Segítesz tisztába tenni nekem a fogalmakat? Mi a különbség marketing, tartalommarketing és szövegírás között?
Abonyi Anita: Hogy érzékletes példával mondjam el a különbséget: amíg a tartalommarketing a kiadós húsleves, addig a többi terület a levesünk összetevője. A tartalommarketing egy komplex szakterület tehát, ami nem működik elemző kutatás, íráskészség és az online marketing összetevőinek ismerete nélkül.
A marketinget kutató szakemberek nyugaton - nem véletlenül - a jövő leghatékonyabb kommunikációs és értékesítési eszközeként tartják számon ezt a szakterületet. Hogy miért? Összetettségében van az ereje és a hitelessége: egy tartalommarketinges nem csak ír, de piacelemzési háttértudással dolgozik. Nem a vállalkozó és megrendelő, hanem a vásárló és ügyfél szempontjait veszi figyelembe mindvégig. És folyamatosan piacot elemez.
Te is vállalkozó vagy, ráadásul elég nagy rálátásod van a piacra. Hogy látod, mi a kezdő női vállalkozások legnagyobb erőssége, és mi a legnagyobb nehézsége (marketing szempontból) a piacon?
A.A.: A legnagyobb erősségünk az elképesztő kitartásunk, túlélő eszköztárunk és a multitasking (megosztott figyelmi) képességünk. Empátiánkra és magasabb fokú érzelmi intelligenciánkra is erősen támaszkodhatunk, ha vállalkozókká válunk.
A nehézségünk leginkább a kishitűségünkből fakad. Kevésbé vagyunk ambíciózusak például, mint a férfiak. Nem merünk megmutatkozni és láttatni magunkat, még a sikereinket sem.
Van olyan tipikus hiba, amit a kezdő vállalkozásoknál látsz? Miből ered?
A.A.: Itt is előhoznám, amire a nehézségeknél utaltam: a saját szupererőink fel nem vállalása, a képességeink, az esetleges másként gondolkodásunk, határozott céljaink, ötleteink képviseletének hiánya okozza a legtöbb gondot.
Évekig töpreng a legtöbb nőtársam, hogy bele merjen-e vágni a nagy ötlet megvalósításába… Mindenki véleményét meghallgatjuk, – akár kéretlenül is – minden ellenvéleményt és nehézséget elspájzolunk, ahelyett, hogy saját belső hangunkat erősítenénk mindennel, ami csak támaszként szolgálhat a vágyunk elérésében.
Az első lépések megtétele a legnehezebb… konkrétan, vállalkozóvá válni. Ami alapvető hiba, hogy túl sok energiát elvesznek a lényeges tanulnivalóktól és az alkotástól a fontos, de leadható, delegálható feladatok, pl. könyvelés, adótanácsadás, logisztika, viszonteladói kör kiépítése stb.
Szerencsés lenne, ha mi nők, azt a több hónapos, vagy éves előkészületet, amit egy vállalkozás elindítására elfecsérlünk, a valóban könnyen hasznosítható, lényegi és gyakorlati tudás megszerzésére fordítanánk.
Te pontosan miben és hogyan tudsz segíteni ezen a téren?
Szemléletváltással kezdek és elmondom, miért NE csak a saját érzelmeire hagyatkozzon egy vállalkozó, amikor a termékéről-szolgáltatásáról beszél. Megtanítom, hogyan ismerje meg a leendő ügyfeleket, és keresse meg a vásárlói motivációt.
Soha nem az ötlet a lényeg, hanem a leendő célcsoport, az emberek viszonya, motivációja az adott témához.
Tehát segítek pozícionálni, kulcsszavakat és kifejezéseket keresni, a termékcsoport/szolgáltatás másságát megfogalmazni szavakban, mondatokban. Én-márkát építünk és foglalkozunk a „storytelling”-gel. Közben eljutunk a lehetséges célcsoportokhoz, akiket a háttértudásom alapján be tudok már sorolni megfelelő értékesítési/kommunikációs csatornákba, s innen már konkrét ötletek születnek, kiket, hol és hogyan érdemes megszólítani.
A VEVŐD BESZÉLJEN BELŐLED - WORKSHOP INDULÓ VÁLLALKOZÁSOKNAK BUDAPESTEN
Egynapos gyakorlati tréning azoknak a női vállalkozásoknak, akik nem találják az ügyfeleiket, a vásárlóikat, nem találják a különlegességüket, vagy éppen nem tudják azt megfelelően kommunikálni.
Abonyi Anita, tartalommarketing tanácsadó
Első sorban női vállalkozókra specializálódtam, és közülük is a legbüszkébb az induló kisvállalkozókra vagyok. Van, aki újrakezdőként, van, aki súlyos betegség közepette vágott bele a NAGY vállalkozósdiba.
Legtöbbjük anyuka és feleség napi százféle női szereppel, vagy éppen válás után kényszerből vág bele az újba.
Büszke vagyok, mert élményként élik meg a közös munkát: inkább szórakoznak, önbizalmat építenek, miközben tőlem tanulnak, s velem dolgoznak. Eredmény minden hálás mondat és lelkes telefonhívás, amikor beindul valami, amit korábban remélni se mertek.
Hogyan segítesz, hogy az ismert megoldások helyett valaki megtalálja a saját, személyes hangját, és ezt hitelesen tudja képviselni?
A.A.: Másként nem megy, mint hogy nőként én is nagyon empatikus és nyitott vagyok: veled szemben is. Csak azokkal tudok együtt dolgozni, akikkel nyitunk egymás felé. Meg kell hogy ismerjem a másik felet, mint embert is, nem pusztán, mint vállalkozót. Így tudok én is hozzád idomuló ötletekkel élni, amiből te választod ki, mi az, ami önazonos, amiben hitelesnek érzed magad.
Kulcsszó a hitelesség. Én hiába adok a szádba jól csengő szlogeneket, ha nincs mögötte az általad átrágott, valós cselekedet, hit és szaktudás. Ha megismertük egymást, tudok olyan támpontokat adni, amiből válogathatsz, és te is könnyebben megtalálod a hozzád idomuló megoldásokat.
Az egyéni tanácsadás mellett hol találkozhatunk veled?
A.A.: Van egy blogom, itt online marketing, tartalommarketing témában sok hasznos információt olvashattok tőlem. Emellett Kicsi Dóri, piackutatóval februárban egy közös workshopra is összeállunk. Nem hobbiból, hanem a saját ügyfeleink igényéből indult az ötlet, hogy adjuk át ezt a kompakt tudásanyagot másoknak is.
Mindezt csak limitált létszámnak és korlátozott alkalommal tudtuk vállalni idén, pontosan azért, mert aki részt vesz ezen a gyakorlati napon, cégre szabott válaszokat és ötleteket kap tőlünk. A célunk valóban az, hogy segítsük a nőket vállalkozóvá válni, egy hosszú távon használható, biztos szakmai tudásalapra támaszkodva. Nem mellesleg kapcsolat- és önbizalomépítésre is remek alkalom lesz ez a nap.
Én biztosan ott leszek! ;)
Vági-Tóth Lilla
- Budapestimami -