A Budapest XIII. kerületi Tankerület Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény alapelve, hogy a gyógypedagógiai nevelő-oktató tevékenység mellett olyan pedagógiai szakszolgálati és szakmai szolgáltatói tevékenységeket biztosítson, amelyek hatékonyan és eredményesen segítik az ellátási körzetébe tartozó óvodásainak, az általános- és középiskolák tanulóinak fejlődését, tanulmányi előrehaladását, valamint igény és szükség szerint pedagógiai, gyógypedagógiai és pszichológiai terápiákkal való támogatását, szakmai megsegítést és konzultációs lehetőséget biztosítva az őket nevelő pedagógusoknak.
Tanulásban akadályozottak tagozata
A PRIZMA EGYMI tanulásban akadályozott gyermekeket/tanulókat nevelő-oktató tagozata intézményi múltunk legrégebbi ága, hisz az 1951-ben alapított „Kisegítő Iskola” szakma-pedagógiai utódjaként is felfogható. A magyar gyógypedagógiai tudás és hagyományok patinás múltja kötelez egyrészt a klasszikus és máig helytálló gyógypedagógiai szemléletbeli és metodikai tudás alkalmazására, bővítésére, másrészt az EGYMI szak- és szakmai szolgáltatást végző tudástermelő műhelymunkájának folyamatos megújítására. Gyermekeink nevelését-oktatását a NAT az SNI kerettanterv és helyi tantervünk alapján végezzük magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, matematika, erkölcstan, történelem és állampolgári ismeretek, hon-és népismeret, természetismeret, földrajz, ének-zene, földrajz, vizuális kultúra, technika-életvitel és gyakorlat, informatika, testnevelés és sport műveltségterületeken.
A nevelés, tanítás feladatait a tanulók egyéni fejlesztési tervei alapján differenciáltan, tevékenység-centrikusan, kooperatív tanulási technikák alkalmazásával, a folyamatosan megújuló tudással rendelkező gyógypedagógiai tanárok és gyógypedagógiai asszisztensek együttműködésével látjuk el.
Célkitűzésünk, hogy a kulcskompetenciák fejlesztésével képessé tegyük tanulóinkat a számukra reálisan elérhető munkaerő-piaci szerepek betöltésére és felkészítsük őket a harmonikus felnőtt életre.
Bontott csoportban tartjuk az életvitel órákat, a tanulók körforgóban találkoznak a különböző kézműves technikákkal. IKT kompetenciáik fejlesztése nem csak a számítástechnika órákra és a hasonló szervezésű szakkörre korlátozódik, hanem a közismereti tárgyak egy része is IKT támogatással, interaktív tábla használatával történik.
Tekintettel tanulóink többségének szociokulturális hátterére, a gyógypedagógiai alapfeladatokon túl gyermekvédelmi és preventív célzattal is szorgalmazzuk az egész napos fejlesztő nevelést, a terápiák és változatos szakkörök igénybevételét.
Iskolánkban Kenguru Iskolai Sportkör (ISK) működik, a 3-4. osztályosok úszásoktatásra járnak, és a mindennapos testmozgás is biztosított minden tanuló számára. A 2009. évtől a 4. 6. és 8. évfolyamos tanulóink az országos átlagnál magasabb színvonalon teljesítettek a szövegértés és a matematika SNI TANAK kompetenciamérésen, valamint a fővárosi komplex tanulmányi és kulturális versenyeken is figyelemreméltó helyezéseket érnek el.
A diákönkormányzat működését pedagógus munkatársunk segíti annak érdekében, hogy tanulóink hatékonyan és aktívan vehessenek részt az őket érintő kérdésekkel kapcsolatos cselekvésben, döntések meghozatalában. Munkájuk elsősorban a környezettudatos tevékenységekben, az iskolai hagyományok ápolásában, tanulói versenyeken való részvételben jelenik meg.
A tanulók értékelésének sajátossága, hogy valamennyi tanulónk esetében diagnosztikus felmérést végzünk tanév elején, majd egyéni fejlesztési terv készül számukra, amelyet a szülőkkel is egyeztetünk.
Osztályzattal történő értékelést a negyedik évfolyam végétől kapnak a tanulók, de emellett félévi és év végi szöveges értékelésük tanulmányaik befejezéséig megmarad. Mindezek, kiegészülve a szakértői kontrollvizsgálatokkal, a tanulók legsikeresebb, számukra legfontosabb alkotásaival, továbbá a szummatív mérések eredményeivel a tanulói portfóliókba kerülnek.
Kollégáink tanév elején valamennyi tantárgyra, tanulószobai és napközis tevékenységre vonatkozóan kompetencia alapú tanmeneteket és óravázlatokat készítenek. Belső innovációs műhelymunkák keretében óravázlat, fejlesztőjáték és osztálytermi jó gyakorlat gyűjtemény jött létre. (A gyűjtemény többek között az alábbi témákban tartalmaz más intézményben is alkalmazható fejlesztési eredményeket: szociometria és osztálytermi közösségépítés, a szülő partnerség erősítésére új szempontú és tartalmú családlátogatási gyakorlat, a közös főzés, mint mentálhigiénés és komplex fejlesztési lehetőség, labdaterápia stb.) Egymás munkájának hatékonyabb megismerése céljából nem csak hospitálásokat szervezünk, hanem „videós órákat” is tartunk, egyeztetett időpontban módunk van a közösen látottakat elemezni.
A szervezeti tanulás megalapozásaként intézményi gyakorlatunk, hogy a posztgraduális képzéseken részt vettek írásbeli és/vagy szóbeli beszámolót készítenek. Így jött létre többek között az 5-6. évfolyamosok számára agressziókezelési és resztoratív vitarendezési tanmenet.
A tanulásban akadályozott gyermekeket nevelők közössége részt vállal az intézmény szakmai szolgáltatásaiból is. Közel egy évtizede felsőoktatási intézmények (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Nyugat- Magyarországi Egyetem; Kaposvári Egyetem; Vincotte Kft, Oktáv Zrt. OKJ-s gyógypedagógiai asszisztensi képzés; Waldorf középiskola szociális gyakorlat) felkéréseinek eleget téve, igényeiknek megfelelően szervezzük a hallgatók komplex, egyéni pedagógiai, összefüggő, illetve terepgyakorlatát.
Foglalkoztató tagozat
Foglalkoztató tagozatunk a Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény keretében működik. Feladatunk a sajátos nevelési igényű, értelmileg akadályozott gyermekek nevelése, fejlesztése.
Az iskolánkba érkező gyermekek gyógypedagógiai óvodákból, vagy integráló óvodákból érkeznek hozzánk. A fejlesztés három csoportban történik, ahol a bevezető szakaszban az 1-3. a kezdő, alapozó szakaszban a 4-5. az alapozó-fejlesztő szakaszban pedig a 6-8. évfolyamra járó gyerekek összevont csoportokban tanulnak.
Alapelvünk, hogy a fejlesztésnek mindenkor igazodnia kell a gyermekek egyéni fejlettségi sajátosságaihoz. Differenciált fejlesztésük a már meglévő ismereteikre építve, kis lépésekre bontva, gyakori ismétléssel, konkrét, cselekvésbe ágyazott, játékos helyzetek megteremtésével, folyamatos irányítás mellett történik. Gyermekeink teljesítményét nagymértékben befolyásolja a testközeli kapcsolat, az ösztönzés és az állandó megerősítés. Célunk, hogy a gyermekek készségeit, képességeit úgy fejlesszük, hogy a mindennapokban biztonságosan el tudjanak igazodni, bizonyos fokú önállóságra tegyenek szert, és képesek legyenek felelősséget vállalni szűkebb tárgyi környezetükért. Fontosnak tartjuk, hogy fejlődjön együttműködési és kommunikációs készségük, ezek segítségével könnyebb legyen számukra a szűkebb és tágabb társadalmi környezetükbe történő beilleszkedés. Fejlesztésük fő területei: anyanyelv és kommunikáció, társadalmi környezet, életvitel és gyakorlat, természeti környezet, művészetek, informatika és testi nevelés.
Az egyéni fejlettségi szintnek megfelelő differenciált oktatás megvalósításának feltétele a meglévő tudás feltérképezése, amelyet standard mérőeszközök és intézményünkben kidolgozott belső diagnosztikus mérések tesznek lehetővé. Az egyéni fejlettségi szintnek megfelelő differenciált nevelés-oktatás egyéni és képességszinteknek megfelelő horizontális kiscsoportos fejlesztési formákban valósul meg. A differenciált oktatás másik színterét a habilitációs, rehabilitációs egyéni foglalkozások képezik. A játékfoglalkozásokon csoportos és egyéni formában megtanulják a játékok adekvát használatát, szociális kompetenciáik kialakítása / továbbfejlesztése mellett. Kiemelt feladatként jelentkezik a megismerő funkciók, a vizuomotoros koordináció, a grafomotoros készségek, a beszédmegértés és a kifejező beszéd kialakítása, illetve fejlesztése. A reális önismeret, önbizalom motivációja végigkíséri a nevelési folyamatokat. Felsőbb évfolyamos tanulóknál a későbbi társadalmi integráció érdekében hangsúlyossá válik a munkára való felkészítés, a feladattudat, feladattartás kialakítása.
Valljuk, hogy csak a szülőkkel való együttműködés eredményezheti a gyermekek optimális fejlődését. Nyílt napokon, és fogadóórákon, vagy aktuális szülői bejelentkezések alkalmaival van lehetőségünk az együttgondolkodásra. A fejlesztés nem korlátozódhat csupán a délelőtti tanórákra és a délutáni szabadidős foglalkozásokra, szervesen kell illeszkedniük a gyermekek egész napos tevékenységébe, családi életterébe is. A szülői ház, a családi élet pozitív rutinjai adhatják a legmegfelelőbb alkalmakat az önkiszolgálási feladatok gyakorlására, egyszerű munkafolyamatok elvégzésére. Tanulóink a kézműves foglalkozásokon készült munkákkal díszítik környezetüket, a jeles napokra, ünnepi alkalmakra alkotásokkal készülnek. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a mozgás mindennapi életük szerves részévé váljon, ezt szolgálják többek között a mozgásnevelés, sportfoglalkozások és az uszoda látogatások.
A délutáni szabadidős tevékenységek rendjébe szervesen illeszkedik az Ulwila zeneoktatás és néptánc.
Fő célunk tanulóink társadalmi integrációjának segítése. Ezt szolgálják a különböző iskolán kívüli szabadidős programok is, a rendszeres színház és mozi látogatások, kirándulások, táboroztatások. Keressük azokat a lehetőségeket, ahol gyermekeink közös programokon vehetnek részt többségi iskolák tanulóival. Hagyománnyá vált a Szent Imre Gimnáziummal folytatott együttműködési gyakorlat, ahol kézműves, sport és közös játék keretében töltenek el együtt pár órát a két intézmény tanulói. Iskolánk 10 éves kapcsolatot ápol a Nemzetközi Amerikai Iskolával, a tanévente három közös szervezésű hétvége kölcsönösen élményt nyújt a gyermekeknek. A „Mindenkinek becsengettek” program lehetőségét megragadva, többségi általános iskolák osztályaiba kézműves, sport, és ének foglalkozásokra integráltuk egy-egy gyermekünket.
A foglalkoztató tagozat munkájának elismeréseként, közel 10 éve az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus hallgatók egyik gyakorlati képzőhelyéül választották iskolánkat.
Speciális Fejlesztő csoport
A Prizma EGYMI speciális fejlesztő – összevont – csoportjában értelmileg akadályozott státuszuk mellett markáns autizmus spektrumzavarral diagnosztizált tanulók nevelését-oktatását látja el két gyógypedagógus és egy gyógypedagógiai asszisztens.
Fejlesztésük centrumában a szociális kompetenciák állnak, stabil szokásrendszerekkel és augmentatív kommunikációval támogatva biztonságérzetüket, napjaik kiszámítható szervezését, testi-lelki harmóniájuk elősegítését.
Fejlesztésük alapja a PAC és SPAC diagnosztikus mérések eredménymutatói, a szakértői bizottság javaslatai, a velük foglalkozó szakemberek célirányos megfigyelései alapján készült egyéni fejlesztési terv, amely mentén kerül sor az anyanyelv és kommunikáció, társadalmi környezet, életvitel és gyakorlat, természeti környezet, művészetek, informatika és testi nevelés műveltségterületek mentén való nevelésre-oktatásra.
Távlati cél az egyéni képességek mellett elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és relatív önállóság feltételeinek megteremtése. Az intézmény, tekintetbe véve az autizmussal élő gyermeket nevelő családok szempontjait, lehetőséget ad és számít a szülői ház együttműködésére. A speciális fejlesztő csoportba járó tanulók sajátos munka és életrendjük mellett integráltan vesznek részt az iskola életében ünnepségek és más közösségi programokon.
A Budapestimami 2012 őszi "A mi iskolánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke iskolájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges