Jelenlegi hely

Miként építsük ki a vállalati kommunikációt a cégen belül, illetve azon kívül? És miért fontos ez?

Minden kommunikáció, egyszerűen megfogalmazva nem más, mint információcsere. Egy vállalat szemszögéből nézve ez lehet kommunikáció az alkalmazottak között, a befektetők és a felső vezetés között, a vállalat és a beszállítók között, valamint a vállalat és annak célközönsége között.

A jól megalapozott és kidolgozott vállalati kommunikációra bármilyen szintű és tevékenységi körű cégnek szüksége van: a néhány fős IT-startuptól, a több ezer főt foglalkoztató holdingvállalatig.

A vállalati kommunikáció hagyományosan két területre oszlik: belső (az alkalmazottak közötti kommunikáció) és külső (a vállalat kommunikációja a „külvilággal”).

Miért van szükségünk külső kommunikációra?

A külső kommunikációt három dolog teszi szükségessé:

  • megteremteni, fenntartani, valamint elősegíteni az érdekelt felekkel való kommunikációt (vállalkozók, beszállítók, B2B-vásárlók, befektetők körében);
  • a márkaismertség javítása, a megítélés pozitív irányba történő terelése, jó vélemények generálása a célközönség és más körökben, és nem utolsó sorban a potenciális és tényleges alkalmazottak körében;
  • fontos visszajelzéseket kapni annak érdekében, hogy hatékonyan tudjuk értékelni a munka eredményeit, elkerüljük a hibákat, valamint szükség esetén módosítani tudjunk a termékünket a közönség igényeinek megfelelően, hiszen mindez befolyással bír a nyereségességre.

Következtetésül: a külső kommunikáció szorosan kapcsolódik a reklámhoz, a PR-hoz és a marketinghez. Ha megfelelően van megszervezve, közvetve hatással bír mind a nyereségességre, mind a marketingköltségekre. Azok a vállalatok, amelyek aktívan kommunikálnak a „külvilággal”, fel tudják építeni a bizalmat maguk iránt. Ennek köszönhetően könnyebben népszerűsítik termékeiket, könnyebben találnak partnereket és befektetőket és kapnak tőlük kedvezőbb feltételeket, valamint egyszerűbben találnak alkalmazottakat és veszik fel a harcot a versenytársakkal. Ez különösen hasznos a nagy projektekkel foglalkozó és a hosszú távú együttműködésekre törekvő vállalkozások számára.

Hogyan szervezd meg?

A külső kommunikáció négy kategóriába sorolható a célközönség függvényében:

  • tényleges és potenciális ügyfelek;
  • különböző típusú partnerek;
  • a kormány (lobbizás, tájékoztatás az iparág problémáiról és kihívásairól, támogatási kérelmek, kedvező hitelek, segítség a nemzetközi üzleti kapcsolatok kialakításában);
  • a nyilvánosság: sajtó, média, bloggerek.

Kommunikációs eszközök:

  • az egyszeri és a rendszeres hasznos tartalom: például cikkek arról, hogyan kell használni a vállalat termékeit, az ügyfél mely problémáira tudnak megoldást nyújtani, valamint a vállalat felszereltségét és technológiáit bemutató videók;
  • prezentációkon, kiállításokon, konferenciákon, szemináriumokon való részvétel;
  • interakció bloggerekkel: hirdetések vásárlása, termékek biztosítása véleményezéshez és összehasonlításhoz, meghívás üzemlátogatásra;
  • aktivitás a közösségi hálózatokon – mind a választékkal és promóciókkal kapcsolatos hírek közzétételéhez, úgy az ügyfelektől érkező visszajelzések gyűjtése céljából;
  • szponzoráció és jótékonyság;
  • munkahelyek biztosítása szociálisan rászoruló csoportok és diákok számára;
  • ingyenes tesztelés: tesztvezetések, kóstolók, mintaajándékok, offline próbafülkék és bemutatótermek;
  • a vállalati branding bevezetése;
  • kapcsolatfelvétel kormányzati tisztviselőkkel: például olyan tisztviselőkkel, akik a munkanélküliség csökkentéséért vagy azért a gazdasági ágazatért felelősek, amelyben a vállalatod tevékenykedik;
  • ügyfélbázis felépítése (a jobb kiszolgálás, a pontosabb reklámozás érdekében);
  • reklámeszközök: hirdetések a nyomtatott sajtóban, a televízióban, tematikus weboldalakon és fórumokon, célzott és kontextusfüggő hirdetések az interneten;
  • a márkát bemutató vírusmarketing és szórakoztató tartalom;
  • jelenlét az összes elérhető platformon (például az offline üzlet mellett szükséges, hogy a weboldalunkon legyen egy online üzlet, a választékot láthatóvá kell tenni a közösségi hálózatokon, valamint az aggregátor oldalakon és partnerségeket ajánlani bloggereknek).

A felsorolt eszközöket integráltan, kombinálva, egyiket a másikkal kiegészítve kell használni. Alkalmazásuk különböző lehet, a célközönségtől függően. Például a női fogyasztók esetében a reklám vizuális összetevője fontosabb, míg a férfi fogyasztók esetében a gyakorlati oldal és a státusz kihangsúlyozása bizonyulhat hatékonyabbnak.

Miért van szükség a belső kommunikációra?

A belső kommunikációra azért van szükség, hogy:

  • növeljük vele a dolgozók lojalitását;
  • az egyéni feladatok széles körben ismertek legyenek: például, ha egy alkalmazott nem csak a saját munkájának a kis szakaszát ismeri, hanem annak fontosságát az egész vállalat számára, akkor a teljesítménye növekedni fog;
  • az információk gyorsabban jussanak el az összes alkalmazotthoz;
  • közös viselkedési normák alakuljanak ki, melyek betartását ellenőrizni lehet;
  • pozitív képet alakítsunk ki a cégről;
  • visszajelzéseket kapjunk – például az egy részlegben dolgozók véleményét a munkarendjükről;
  • a szervezeti tevékenységek (tájékoztatók, értekezletek) egyszerűsödjenek vagy a számuk csökkenjen;
  • elkerülhető legyen a felesleges bürokrácia és gyorsuljon az információközlés mind horizontálisan, mind vertikálisan: ha például a marketingosztály vezetőjének észrvétele van a honlapon található információ vizuális kialakításával kapcsolatban, akkor direkt módon tudja ezt jelezni a programozónak vagy a tervezőnek.

Minél nagyobb a vállalat, minél több alkalmazottja és szerkezeti egysége van – annál hasznosabb lesz a vállalati kommunikáció. Különösen akkor, ha az alkalmazottak nem egy épületben tartózkodnak, hanem távol helyezkednek el egymástól.

A belső kommunikáció típusai

Emeljünk ki két kritériumot:

  • a kommunikáció iránya;
  • annak célja.

Az irány lehet:

  • vertikális – az információ alulról felfelé vagy fentről lefelé terjed: a felettesektől a beosztottakhoz vagy a beosztottaktól a felettesekhez;
  • horizontális – az információ az ügyben érintettek között terjed.

A belső kommunikációnak több célja van:

  • Szervezeti. Az információközlés célja, hogy cselekvésre késztessen. Például egy megbeszélésen a főnök kiosztja a feladatokat az egyes alkalmazottaknak és határidőket szab meg.
  • Tájékoztató jellegű. Ez olyan információ, amely közvetlenül vagy közvetve fontos a vállalkozás, illetve személyesen az alkalmazottak számára. Egyszerű példa erre egy újság, amely közzéteszi a születésnapot ünneplők listáját, vagy a vállalat elmúlt negyedévre vonatkozó eredményeit.
  • Elemző jellegű. Információgyűjtés „alulról felfelé”, a munkavállalótól a főnökig és feljebb. Annak megértéséhez szükséges, hogy mit akarnak a munkavállalók, vannak-e hasznos javaslataik, elégedettek-e a munkakörülményeikkel.
  • Kommunikatív. Ez nem más, mint az informális kommunikáció munkaidőben vagy munkaidőn kívül. Kiterjedhet a beosztottakra és a vezetőségre is. Fontos a pozitív légkör kialakításához a csapatban. Megvalósulhat a vállalat részvételével (csapatépítő rendezvények, vállalati események, közös ünnepek) és anélkül, a munkavállalók kezdeményezésére.

Eszközök az építéséhez

A belső kommunikáció kiépítésének két módja van: személyes és virtuális. Mindegyiknek megvannak a maga eszközei.

A személyesek közé tartozik minden offline és élő kommunikáció: formális és informális megbeszélések, találkozók, tárgyalások, telefonhívások.

Virtuálisnak számít minden eszköz, ami az interneten keresztül történik. Több van belőlük, gyorsabbak, kényelmesebbek és gyakrabban használják őket. A lista a következő:

  • vállalati weboldal, fórum, közösségi hálózat, Wiki;
  • YouTube-csatorna vagy videótartalom létrehozása;
  • nyílt, illetve zárt csoportok a közösségi hálózatokon;
  • videó- és hanghívások;
  • csatornák és csevegések a chatprogramokban.

Gyakori problémák és hibák

A belső kommunikáció figyelmen kívül hagyása. Ez lelassítja és bonyolítja a vállalat munkáját, és hosszú távon csökkenti a dolgozók lojalitását. Ez manapság egy ritka probléma, és általában a régóta működő, konzervatívabb vállalatoknál fordul elő.

Az alulról jövő információk figyelmen kívül hagyása. Elégedetlenséget okoz, megszűnik az információcsere iránti vágy, és csökken a dolgozói lojalitás.

Bürokratizálódás és hiábavaló tiltások. Például a munkavállalóknak megtiltani, hogy informális munkahelyi beszélgetésekben vegyenek részt – logikátlan.

Nem megfelelő csatornák használata. Egy egyszerű példa: az üzenetküldők és a közösségi hálózatok széles körű használata mellett a papíralapú vállalati újság kiadása.

Hol érdemes vállalati kommunikációs képzésen részt venni?

A külső és belső vállalati kommunikáció alkalmazásának ismerete sokféle szakmában hasznos lehet. Bármilyen szintű menedzserek, marketingesek és mindazok, akik PR- és reklámtevékenységgel foglalkoznak, pénzügyesek, befektetők, coachok és trénerek – mindannyian közvetlenül vagy közvetve építik, vagy használják az üzleti kommunikációt.

A Laba Magyarország képzésein megtanulhatod az elengedhetetlen alapokat. Ez az oldal azért jó, mert elvégzi a nehéz munkát: megkeresi és összehasonlítja a különböző tananyagokat, és csak a legjobbakat ajánlja fel, így időt és fáradságot spórol a tanulni vágyóknak.

Szponzorált tartalom

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére