Óvodánk önkormányzati óvoda, Budapest IV. kerületében, Újpesten. 200 férőhelyes, 8 csoportos, vegyes életkorú csoportokkal.
Programunk célja, olyan pedagógiai rendszer működtetése, amely alkalmazkodik az óvodáskorú gyermek egyéni sajátosságaihozés elősegíti a gyermek egészséges fejlődését. Mind az ép, mind a sajátos nevelési igényű
gyermekek számára lehetőséget kívánunk adni egymás megismerésére és elfogadására.
Programok, események
- bábszínház és zenés előadások évente, max.:4-5 alkalommal a tornateremben (költségtérítéses program)
- "madarász ovi" foglakozások a nagycsoportos korú gyerekek számára /ami nemcsak a madarakról szól/
- kirándulások (autóbuszos a nagycsoportos óvodásoknak - költségtérítéses program)
- állatkert, kiállítások, múzeumok látogatása (elsősorban a kirándulások keretében)
- labdás ügyességi és képességfejlesztés keddenként a tornateremben, két korosztály számára (költségtérítéses program)
- "játékos bibliai foglalkozások" 5 éves kortól az érdeklődő gyerekeknek a tornaterembe (a foglalkozás ingyenes)
- péntekenként néptánc a gyerekeknek a tornateremben (költségtérítéses program)
- „ 4 évszak 4 túra”, vasárnapi túrák szervezése családok részére (önköltséges program)
- séták a környéken (csoportonként szervezésben)
- hagyományos ünnepekre való készülődés, a népi hagyományok felelevenítése, azok megünneplése
- egyéb hagyományok őrzése/ünneplése: Márton napi libabál, őszköszöntő, mackó napok ... stb.
- "Zöld ünnepekre" készülődés, azok ünneplése
- évszakonként barkácsoló délutánok a csoportszobákban családok számára
Specialitások
Programunk arra épít, hogy a SNI gyerekek mintaként tekintik és érzelmileg kötődnek ép kortársaikhoz.
Ez részükre spontán létrejövő húzóerőt jelent. Énképük és önértékelésük pozitív irányba fejlődik, csökken a függőségi beállítódásuk, nem hatalmasodik el rajtuk a sérültség tudata.
Az ép gyermekek részéről a gyermeki előítélet mentességre építünk. Ezzel a későbbi társadalmi integrálódás, a természetes, elfogadó attitűd kialakulásának alapjait célozzuk meg, valamint azt, hogy megtanulják a segítségnyújtás és az elvárások helyes arányát.
Társas kapcsolatok során a gyermekekben kialakul a különbözőség természetesnek tekintése, valamint egymás pozitív tulajdonságainak értékelése.
komplex szomatopedagógiai fejlesztés (egyéni és kiscsoportos mozgásnevelés, manipulácó fejlesztése, szükség esetén egyéni értelmi fejlesztés, önellátásra nevelés)
fontosnak tartjuk az egyéb - akár kiegészítő - terápiás módszerek alkalmazását is (pl.Sindelar-Zsoldos-módszer,
szenzoros integrációs terápia, diszgráfia-, ill. diszkalkúlia prevenciós foglalkozások, Bobath-módszer, a klasszikus svéd masszázs elemei stb.)
megkésett és akadályozott beszédfejlesztés 3 éves kortól egyéni terápiában
kiscsoportos logopédiai terápiák: artikulációs hibák javítása, beszédészlelés fejlesztése, diszlexia prevenció stb.
az önellátásra nevelés, a szociális kapcsolatok fejlődésének elősegítése is része speciális segítségnyújtásunknak.
A sajátos nevelési igényű gyermekek is egész napjukat az óvodai csoportokban töltik, teljes integrációban.
Speciális fejlesztésükre a gyógypedagógusok, ill. a logopédus kiviszik őket a csoportból, illetve az óvodai csoportban az óvónő munkáját segítve teszik azt (pl. óvodai testnevelés foglalkozásokon).
Ez természetesen szoros együttműködést kíván a gyógypedagógusok és az óvodapedagógusok között.
Óvodánk több csoportjában dolgozik olyan óvodapedagógus, aki fejlesztő pedagógiai végzettséggel is rendelkezik.
Így lehetőség van arra, hogy a fenti fejlesztő foglalkozásokon túl az óvodai csoportban az óvodapedagógusok egyéni, illetve kiscsoportos formában differenciált fejlesztő foglalkozásokat tartsanak a csoportjukba járó gyermekek számára.
A fejlesztő foglalkozásokra az óvoda saját, nagyméretű, eszközökkel jól felszerelt tornatermében és fejlesztő szobáiban kerül sor.
Feladataink:
Gyermekközpontú óvodai nevelésünk során a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszünk, biztosítva minden gyermek számára az egyenlő hozzáférést.
Az óvodai nevelés általános feladatai az óvodás korú gyermekek testi és lelki szükségleteinek kielégítése:
· egészséges életmód alakítása (a gyermekek gondozása, testi-lelki szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése, az egészséges életvitel igényének kialakítása)
· érzelmi nevelés és szocializáció (a gyermekek megismertetése önmagával, lehetőségeivel, korlátaival, szokás és normarendszer megalapozása),
· anyanyelvi- értelmi fejlesztés és nevelés (a spontán és irányításban szerzett ismeretek feldolgozása és rendszerezése)
Minden óvodáskorú gyermek esetében feladat a prevenció, de ez a SNI gyermekek esetében kiemelt hangsúlyt kap, és kiegészül a korrekció és a kompenzáció elvével.
A speciális feladatok ellátása mellett az ép gyermekeknél esetlegesen fellépő problémák is azonnali feltárásra kerülnek és ők is szakirányú ellátásban részesülnek.
Célunk, hogy az általunk nevelt gyermekeket a következők jellemezzék:
· legyen érdeklődő, kíváncsi, ébredjen fel benne a tudásvágy,
· lelje örömét és váljon igényévé a mozgás a mindennapos testedzés,
· szeresse, óvja, ápolja, tisztelje környezetét, és bátran alakítsa azt, anélkül, hogy kárt tenne benne,
· empátiával, toleranciával, segítőkészséggel, jó szándékkal forduljon társai felé,
· rendelkezzen az életkorának megfelelő önállósággal, önfegyelemmel, feladattudattal, szabálytudattal és kitartással
· legyen képes a különbözőségek elfogadására,
· alkalmazza a kulturált viselkedés szokásait és szabályait,
A felelősségben osztozunk a szülőkkel.
Hangsúlyozott pedagógiai elveink:
· Az érdeklődés, kíváncsiság és tudásvágy felkeltése és az erre alapozott ismeretek átadása.
· A játék, mint alapvető tevékenység előtérbe állítása a nevelés minden területén.
· Empátia, tolarencia, segítőkészség kialakítása, a másság elfogadására irányuló képesség kialakítása.
· A családi nevelés elsődlegességének hangsúlyozása és az arra épülő kiegészítő nevelő munka.
Csoportjaink vegyes életkorúak, mely családi légkört biztosít. A testvérek, barátok együtt lehetnek.
A negyedik évre óvodánkban maradó gyermekeknél sincs szükség csoportváltásra.
A foglalkozások tervezésekor nem az életkor, hanem a gyerekek egyéni fejlettsége a meghatározó szempont.
Kiemelt nevelési területek:
· Mozgásnevelés.
· Környezetünk megismerésére nevelés.
· Anyanyelvi nevelés
Forrás: www.deakovi.hu
A Budapestimami 2012 őszi "A mi óvodánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke óvodájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Hozzászólások
DÍJAK ÉS A PÁLYÁZAT RÉSZLETEI ITT!