Jelenlegi hely

PRIZMA Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani In­tézmény

Cím: Budapest,1134 Váci út 57.
Tel.: (1) 340-8980
E-mail: titkarsag.prizma@freemail.hu
Web: http://www.prizmaegymi.hu

A Budapest XIII. kerületi Tankerület Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani In­tézmény alapelve, hogy a gyógypedagó­giai nevelő-oktató tevékenység mellett olyan pedagógiai szakszolgálati és szakmai szolgáltatói tevékenységeket biztosítson, amelyek hatéko­nyan és eredményesen segítik az ellátási körzetébe tartozó óvodásainak, az általános- és középiskolák ta­nulóinak fejlődését, tanulmányi előrehaladá­sát, valamint igény és szükség szerint pedagó­giai, gyógypedagógiai és pszichológiai terápi­ákkal való támogatását, szakmai megsegítést és konzultációs lehetőséget biztosítva az őket nevelő pedagógusoknak.

Tanulásban akadályozottak tagozata

A PRIZMA EGYMI tanulásban akadá­lyozott gyermekeket/tanulókat neve­lő-oktató tagozata intézményi múltunk legré­gebbi ága, hisz az 1951-ben alapított „Kise­gítő Iskola” szakma-pedagógiai utódjaként is felfogható. A magyar gyógypedagógiai tudás és hagyományok patinás múltja kötelez egy­részt a klasszikus és máig helytálló gyógype­dagógiai szemléletbeli és metodikai tudás al­kalmazására, bővítésére, másrészt az EGYMI szak- és szakmai szolgáltatást végző tudáster­melő műhelymunkájának folyamatos megújí­tására. Gyermekeink nevelését-oktatását a NAT az SNI kerettanterv és helyi tantervünk alapján végezzük magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, matematika, erkölcstan, történelem és állampolgári ismeretek, hon-és népismeret, természetismeret, földrajz, ének-zene, földrajz, vizuális kultúra, technika-életvitel és gyakorlat, informatika, testnevelés és sport műveltségterületeken.

A nevelés, tanítás feladatait a tanulók egyé­ni fejlesztési tervei alapján differenciáltan, tevékenység-centrikusan, kooperatív tanu­lási technikák alkalmazásával, a folyama­tosan megújuló tudással rendelkező gyógypedagógiai tanárok és gyógypedagógiai asszisztensek együttműködésével látjuk el.

Célkitűzésünk, hogy a kulcskompetenci­ák fejlesztésével képessé tegyük tanuló­inkat a számukra reálisan elérhető mun­kaerő-piaci szerepek betöltésére és felké­szítsük őket a harmonikus felnőtt életre.

Bontott csoportban tartjuk az életvitel órá­kat, a tanulók körforgóban találkoznak a kü­lönböző kézműves technikákkal. IKT kompe­tenciáik fejlesztése nem csak a számítástech­nika órákra és a hasonló szervezésű szakkör­re korlátozódik, hanem a közismereti tárgyak egy része is IKT támogatással, interaktív táb­la használatával történik.

Tekintettel tanulóink többségének szociokulturális hátterére, a gyógypedagógiai alap­feladatokon túl gyermekvédelmi és preventív célzattal is szorgalmazzuk az egész napos fej­lesztő nevelést, a terápiák és változatos szak­körök igénybevételét.

Iskolánkban Kenguru Iskolai Sportkör (ISK) működik, a 3-4. osztályosok úszások­tatásra járnak, és a mindennapos testmozgás is biztosított minden tanuló számára. A 2009. évtől a 4. 6. és 8. évfolyamos tanulóink az or­szágos átlagnál magasabb színvonalon telje­sítettek a szövegértés és a matematika SNI TANAK kompetenciamérésen, valamint a fő­városi komplex tanulmányi és kulturális ver­senyeken is figyelemreméltó helyezéseket ér­nek el.

A diákönkormányzat működését pedagógus munkatársunk segíti annak érdekében, hogy tanulóink hatékonyan és aktívan vehessenek részt az őket érintő kérdésekkel kapcsola­tos cselekvésben, döntések meghozatalában. Munkájuk elsősorban a környezettudatos te­vékenységekben, az iskolai hagyományok ápolásában, tanulói versenyeken való részvé­telben jelenik meg.

A tanulók értékelésének sajátossága, hogy valamennyi tanulónk esetében diagnosztikus felmérést végzünk tanév elején, majd egyé­ni fejlesztési terv készül számukra, amelyet a szülőkkel is egyeztetünk.

Osztályzattal történő értékelést a negye­dik évfolyam végétől kapnak a tanulók, de emellett félévi és év végi szöveges értéke­lésük tanulmányaik befejezéséig megmarad. Mindezek, kiegészülve a szakértői kontroll­vizsgálatokkal, a tanulók legsikeresebb, szá­mukra legfontosabb alkotásaival, továbbá a szummatív mérések eredményeivel a tanulói portfóliókba kerülnek.

Kollégáink tanév elején valamennyi tan­tárgyra, tanulószobai és napközis tevékeny­ségre vonatkozóan kompetencia alapú tan­meneteket és óravázlatokat készítenek. Bel­ső innovációs műhelymunkák keretében óra­vázlat, fejlesztőjáték és osztálytermi jó gya­korlat gyűjtemény jött létre. (A gyűjtemény többek között az alábbi témákban tartalmaz más intézményben is alkalmazható fejleszté­si eredményeket: szociometria és osztályter­mi közösségépítés, a szülő partnerség erősíté­sére új szempontú és tartalmú családlátogatá­si gyakorlat, a közös főzés, mint mentálhigié­nés és komplex fejlesztési lehetőség, labdate­rápia stb.) Egymás munkájának hatékonyabb megismerése céljából nem csak hospitáláso­kat szervezünk, hanem „videós órákat” is tar­tunk, egyeztetett időpontban módunk van a közösen látottakat elemezni.

A szervezeti tanulás megalapozásaként in­tézményi gyakorlatunk, hogy a posztgradu­ális képzéseken részt vettek írásbeli és/vagy szóbeli beszámolót készítenek. Így jött létre többek között az 5-6. évfolyamosok számára agressziókezelési és resztoratív vitarendezési tanmenet.

A tanulásban akadályozott gyermekeket nevelők közössége részt vállal az intézmény szakmai szolgáltatásaiból is. Közel egy évtizede fel­sőoktatási intézmények (ELTE Bárczi Gusz­táv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Nyugat- Magyarországi Egyetem; Kaposvári Egye­tem; Vincotte Kft, Oktáv Zrt. OKJ-s gyógype­dagógiai asszisztensi képzés; Waldorf közép­iskola szociális gyakorlat) felkéréseinek ele­get téve, igényeiknek megfelelően szervezzük a hallgatók komplex, egyéni pedagógiai, ös­szefüggő, illetve terepgyakorlatát.

Foglalkoztató tagozat

Foglalkoztató tagozatunk a Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény keretében működik. Feladatunk a sajátos nevelési igé­nyű, értelmileg akadályozott gyermekek neve­lése, fejlesztése.

Az iskolánkba érkező gyermekek gyógype­dagógiai óvodákból, vagy integráló óvodák­ból érkeznek hozzánk. A fejlesztés három cso­portban történik, ahol a bevezető szakaszban az 1-3. a kezdő, alapozó szakaszban a 4-5. az alapozó-fejlesztő szakaszban pedig a 6-8. évfolyamra járó gyerekek összevont cso­portokban tanulnak.

Alapelvünk, hogy a fejlesztésnek minden­kor igazodnia kell a gyermekek egyéni fejlett­ségi sajátosságaihoz. Differenciált fejleszté­sük a már meglévő ismereteikre építve, kis lé­pésekre bontva, gyakori ismétléssel, konkrét, cselekvésbe ágyazott, játékos helyzetek meg­teremtésével, folyamatos irányítás mellett tör­ténik. Gyermekeink teljesítményét nagymér­tékben befolyásolja a testközeli kapcsolat, az ösztönzés és az állandó megerősítés. Cé­lunk, hogy a gyermekek készségeit, képessé­geit úgy fejlesszük, hogy a mindennapokban biztonságosan el tudjanak igazodni, bizonyos fokú önállóságra tegyenek szert, és képesek legyenek felelősséget vállalni szűkebb tár­gyi környezetükért. Fontosnak tartjuk, hogy fejlődjön együttműködési és kommunikáci­ós készségük, ezek segítségével könnyebb le­gyen számukra a szűkebb és tágabb társadal­mi környezetükbe történő beilleszkedés. Fejlesztésük fő területei: anyanyelv és kommunikáció, társadalmi környezet, életvitel és gyakorlat, természeti környezet, művészetek, informatika és testi nevelés.

 Az egyéni fejlettségi szintnek megfelelő differenciált oktatás meg­valósításának feltétele a meglévő tudás fel­térképezése, amelyet standard mérőeszközök és intézményünkben kidolgozott belső diagnosztikus mérések tesznek lehetővé. Az egyéni fejlettségi szintnek megfelelő differen­ciált nevelés-oktatás egyéni és képességszinteknek megfelelő horizontális kiscsoportos fejlesztési formákban való­sul meg. A differen­ciált oktatás másik színterét a habilitációs, re­habilitációs egyéni foglalkozások képezik. A játékfoglalkozásokon csoportos és egyéni for­mában megtanulják a játékok adekvát hasz­nálatát, szociális kompetenciáik kialakítása / továbbfejlesztése mellett. Kiemelt feladatként jelentkezik a megismerő funkciók, a vizuomotoros ko­ordináció, a grafomotoros készségek, a be­szédmegértés és a kifejező beszéd kialakítása, illetve fejlesztése. A reális önismeret, önbizalom motivációja végigkíséri a nevelési folyamatokat. Felsőbb évfolyamos tanulóknál a későbbi társadal­mi integráció érdekében hangsúlyossá válik a munkára való felkészítés, a feladattudat, fel­adattartás kialakítása.

Valljuk, hogy csak a szülőkkel való együtt­működés eredményezheti a gyermekek opti­mális fejlődését. Nyílt napokon, és fogadó­órákon, vagy aktuális szülői bejelentkezések alkalmaival van lehetőségünk az együttgondolko­dásra. A fejlesztés nem kor­látozódhat csupán a délelőtti tanórákra és a délutáni szabadidős foglalkozásokra, szervesen kell illeszkedniük a gyermekek egész napos tevékenységébe, családi életterébe is. A szülői ház, a családi élet pozitív rutinjai adhatják a legmegfele­lőbb alkalmakat az önkiszolgálási feladatok gya­korlására, egyszerű munkafolyamatok elvég­zésére. Tanulóink a kézműves foglalkozáso­kon készült munkákkal díszítik környezetü­ket, a jeles napokra, ünnepi alkal­makra alkotásokkal készülnek. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a mozgás mindennapi életük szerves részévé váljon, ezt szolgálják többek között a mozgásnevelés, sportfoglalkozások és az uszoda látogatások.

A délutáni szabadidős tevékenységek rendjébe szervesen illeszke­dik az Ulwila zeneoktatás és néptánc.

Fő célunk tanulóink társadalmi integrációjának segítése. Ezt szolgálják a különböző iskolán kí­vüli szabadidős programok is, a rendszeres színház és mozi látogatások, kirándulások, tá­boroztatások. Keressük azokat a lehetőségeket, ahol gyer­mekeink közös programokon vehetnek részt többségi iskolák tanulóival. Hagyománnyá vált a Szent Imre Gimnázi­ummal folytatott együttműködési gyakorlat, ahol kézműves, sport és közös játék keretében töltenek el együtt pár órát a két intézmény ta­nulói. Iskolánk 10 éves kapcsolatot ápol a Nemzetközi Amerikai Iskolával, a tanévente három közös szervezésű hétvége kölcsönösen élményt nyújt a gyermekeknek.  A „Mindenkinek becsengettek” program lehe­tőségét megragadva, többségi általános isko­lák osztályaiba kézműves, sport, és ének fog­lalkozásokra integráltuk egy-egy gyermekün­ket.

A foglalkoztató tagozat munkájának elismeréseként, közel 10 éve az értelmileg aka­dályozottak pedagógiája szakos gyógypeda­gógus hallgatók egyik gyakorlati képzőhelyéül választották iskolánkat.

Speciális Fejlesztő csoport

A Prizma EGYMI speciális fejlesztő – összevont –  cso­portjában értelmileg akadá­lyozott státuszuk mellett markáns autizmus spektrumzavarral diagnosztizált tanulók nevelését-oktatását lát­ja el két gyógypedagógus és egy gyógypeda­gógiai asszisztens.

Fejlesztésük cent­rumában a szociális kompetenciák állnak, sta­bil szokásrendszerekkel és augmentatív kom­munikációval támogatva biztonságérzetüket, napjaik kiszámítható szervezését, testi-lelki harmóniájuk elősegítését.

Fejlesztésük alapja a PAC és SPAC diagnosztikus mérések ered­ménymutatói, a szakértői bizottság javaslatai, a velük foglalkozó szakemberek célirányos megfigyelései alapján készült egyéni fejlesz­tési terv, amely mentén kerül sor az anyanyelv és kommunikáció, társadalmi környezet, életvitel és gyakorlat, természeti környezet, művészetek, informatika és testi nevelés műveltségterületek mentén való nevelésre-oktatásra.

 Távlati cél az egyéni képes­ségek mellett elérhető legjobb felnőttkori szo­ciális adaptáció és relatív önállóság feltétele­inek megteremtése. Az intézmény, tekintet­be véve az autizmussal élő gyermeket neve­lő családok szempontjait, lehetőséget ad és számít a szülői ház együttműködésére. A spe­ciális fejlesztő csoportba járó tanulók sajá­tos munka és életrendjük mellett integráltan vesznek részt az iskola életében ünnepségek és más közösségi programokon.


A Budapestimami 2012 őszi "A mi iskolánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke iskolájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

Május első vasárnapja Anyák napja mellett a nevetés világnapja is. Egy szívből jövő nevetés jót tesz az egész testnek és léleknek. Nem csupán a stresszt csökkenti vagy az immunrendszert erősíti, hanem segít megelőzni a depressziót és javítja az önértékelést is.
Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Itthon május elsejéről először 1890-ben emlékeztek meg, az első felvonulást a Városligetben tartották. De miért május 1-én ünneplünk?
Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Tudtad, hogy május első vasárnapja a nevetés világnapja is? És azt, hogy először 1998-ban Indiában egy úgynevezett nevető klubban tartották meg?
Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Egy kisgyermekes anya napja egy akciófilmbe illő kihívások sorozata: reggeltől estig pelenkacsaták, katasztrófaelhárító műveletek, békítő bírák testületi ülései és mentőexpedíciók sokasága a játszótéren. Sok sírással, bizonytalansággal, puszival és öleléssel.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére