Jelenlegi hely

Tehetséggondozás a II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálatban (PSZSZ)

Felelős szülőként vajon tisztában vagyunk-e azzal, hogy mi mindennel foglalkoznak a kerületi ún. Pedagógiai Szakszolgálatok, és hogy a szolgáltatásaik ingyenesek? És az vajon mennyire közismert, hogy a tehetséggondozás 2013-tól kötelező állami feladat? 

A II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat elsőként alakult meg Budapesten, 1994 júliusában. 2013 szeptemberétől a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeként működik. Az intézmény komplex szervezeti struktúrája lehetővé teszi, hogy hatékonyan tudják segíteni a különböző – testi, lelki, tanulási, magatartási, logopédiai – problémával küzdő gyerekeket. Munkájukat szoros együttműködésben végzik a szülőkkel és az óvodai és iskolai pedagógusokkal. 

A Pedagógiai Szakszolgálat feladatait a 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet határozza meg:
•    Fejlesztőpedagógiai ellátás
•    Gyógytestnevelés
•    Korai fejlesztés
•    Logopédia
•    Óvoda- és iskolapszichológusi koordináció
•    Pszichológiai ellátás
•    Szakértői bizottsági tevékenység
•    Tehetségkoordináció

Az intézmény fontos feladatának tartja a tehetséggondozást, több éve Tehetségpontként működik. A Pedagógiai Szakszolgálat ezen a területen szoros együttműködésben dolgozott – a szülőkön és a pedagógusokon túl - a kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központtal. 

A második kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ, mint Tehetségpont küldetésének kereteit négy fogalomban határozzák meg: mesterség, mérés, művészet, minőség.  Ezek mentén olyan megalapozott, szakszerű, megbízható és könnyen használható mérőeszközöket, valamint tehetségfejlesztő programot dolgoztak ki, amely segítette az óvodás és kisiskolás tehetségek azonosítását és fejlesztését. Ez az intézmény azonban 2013-ban jogutód nélkül megszűnt. A keletkezett óriási hiányt, azaz az ott felgyűlt hatalmas tudást és tapasztalatot jelenleg részben (kerületi szinten) a második kerületi Pedagógiai Szakszolgálat, részben (fővárosi illetve országos szinten) a Tehetségműhely Közhasznú Alapítvány próbálja pótolni. (Az Alapítványról részletesebben ITT olvashattok.)

A Pedagógiai Szakszolgálat tehetséggondozói tevékenységének fő irányai jelenleg a tehetség tanácsadás, tehetségazonosítás és tehetséggondozó programok szervezése, emellett kiemelten foglalkoznak az alulteljesítő tehetséges gyermekekkel, egyéni és csoportos foglalkozások keretében.

A tehetségazonosítás első lépése a „tehetség-gyanús” gyermekek „feltérképezése”: anamnézis felvétele, a tehetségre utaló jelek azonosítása és megfigyelése, óvónői vélemények bekérése, a gyerek „munkáinak” vizsgálata. A következő lépés különböző tesztek végzése: kreativitás-teszt, motivációs-teszt, esetleg intelligencia-teszt (ezt nem minden esetben tartják szükségesnek). A harmadik lépés a spontán és irányított játékos megfigyelések, hiszen a gyermekek alaposabb, differenciáltabb megismeréséhez vezet játékuk megfigyelése, mely révén kép kapható az értelmi-, a beszéd- és a mozgásfejlődésről, élményekről és szociális fejlődésről. Ennek egyik eszköze a Kíváncsi Láda, melyet a II. kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ munkatársai dolgoztak ki. 

A Kíváncsi Láda a varázsló várát rejti. Ebben a csodálatos világban él a királylány, a sárkány és persze a varázsló, akikkel a feladatok során megismerkedik a kisgyerek. A végigjátszott feladatsor nyomán egy izgalmas történet bontakozik ki, miközben a kisgyerek a pedagógussal beszélget, közösen szótagol és együtt is énekel vele. A Kíváncsi Láda tehát egy olyan játékos eszköz, amely a 4–8 éves korosztály tevékenységközpontú tehetség-azonosítására, a gyerekek érdeklődésének feltérképezésére szolgál. A ládában található tárgyak, játékok és az azokkal végzett tevékenységek, feladatok segítségével állítják össze az óvodások egyéni érdeklődésének térképét. A Pedagógiai Szolgáltató Központ megszűnése óta azonban ez az eszköz sajnos nem áll a Pedagógiai Szakszolgálat rendelkezésére, viszont számos óvodában és a Tehetségműhely Közhasznú Alapítványnál is megtalálható. (A Kíváncsi Ládáról bővebben INNEN tájékozódhattok.)

A tehetségazonosítást egyéni tanácsadás, illetve csoportos tehetséggondozás követi. Jelenleg egy-egy ovis és kisiskolás (alsós) tehetséggondozó csoport működik, 2016-tól viszont felsős tehetséggondozó csoportot is terveznek indítani. A csoportos foglalkozások két alappillére a gyerekeket érdeklő tematikák feldolgozása és a szociális készségeinek fejlesztése, így a foglalkozásokat a csoportvezető a gyerekekhez igazítja. A foglalkozásokon kaphatnak „házi feladatot” is, a foglalkozás keretein túlmutató tevékenységek elvégzésére, érdeklődés kielégítésére, melyek célja a gyerekek „gazdagítása”. 

Heti egyszer másfél óráról van szó, legfeljebb 8 fővel - ez a kerületi gyerekszámot tekintve elenyésző, így jellemző a túljelentkezés. Ugyanakkor, nagyon sok szülő még csak nem is hallott erről a lehetőségről. Ezért felkérésre ismeretterjesztő előadásokat is tartanak az iskolákban, de mivel az iskolai kapcsolattartók (azaz a tehetséggondozással foglalkozó pedagógusok) is rendkívül túlterheltek, kevés felkérés érkezik. A tehetséges gyermekek azonosításában így jelenleg nem a pedagógus, hanem a szülő játssza a fő szerepet. 

A jelenleg működő és a 2015-16-os tanévben induló tehetséggondozó csoportokról telefonon tájékozódhatnak a szülők. A Marczibányi tér 1. alatt található szakszolgálatban dolgozó tehetségkoordinátor (Füzesné Illés Zsuzsanna, fuzes.zsuzsanna@gmail.com) csütörtök délutánonként érhető el fogadóórán, ahol bővebb tájékoztatást és tanácsadást kaphatnak az érdeklődők. Mivel azonban a Szakszolgálat csak a II. kerületben lakó vagy a kerület intézményébe járó gyermekeket és szüleiket tudja fogadni, így tehetséggondozásra is csak ők járhatnak ide.

Szerző: Antal-Ferencz Ildikó, Budapestimami
Forrás, képek: http://2kerpszsz.hu
Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Figyelemzavar: 5 hatékony módszer a mindennapi élet könnyítésére

Figyelemzavar: 5 hatékony módszer a mindennapi élet könnyítésére

Miért nehéz a mindennapi rutin figyelemzavarral? Reggel elindulni, iskolába vagy munkába érkezni időben, elintézni a fontos dolgokat, nem elfelejteni az uzsonnás dobozt, a határidőt vagy a kulcsokat – ezek a napi rutinfeladatok sok embernek automatikusak. De figyelemzavarral élőknek gyakran épp ezek a kis dolgok jelentik a legnagyobb kihívást.
Július első szombatja: Az Ölelés Napja - egy kedves alkalom, amit érdemes megünnepelni a családban is!

Július első szombatja: Az Ölelés Napja - egy kedves alkalom, amit érdemes megünnepelni a családban is!

Tudtad, hogy minden évben július első szombatja a Nemzeti Ölelés Napja Magyarországon? Bár nálunk ez a nap még nem tartozik a legismertebb jeles napok közé, épp ezért különleges alkalom, hogy egy kicsit megálljunk és figyelmet szenteljünk annak, mennyit számít egy szeretetteljes ölelés a mindennapokban.
Nagyobb rend, kevesebb munkával?

Nagyobb rend, kevesebb munkával?

Mondjuk ki nyíltan: a családanya/háziasszony szerepkör nincs versenyben a legmagasabb presztízzsel bíró tevékenységek között. Azt a bejelentést, hogy valaki éppen GYES-en van Uram bocsá’ főállásban menedzseli a háztartást és a családot, a legritkább esetben fogadják vallásos áhítattal. Finomak voltunk? Szerintünk is.
Nyári ötletelő – 67 tipp a szünidő túléléséhez

Nyári ötletelő – 69 tipp a szünidő túléléséhez

Mit csináljunk a gyerekekkel, amikor épp nincsenek táborban vagy a nagyinál és a családi nyaralás is messze van? Nem kell feltétlenül nyaralni menni ahhoz, hogy élményekben gazdag legyen a vakáció. Ehhez adunk inspiráló öteleteket!

Partnereink

NOE
Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom
Tehetségműhely Közhasznú Alapítvány
Családháló
Képmás Magazin
Ugrás az oldal tetejére