A „midlife crisis”-ról, azaz az életközepi válságról több száz cikk található az interneten. Az írások többsége azt mutatja be, mi történik a válság megjelenésének következményeként, hogyan reagálnak rá általában a férfiak, és hogyan a nők. Rengeteg jó tanács és megoldási javaslat is feltűnik ezekben a cikkekben, de szinte mindegyikből hiányzik az, hogyan készülhetünk fel tudatosan erre az időszakra.
A válság nem korfüggő
Merza Péter pszichológus is úgy véli, hogy a legnagyobb probléma, hogy a válságra való felkészülésről kevés szó esik. „Ezt ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor valakinél fennáll egy súlyos betegség gyanúja, de a diagnózist igazoló MRI-re vagy CT-re csak fél évvel későbbi időpontot kap. Ilyenkor az ember hajlamos legyinteni, és fittyet hányni a problémára a következő hat hónapban, mondván, hogy akkor majd úgyis kiderül minden. Csakhogy általában, akkor már késő minden. Ha addig nem készül fel rá, nem keres különböző utakat, akkor nagyon nehéz dolga lesz. Ugyanez a helyzet az életközepi válsággal. Az életközépi válság megjelenése, intenzitása és hossza elsősorban személyiség- és élethelyzet függő. Az, hogy hogyan tud valaki szembenézni a válsággal, az a személy érettségétől függ. Egy felnőtt érett személyiséget nem töri le a kudarc, könnyebben talál kiutat, meg fogja tudni találni a megoldást, talpra fog tudni állni. Az életközepi válság manapság már egész korán jelentkezhet, amikor az ember úgy érzi, hogy beszűkült az élettere. Nagyon sok pályakezdő fiatal van, aki kikerül az egyetemről, van egy papír a kezében, de tulajdonképpen semmihez sem ért, ezért bármilyen munkát elvállal. Ezt a melót nem igazán szereti, de egy idő után beleszokik, húzza az igát, majd egy idő rájön, hogy zsákutcába került. Ha nincs másik szakmája, ha nincs egy „B” verziója az életére nézve, akkor bizony komoly krízisbe kerülhet.”
Carpe diem vs. tudatos felkészülés
A pszichológus szerint soha egyetlen korban sem volt éltették ennyire intenzíven az ego hatalmát. „A carpe diem szlogen már igen korán beférkőzik a mindennapjainkba: légy boldog az egyetemen, ne törődj semmivel, éld az életed! Ahogy telnek az évek, az üzenet szövege változik, de a tartalom nem. Harcolj a koroddal, szerezd meg a legújabb és legjobb termékeket, mert igazán megérdemled. Ezek az üzenetek remek marketing jelmondatok, de nem mutatnak megoldást arra vonatkozóan, hogy mit tegyünk, ha úgy érezzük, hogy elértéktelenedtünk, ha kirúgnak bennünket, vagy ha kirepültek a gyerekek. A tudatos, jövőre való felkészülésről, a saját felelősségünkről az életünkben sehol sem esik szó.
Forrás: csaladhalo.hu
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges