Jelenlegi hely

Arccal a világ felé

El tudod magad képzelni, amint megjelensz vörös estélyi öltözetben és sáros, zöld tornacipőben az Operabálon? Látod már a Rád szegeződött, majd elkapott tekinteteket, hallod már a suttogást? Rendben. Most lecserélheted a cipődet. Érzékeled a különbséget? Akkor felébredhetsz.

 

Most pedig mutatkozzunk be egymásnak! Kezet rázunk, egymás szemébe nézünk, névjegyet cserélünk. Rád nézek és a névjegyedre. Összehasonlítom. Kitalálom, kivel beszélgetek, hova tartozol, mit képviselsz, mit várhatok Tőled.

Igényes vagy unalmas vagy? Barátságos vagy rideg? Egyszóval, mit üzen az az apró kis papírdarab, amit a kezembe vettem? Segít Téged vagy hátráltat? Mert minden eszköz, amit munkánk során használunk, ugyanúgy beszél rólunk és mindarról, amit végzünk, mint mi saját magunk.

Ha itt szeretném befejezni, akkor pusztán annyit tennék hozzá, hogy tessék, hát erről van szó, éppen ez az arculat. De mivel éppen most kezdem, ezért azt mondom: Tessék, pont erről szól az arculat! Lehet-e kérdés ezek után, hogy kell, vagy nem kell? Lehet-e kérdés ezután, hogy nem csak magam, de az általam képviselt valamit – céget, eszmét vagy szervezetet is – megfelelően kell felöltöztetni. Igényesen, ha magammal szemben is igényes vagyok.

Mert mi is valójában az arculat, melynek a cégek és szervezetek költségvetésében és gondolkodásában a mostohagyerek hálátlan szerepe jutott? 

A mi meghatározásunk szerint, minden, amivel jelenlegi és potenciális partnereink találkoznak a személyes, telefonos és írásos – on- és offline – kommunikációnk és tevékenységünk során, része a szervezet arculatának, s így komoly image építő tényező. Ezért szükséges, hogy minden egyes elem egy egységes rendszer részét képezze, így a szervezet kifelé egységes képet tudjon mutatni.

Az arculat nem más, mint egy olyan egységes képi és szöveges rendszer, mely kifejezi azokat az értékeket és gondolatokat, melyekre az adott cég vagy szervezet tevékenysége épül, melyeket leginkább sajátjának tart, s melyek meghatározzák a tevékenység végzésének módját is. 

Vagyis az arculat első eleme annak a filozófiának és értékrendnek a meghatározása és megfogalmazása, mely meghatározza azokat az értékeket, melyeket szeretnénk kiemelni az általunk végzett tevékenység során. Erre a gondolatrendszerre épül az a képi világ, ami meghatározza az adott szervezet által önmagáról megjelentetett anyagok formáját, hangulatát.

MÉG TÖBB AZ ARCULATRÓL  - A TEA AKADÉMIA WORKSHOPOKON
GYERE, TARTS VELÜNK TE IS!

Az arculat alapeleme a logó, ami nem más, mint egy speciális szervezeti formára alkalmazott címer. Ennél fogva rendelkezik a címer kettős funkciójával – megkülönböztet és összetart. Megkülönböztet, mert a címer csakis egyetlen szervezet jelképe, melynek tulajdonságait hordozza.  Aki ránéz egy címerre, tudja, mit képvisel annak viselője, honnan származik, mi várható tőle. (Ugyanez történik egy jó logó esetében.) Összetart, mert azt jelöli, hogy aki e címer – logó viselésére jogosult, az tagja annak a szervezetnek, ami a kép által megjelenített értékeket képviseli. Tehát a címer viselője – a logóval megjelölt tárgy birtokosa – már nem, mint önálló személy, hanem egy általa képviselt csoport tagja jelenik meg a külvilág szemében. 

Ettől a pillanattól fogva már nem csak az egyén minősíti viselkedésével és megjelenésével az által képviselt szervezetet, de a szervezet is minősíti az egyént. A szervezet pedig, mint nem élő önálló lény, a nevében megjelentett anyagokon keresztül üzen magáról, milyenségéről, minőségéről. S minthogy minden egyes szervezet igen sokféle emberből áll, így egyetlen esély mutatkozik arra, hogy a szervezet egységes képet tudjon saját munkájáról és tevékenységéről a világnak mutatni, hogy olyan embereket tudjon megszólítani, akinek éppen az általa kínált értékekre van szükségük, ha képes olyan – stílusában és üzenetében egységes – képi és szöveges rendszer létrehozására, melynek minden eleme ugyanazt az érzést és gondolatot közvetíti. Éppen ezért a szervezet arculata képes meghatározni azt a viszonyt, amit a szervezet tagjaival kapcsolatban a külvilág magában kialakít.  

Mire is szolgál a szervezet arculati rendszere?

  • Meghatározza, és folyamatosan közvetíti a szervezet önálló identitását;
  • Megkülönböztet mindazoktól, akik hasonló tevékenységet folytatnak;
  • Megszólítja azokat az embereket, akik érzelmileg és gondolatilag fogékonyak arra az értékrendre, amit a szervezet képvisel, és érdeklődhetnek tevékenysége iránt;
  • Kiemeli azokat az értékeket és stílusjegyeket, melyeket a szervezet legfőbb jellemzői, és ezeket összekapcsolja a külvilág szemében magával a szervezettel;
  • Folyamatos jelenlétet biztosít – jelen van ott is, ahol a szervezet tagjai nem tudnak jelen lenni;
  • Az összehangolt rendszer stabilitást és megbízhatóságot tükröz;
  • Beazonosíthatóvá teszi a szervezetet, és azonnal értékeket rendel hozzá;
  • Erősíti a szervezet tagjainak összetartozását…
  • Belső egységet tükröz.

Az arculat azonban csak abban az esetben képes ennek a komplex, és egymással összefüggő feladatsornak az ellátására, ha komplex, egész rendszerként működik, ha elemei összhangban vannak egymással. Éppen ezért fontos, hogy az arculati rendszer minden egyes eleme az alapfilozófiával összhangban álló képi, tartalmi és stílusjegyekkel rendelkezzen.

Mik az arculati rendszer elmei?

  • Alaparculati elemek – logó, névjegy, levélpapír, zászló, dosszié, cégtábla. Az itt megjelenő szín és képi világ határozza meg az összes megjelenő anyag képi világát. Ezek az alapok, melyeket a különféle felhasználási módoknak megfelelően helyzetbe lehet hozni, illetve ezek variációi teszik élővé a rendszert.
  • Nyomtatott anyagok – ismertetők, plakátok, szórólapok, hirdetések, sajtóanyagok, ünnepi köszöntők, ahol a képek mellett a szöveg stílusa is az arculat részét képezi.
  • Internetes megjelenések – honlap, közösségi oldalak, portálokon való megjelenés, e-mail stílus, bannerek, hírek, hírlevelek, blogok, stb.
  • Rendezvények – a meghívótól a programon keresztül a lezárásig minden képi és szöveges üzenet, minden egyéni megnyilvánulás,
  • Külső és belső terek, dekorációk
  • Személyes, telefonos és írásos kommunikáció stílusa

A fenti felsorolásból is kitűnik, hogy az arculati rendszer elemeinek többsége akkor is jelen van, akkor is él, mikor a szervezet tagjai nincsenek jelen, illetve hatósugara jóval szélesebb, mint azt a szervezet személyes kapcsolatai biztosítani tudnák. Éppen ezért az arculat alapja a kép és üzenet egy egyértelmű és egyszerű egysége, melynek hatása várhatóan széles körben egységes lesz. 

Az arculat funkciója nemcsak az, hogy megismertesse a szervezetet, majd ezt az ismertségi fokot szinten tartsa vagy fokozza, hanem ugyanúgy az is, hogy azokkal és olyan formában ismertesse meg, akikkel mi szeretnénk. 

Gondoljuk csak végig!

  • Tudnak-e rólunk eléggé azok, akiknek a tevékenységünk szól?
  • Azt tudják-e rólunk, amit mi szeretnénk elmondani magunkról?
  • Tudjuk-e pontosan, kinek és mit szeretnénk elmondani magunkról?

Mert az arculat pusztán egy eszköz, melynek segítségével képesek vagyunk úgy és olyan formában megmutatkozni, ahogyan azt mi szeretnénk, melynek segítségével minden magunkról elmondott információ a megfelelő helyre kerül.

S hogy teljesen a helyére tegyük a dolgokat, szeretném leszögezni, hogy nincs semmi baj a zöld a tornacipőkkel, feltéve, ha nem sárosak és nem vörös estélyihez viselik őket. Vagy ha mégis, hát annak is megvan a maga üzenete.

Szerző: Görög Mása, újságíró, kommunikációs szakértő, tréner

Érdekel a téma? Szívesen feltennéd kérdéseidet a cikk szerzőjének?

Gyere el a TEA AKADÉMIA őszi kurzusára!
Részletek ITT

                                      

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére