Jelenlegi hely

PRIZMA Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani In­tézmény

Cím: Budapest,1134 Váci út 57.
Tel.: (1) 340-8980
E-mail: titkarsag.prizma@freemail.hu
Web: http://www.prizmaegymi.hu

A Budapest XIII. kerületi Tankerület Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani In­tézmény alapelve, hogy a gyógypedagó­giai nevelő-oktató tevékenység mellett olyan pedagógiai szakszolgálati és szakmai szolgáltatói tevékenységeket biztosítson, amelyek hatéko­nyan és eredményesen segítik az ellátási körzetébe tartozó óvodásainak, az általános- és középiskolák ta­nulóinak fejlődését, tanulmányi előrehaladá­sát, valamint igény és szükség szerint pedagó­giai, gyógypedagógiai és pszichológiai terápi­ákkal való támogatását, szakmai megsegítést és konzultációs lehetőséget biztosítva az őket nevelő pedagógusoknak.

Tanulásban akadályozottak tagozata

A PRIZMA EGYMI tanulásban akadá­lyozott gyermekeket/tanulókat neve­lő-oktató tagozata intézményi múltunk legré­gebbi ága, hisz az 1951-ben alapított „Kise­gítő Iskola” szakma-pedagógiai utódjaként is felfogható. A magyar gyógypedagógiai tudás és hagyományok patinás múltja kötelez egy­részt a klasszikus és máig helytálló gyógype­dagógiai szemléletbeli és metodikai tudás al­kalmazására, bővítésére, másrészt az EGYMI szak- és szakmai szolgáltatást végző tudáster­melő műhelymunkájának folyamatos megújí­tására. Gyermekeink nevelését-oktatását a NAT az SNI kerettanterv és helyi tantervünk alapján végezzük magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, matematika, erkölcstan, történelem és állampolgári ismeretek, hon-és népismeret, természetismeret, földrajz, ének-zene, földrajz, vizuális kultúra, technika-életvitel és gyakorlat, informatika, testnevelés és sport műveltségterületeken.

A nevelés, tanítás feladatait a tanulók egyé­ni fejlesztési tervei alapján differenciáltan, tevékenység-centrikusan, kooperatív tanu­lási technikák alkalmazásával, a folyama­tosan megújuló tudással rendelkező gyógypedagógiai tanárok és gyógypedagógiai asszisztensek együttműködésével látjuk el.

Célkitűzésünk, hogy a kulcskompetenci­ák fejlesztésével képessé tegyük tanuló­inkat a számukra reálisan elérhető mun­kaerő-piaci szerepek betöltésére és felké­szítsük őket a harmonikus felnőtt életre.

Bontott csoportban tartjuk az életvitel órá­kat, a tanulók körforgóban találkoznak a kü­lönböző kézműves technikákkal. IKT kompe­tenciáik fejlesztése nem csak a számítástech­nika órákra és a hasonló szervezésű szakkör­re korlátozódik, hanem a közismereti tárgyak egy része is IKT támogatással, interaktív táb­la használatával történik.

Tekintettel tanulóink többségének szociokulturális hátterére, a gyógypedagógiai alap­feladatokon túl gyermekvédelmi és preventív célzattal is szorgalmazzuk az egész napos fej­lesztő nevelést, a terápiák és változatos szak­körök igénybevételét.

Iskolánkban Kenguru Iskolai Sportkör (ISK) működik, a 3-4. osztályosok úszások­tatásra járnak, és a mindennapos testmozgás is biztosított minden tanuló számára. A 2009. évtől a 4. 6. és 8. évfolyamos tanulóink az or­szágos átlagnál magasabb színvonalon telje­sítettek a szövegértés és a matematika SNI TANAK kompetenciamérésen, valamint a fő­városi komplex tanulmányi és kulturális ver­senyeken is figyelemreméltó helyezéseket ér­nek el.

A diákönkormányzat működését pedagógus munkatársunk segíti annak érdekében, hogy tanulóink hatékonyan és aktívan vehessenek részt az őket érintő kérdésekkel kapcsola­tos cselekvésben, döntések meghozatalában. Munkájuk elsősorban a környezettudatos te­vékenységekben, az iskolai hagyományok ápolásában, tanulói versenyeken való részvé­telben jelenik meg.

A tanulók értékelésének sajátossága, hogy valamennyi tanulónk esetében diagnosztikus felmérést végzünk tanév elején, majd egyé­ni fejlesztési terv készül számukra, amelyet a szülőkkel is egyeztetünk.

Osztályzattal történő értékelést a negye­dik évfolyam végétől kapnak a tanulók, de emellett félévi és év végi szöveges értéke­lésük tanulmányaik befejezéséig megmarad. Mindezek, kiegészülve a szakértői kontroll­vizsgálatokkal, a tanulók legsikeresebb, szá­mukra legfontosabb alkotásaival, továbbá a szummatív mérések eredményeivel a tanulói portfóliókba kerülnek.

Kollégáink tanév elején valamennyi tan­tárgyra, tanulószobai és napközis tevékeny­ségre vonatkozóan kompetencia alapú tan­meneteket és óravázlatokat készítenek. Bel­ső innovációs műhelymunkák keretében óra­vázlat, fejlesztőjáték és osztálytermi jó gya­korlat gyűjtemény jött létre. (A gyűjtemény többek között az alábbi témákban tartalmaz más intézményben is alkalmazható fejleszté­si eredményeket: szociometria és osztályter­mi közösségépítés, a szülő partnerség erősíté­sére új szempontú és tartalmú családlátogatá­si gyakorlat, a közös főzés, mint mentálhigié­nés és komplex fejlesztési lehetőség, labdate­rápia stb.) Egymás munkájának hatékonyabb megismerése céljából nem csak hospitáláso­kat szervezünk, hanem „videós órákat” is tar­tunk, egyeztetett időpontban módunk van a közösen látottakat elemezni.

A szervezeti tanulás megalapozásaként in­tézményi gyakorlatunk, hogy a posztgradu­ális képzéseken részt vettek írásbeli és/vagy szóbeli beszámolót készítenek. Így jött létre többek között az 5-6. évfolyamosok számára agressziókezelési és resztoratív vitarendezési tanmenet.

A tanulásban akadályozott gyermekeket nevelők közössége részt vállal az intézmény szakmai szolgáltatásaiból is. Közel egy évtizede fel­sőoktatási intézmények (ELTE Bárczi Gusz­táv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Nyugat- Magyarországi Egyetem; Kaposvári Egye­tem; Vincotte Kft, Oktáv Zrt. OKJ-s gyógype­dagógiai asszisztensi képzés; Waldorf közép­iskola szociális gyakorlat) felkéréseinek ele­get téve, igényeiknek megfelelően szervezzük a hallgatók komplex, egyéni pedagógiai, ös­szefüggő, illetve terepgyakorlatát.

Foglalkoztató tagozat

Foglalkoztató tagozatunk a Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény keretében működik. Feladatunk a sajátos nevelési igé­nyű, értelmileg akadályozott gyermekek neve­lése, fejlesztése.

Az iskolánkba érkező gyermekek gyógype­dagógiai óvodákból, vagy integráló óvodák­ból érkeznek hozzánk. A fejlesztés három cso­portban történik, ahol a bevezető szakaszban az 1-3. a kezdő, alapozó szakaszban a 4-5. az alapozó-fejlesztő szakaszban pedig a 6-8. évfolyamra járó gyerekek összevont cso­portokban tanulnak.

Alapelvünk, hogy a fejlesztésnek minden­kor igazodnia kell a gyermekek egyéni fejlett­ségi sajátosságaihoz. Differenciált fejleszté­sük a már meglévő ismereteikre építve, kis lé­pésekre bontva, gyakori ismétléssel, konkrét, cselekvésbe ágyazott, játékos helyzetek meg­teremtésével, folyamatos irányítás mellett tör­ténik. Gyermekeink teljesítményét nagymér­tékben befolyásolja a testközeli kapcsolat, az ösztönzés és az állandó megerősítés. Cé­lunk, hogy a gyermekek készségeit, képessé­geit úgy fejlesszük, hogy a mindennapokban biztonságosan el tudjanak igazodni, bizonyos fokú önállóságra tegyenek szert, és képesek legyenek felelősséget vállalni szűkebb tár­gyi környezetükért. Fontosnak tartjuk, hogy fejlődjön együttműködési és kommunikáci­ós készségük, ezek segítségével könnyebb le­gyen számukra a szűkebb és tágabb társadal­mi környezetükbe történő beilleszkedés. Fejlesztésük fő területei: anyanyelv és kommunikáció, társadalmi környezet, életvitel és gyakorlat, természeti környezet, művészetek, informatika és testi nevelés.

 Az egyéni fejlettségi szintnek megfelelő differenciált oktatás meg­valósításának feltétele a meglévő tudás fel­térképezése, amelyet standard mérőeszközök és intézményünkben kidolgozott belső diagnosztikus mérések tesznek lehetővé. Az egyéni fejlettségi szintnek megfelelő differen­ciált nevelés-oktatás egyéni és képességszinteknek megfelelő horizontális kiscsoportos fejlesztési formákban való­sul meg. A differen­ciált oktatás másik színterét a habilitációs, re­habilitációs egyéni foglalkozások képezik. A játékfoglalkozásokon csoportos és egyéni for­mában megtanulják a játékok adekvát hasz­nálatát, szociális kompetenciáik kialakítása / továbbfejlesztése mellett. Kiemelt feladatként jelentkezik a megismerő funkciók, a vizuomotoros ko­ordináció, a grafomotoros készségek, a be­szédmegértés és a kifejező beszéd kialakítása, illetve fejlesztése. A reális önismeret, önbizalom motivációja végigkíséri a nevelési folyamatokat. Felsőbb évfolyamos tanulóknál a későbbi társadal­mi integráció érdekében hangsúlyossá válik a munkára való felkészítés, a feladattudat, fel­adattartás kialakítása.

Valljuk, hogy csak a szülőkkel való együtt­működés eredményezheti a gyermekek opti­mális fejlődését. Nyílt napokon, és fogadó­órákon, vagy aktuális szülői bejelentkezések alkalmaival van lehetőségünk az együttgondolko­dásra. A fejlesztés nem kor­látozódhat csupán a délelőtti tanórákra és a délutáni szabadidős foglalkozásokra, szervesen kell illeszkedniük a gyermekek egész napos tevékenységébe, családi életterébe is. A szülői ház, a családi élet pozitív rutinjai adhatják a legmegfele­lőbb alkalmakat az önkiszolgálási feladatok gya­korlására, egyszerű munkafolyamatok elvég­zésére. Tanulóink a kézműves foglalkozáso­kon készült munkákkal díszítik környezetü­ket, a jeles napokra, ünnepi alkal­makra alkotásokkal készülnek. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a mozgás mindennapi életük szerves részévé váljon, ezt szolgálják többek között a mozgásnevelés, sportfoglalkozások és az uszoda látogatások.

A délutáni szabadidős tevékenységek rendjébe szervesen illeszke­dik az Ulwila zeneoktatás és néptánc.

Fő célunk tanulóink társadalmi integrációjának segítése. Ezt szolgálják a különböző iskolán kí­vüli szabadidős programok is, a rendszeres színház és mozi látogatások, kirándulások, tá­boroztatások. Keressük azokat a lehetőségeket, ahol gyer­mekeink közös programokon vehetnek részt többségi iskolák tanulóival. Hagyománnyá vált a Szent Imre Gimnázi­ummal folytatott együttműködési gyakorlat, ahol kézműves, sport és közös játék keretében töltenek el együtt pár órát a két intézmény ta­nulói. Iskolánk 10 éves kapcsolatot ápol a Nemzetközi Amerikai Iskolával, a tanévente három közös szervezésű hétvége kölcsönösen élményt nyújt a gyermekeknek.  A „Mindenkinek becsengettek” program lehe­tőségét megragadva, többségi általános isko­lák osztályaiba kézműves, sport, és ének fog­lalkozásokra integráltuk egy-egy gyermekün­ket.

A foglalkoztató tagozat munkájának elismeréseként, közel 10 éve az értelmileg aka­dályozottak pedagógiája szakos gyógypeda­gógus hallgatók egyik gyakorlati képzőhelyéül választották iskolánkat.

Speciális Fejlesztő csoport

A Prizma EGYMI speciális fejlesztő – összevont –  cso­portjában értelmileg akadá­lyozott státuszuk mellett markáns autizmus spektrumzavarral diagnosztizált tanulók nevelését-oktatását lát­ja el két gyógypedagógus és egy gyógypeda­gógiai asszisztens.

Fejlesztésük cent­rumában a szociális kompetenciák állnak, sta­bil szokásrendszerekkel és augmentatív kom­munikációval támogatva biztonságérzetüket, napjaik kiszámítható szervezését, testi-lelki harmóniájuk elősegítését.

Fejlesztésük alapja a PAC és SPAC diagnosztikus mérések ered­ménymutatói, a szakértői bizottság javaslatai, a velük foglalkozó szakemberek célirányos megfigyelései alapján készült egyéni fejlesz­tési terv, amely mentén kerül sor az anyanyelv és kommunikáció, társadalmi környezet, életvitel és gyakorlat, természeti környezet, művészetek, informatika és testi nevelés műveltségterületek mentén való nevelésre-oktatásra.

 Távlati cél az egyéni képes­ségek mellett elérhető legjobb felnőttkori szo­ciális adaptáció és relatív önállóság feltétele­inek megteremtése. Az intézmény, tekintet­be véve az autizmussal élő gyermeket neve­lő családok szempontjait, lehetőséget ad és számít a szülői ház együttműködésére. A spe­ciális fejlesztő csoportba járó tanulók sajá­tos munka és életrendjük mellett integráltan vesznek részt az iskola életében ünnepségek és más közösségi programokon.


A Budapestimami 2012 őszi "A mi iskolánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke iskolájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére