Jelenlegi hely

Mi a kreativitás kulcsa?

A kérdésre a válasz: „Az önálló, szabad játék. Minél több, annál jobb.” – hangzik az egyértelmű válasz számtalan nagy nevű pszichológustól, fejlesztőpedagógustól, így többek között Vekerdy Tamástól is. 

De mit tegyünk, ha a mai kor gyermekét már sokkal jobban érdekli a virtuális világ, a kütyüzés?! A válasz egyszerű, megfelelő arányban ötvözzük a számítógép nyújtotta előnyöket és a valós térben, időben való játékot.

Erre kiváló eszköz, a kreativitást észrevétlenül fejlesztő Quadro játék, mely Európában már igen nagy sikernek örvend. Óvodás kortól fejleszti a térlátást, a kézügyességet és komplex gondolkodást, de a család minden tagja számára rejthet kihívásokat.

QUADRO sikerének titka, hogy már akár az óvodások is képesek a számítógépen, egy saját programmal 3 dimenzióban megtervezni, amit a fejükben megálmodnak – teremtő képzelet – és utána azt a megfelelő játék elemekből megépíteni, legyen ez repülő, hajó, ház vagy épp csúszda. Az idén 20 éves Kölyökpark Játszó- és Fejlesztőközpont által forgalmazott forradalmian új játék családi, óvodai, iskolai környezetben is jól vizsgázott már. „Az ország több pontján indítunk QUADRO – Kreatív napokat az intézményekben, annak érdekében, hogy minél több pedagógus, fejlesztő szakember és kisgyermek találkozhasson a Quadroval és élvezhesse a játék előnyeit.” – fogalmaz Fekete Éva, a QUADRO-t forgalmazó Kölyökpark ügyvezetője.

EGY JÁTÉKRENDSZER SZÜLETÉSE

„A vizualitás és térlátás fejlesztése már gyerekkorban fontos szerepet kap. Agyunk tekervényei olajozottan működnek akkor, amikor a jobb agyféltekét bekapcsolva a kreativitást és a fantáziát képesek vagyunk „csatasorba” állítani. Minden gyerek, kortól függetlenül, egyszer csak megérkezik egy olyan élethelyzetbe, amikor elképzel valamit, mint egy belső moziban. Pontosan tudja, hogy az a valami, pl. egy talicska, csúszda hol lenne, milyen lenne, milyen színű, méretű, aztán felsóhajt: de jó lenne megcsinálni a valóságban is! Látni, hogyan működik, mennyire használható, de túl ezen: egyszerűen csak jó lenne alkotni.” – fogalmaz Tihanyi Rita, gyermekagykontroll oktató, pedagógus, aki nagy rajongója a QUADRO játékoknak.

QUADRO – ÉS A SZÁMÍTÓGÉPES TERVEZÉS

Ami óriási újdonság, és előrelépés – van már lehetőség arra is, hogy a gyerekek megtapasztalják, hogy néz ki a valóságban is a képzeletben megszületett alkotásuk. A QUADRO ugyanis megalkotta azt a számítógépes programot is, amivel a gyerekek nagyon egyszerűen képesek megtervezni azt a játékukat, később ezeket a terveket valósággá is lehet váltani, azaz az „álom” a számítógépes tervek alapján legyártható. Menet közben is tudnak rajta változtatni, összerakni, szétszedni, színeket variálni. Számos tervezőprogramra lelhetünk már az interneten, ám ezek nem játékok, inkább komoly hozzáértést igénylő szoftverek. Ellentétben a QUADRO multimédia programmal, amely egyszerű, számos módon variálható, színes, és már a kisebbek számára is alkalmazható, megtanulható. A legegyszerűbb megoldás talán itt az, ha egyszerűen csak hagyjuk, hogy a gyerekek megtapasztalják, és autodidakta módon megtanulják a szoftver kezelését. Persze jó ötlet, ha a tervezés családi „vállalkozássá” növi ki magát, azaz apa és anya is besegíthet.

FANTÁZIA ÉS KREATIVITÁS FEJLESZTÉSE AKÁR A SZABADBAN IS

Amennyiben sémákat, elemeket kapunk – márpedig ezek a játékok kézzel foghatók, 12 alapelemből áll a QUADRO építőcsomagja – , akkor tudunk tovább haladni, azaz egyértelműen képesek leszünk a variációk létrehozására. A mindenki által jól ismert Lego játékoknak épp a sokszínűségben, a variálhatóságában rejlik a titka, éppen úgy, mint a QUADRO-nak. A különbség mindössze annyi – és ez jelentős -, hogy ezeken a játékokon keresztül nem csak a kreativitás fejleszthető a legkisebbektől kezdve a nagyokig, hanem legyártva is variálható, szabadban, udvaron, kint és bent is használható elemekből áll. Amennyiben a gyerek a szabadban szeretne játszani vele, fantáziájának megfelelően megteheti, kipróbálhatja, és megbizonyosodhat arról, hogy egy általa kitalált, elemekből összerakott talicska vajon képes-e gurulni, megfelel-e a fizika törvényeinek, és mindezt úgy, hogy közben a játék nem veszélyezteti kis alkotója biztonságát.

ÖNÁLLÓ, SZABAD JÁTÉK – CSINÁLD MAGAD!

„A manapság divatos „Do it yourself!” , azaz „Csináld magad!” mozgalom, lényege, hogy az ember belső motivációjára épül, Ő fedez fel, kísérletezik, találmányokat és alkotásokat hoz létre. A QUADRO egyedülállóan újszerű, kreatív és komplex játék, melynek elsődleges célcsoportja az óvodás és kisiskolás korosztály, akik nagy boldogsággal merülnek el az alkotás folyamatában. A mai gyerekeknek erre mindennél nagyobb szüksége van, ahol lelassulhatnak, virtuális és valós térben alkothatnak korlátok és elvárások nélkül. Ez ad inspirációt számukra, még akkor is ha utána nem mindegyikükből lesz mérnök vagy építész.” – összegzi saját tapasztalatait Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolájának alapítója, a Kölyökpark szakmai tanácsadója.

Az „építs és játssz” típusú játékrendszer modulokból és elemekből áll, szinte korlátlan variációs lehetőségekkel.  A gyermek tetszése szerint építhet ezekből házat, mászókát, várat repülőt, autót, medencét…, amit azután egyedül vagy játszótársaival birtokba vesz és használ. Képzelőerejére van bízva, hogy mit épít fel az elemekből. Saját maga tervezi meg és állítja össze a játékot. Ha megunja lebontja és a modulokból új játékot épít vagy kiegészíti, kibővíti a meglevőt.

MILYEN ELŐNYÖKET KÍNÁL A QUADRO JÁTÉKRENDSZER?

1. Egész évben bel- és kültéren, lakásban és kertben egyaránt használható.
2. Egyszerű az összeállítása, könnyű az átalakítása, kiegészítése.
3. Fejleszti a gyermek kézügyességét, térlátását.
4. Nagy teret biztosít a kreativitásnak, képzelőerőnek.
5. Szinte korlátlan számú  variációs lehetőséget adnak a készletek.
6. Stabil, biztonságos  játékeszközök építhetők.
7. A különböző QUADRO készletek modulja és elemei egymással kompatibilisek.
8. UV-stabilizált, termoplasztikus, újrahasznosítható modulokból, panelekből és összekötő elemekből áll.
9. Német minőség.                                              
10. Hatéves garancia.
11. A tervezést és építést 3D tervező szoftver és rajzos kézikönyv segíti.

MILYEN HATÁSA VAN A GYEREKEKRE?

Az összeállítás során beindul a gyermekek kísérletező kedve, szárnyal a fantáziájuk és a folyamatban nagy szerepet kap a kreativitás, tapasztalatszerzés, szem-kéz koordináció és kézügyesség.

A sikeresen megépített játékok erősítik a gyermek önbizalmát, egyértelműen sikerélményt okoznak. A saját maga alkotta tárgyaknak, játékoknak mindig nagyobb az értéke a gyermek számára, hiszen a „munkafolyamat”, a tervezés és építés során átéli az összeállítással járó izgalmakat, örömöket. Mivel a kreatív tevékenységét siker koronázta, a játék is értékesebb, izgalmasabb számára. Szívesebben vonja be barátait is a játékba, hogy megossza velük a pozitív élményeit.

A kisebb gyerekek (2-5 év közötti korosztály) még igényelni fogják a szülők segítségét a játék felépítésénél. A közös játék alkalmat adhat a szülővel való tevékeny együttlét harmóniájának, az együttműködés élményének átélésére.

Szerző: Tibenszky Moni Lisa
www.felelosszulokiskolaja.hu

- Budapestimami -

Partnereink