetősége.  Szakmai munkaközösség folyamatosan gyűjti a tanösvényhez kapcsolódó szenzitív játékok, gyermekek által elvégezhető természettudományos kísérletek leírását a „Pitypang Kalauzban”.

Csoportjaink az elmúlt három évben társasjátékokkal, természettudományos könyvekkel, öko babaházakkal (napkollektoros, szélerőműves), szelektív kukás autókkal, természetvizsgáló hátizsákkal bővültek. Szakmai könyvtárunkba Környezetvédelmi témájú DVD-t és szakkönyveket vásároltunk.

Gyengeség

  • Nincs zárt közösségi tere az óvodának. Óvodaszintű programjaink időjárásfüggőek.

  • A szomszédos iskolaépületben lévő tornaszobába járunk át tornázni, emiatt az öltözködés sok időt vesz igénybe.

Erősség

  • Értelmes, tanult, és tanulni vágyó nevelőtestület dolgozik a Gazdagréti Pitypang Óvodában.

  • Az óvoda minden dolgozójának megfelelő a környezeti nevelés iránti elhivatottsága, elkötelezettsége.

Vezetői céljaim között szerepel a szakmai professzionalizmusra törekvés, érzelmileg intelligens, követve nevelő, széleskörű, biztos szakterületi tudással rendelkező nevelőtestület irányítása.

Óvoda bővítéskor az új csoportok beindításakor, munkatársak kiválasztásánál, kiemelt szempont volt a környezettudatos szemlélet, tájékozottság, képzettség, a pedagógusok attitűdje, nyitottsága meglévő tudásuk bővítésére, a fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteik gyarapítására. Négy szakvizsgázott pedagógus közül kettő az elmúlt három évben tett szakvizsgát, 1 fő környezeti nevelő, 1 fő inkluzív nevelés területén. Minden pedagógus rendelkezik az óvoda egyéni arculatához illeszkedő környezeti nevelés megvalósítását segítő akkreditált továbbképzéssel, 3 óvodapedagógus portfólióját elfogadták a nyáron.

A pedagógiai munkát segítők ismerik és tiszteletben tartják az óvoda helyi nevelési elveit, munkájuk során betartják a környezetvédő technológiákat, takarékos anyag és energia használatot, szelektíven gyűjtik a hulladékot és környezetbarát tisztítószereket használnak.

Tanuló szervezetet működtetünk, nevelőtestületi szinten sajátítottuk el az Erőszakmentes Kommunikáció módszertanát. Szakmai munkaközösségünk számtalan bemutatót szervezett Pedagógiai Programunk hatékonyságának fejlesztése érdekében. 2014-es nevelési év kezdetén a teljes nevelőtestület elvégezte Gergely Ildikó Mindennapos testnevelés 2. akkreditált 30 órás tanfolyamát, melyen a képzés gyakorlati jellegéből adódóan sok új játékot tanulhattunk, módszertani ajánlásokat, tanácsokat kaptunk az inkluzív neveléshez, a korszerű differenciálás módszereihez. A mindennapos testnevelés így új óvodai szokásként szolgálja az egészségtudatosságra való felkészítést, a fejlődésközpontú nevelést, a kompetenciaalapú fejlesztést a Gazdagréti Pitypang Óvodában.

Kocsisné Busa Anna, óvodavezető

Forrás: http://www.pitypang-ovoda.hu/csoportjaink.html

 

A Budapestimami 2012 őszi "A mi óvodánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke óvodájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD

 

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére