Közeledik a középiskolai jelentkezési határidő, indul a felvételi időszak. Sok családban aktuális kérdés: hol tanuljon tovább az általános iskolás gyermek?
Szerencsére van választék, sokszínű a kínálat – állami, egyházi, alapítványi fenntartású, négy-, hat- és nyolcosztályos középiskolák –, már „csak” a gyerekhez és a családhoz legjobban passzoló intézményt kellene megtalálni. Ahogy korábban beszámoltunk róla, a tavalyi tanévtől átalakult a magyar szakképzési rendszer, új iskolatípusok jelentek meg, a technikumok, a szakgimnáziumok és a szakképző iskolák.
Aki már végigcsinálta, – e sorok írója kétszer is – jól tudja, hogy a középiskolai felvételit megelőző hónapok valóban megterhelőek a gyerek és az egész család számára, a járványhelyzet pedig tovább nehezíti a dolgot. Mint ismeretes, a felvételi rendszer jellegéből adódik, hogy egy januári szombati napon született eredmény – ami nem javítható – alapvetően meghatározza a megszerezhető pontok számát. Ez egy felnőttnek is kihívás lenne, pláne egy kamasznak...
Szempontok az iskolaválasztáshoz
Sok 10-12 éves diáknál az is kérdés, hogy menjen-e gimibe vagy maradjon még az általános iskolában. A szakértők véleménye szerint ha szereti a már megszokott sulit, osztályát, közösségét és megfelelő színvonalú az oktatás, akkor ráér, ha nyolcadikban felvételizik. Ha még nem elég önálló, kevésbé terhelhető, vagy tanulási nehézségei vannak, esetleg érzékeny, nehezebben barátkozik, akkor inkább maradjon az általánosban. Akik viszont nincsenek megelégedve az eddigi iskolájukkal vagy nem érzik jó magukat és szívesen váltanának, azoknak is jó választás lehet a kisgimi.
Az iskolaválasztás nem könnyű dolog, sokféle szempontot érdemes figyelembe venni, a tanulmányok mellett a közösségi életet, a szellemiséget és nem utolsó sorban a megközelíthetőséget.
- Ne az aktuális divat szerint válasszunk! A "topgimik", vagy ahová az osztálytársak, ismerősök jelentkeznek, nem biztos, hogy nekünk is megfelel.
- Milyen az iskola stílusa, légköre, szellemisége? A rangsorok és más objektív adatok nem mutatják meg az iskola hangulatát, diákéletét, értékrendjét. A személyes benyomás fontos, ezért jó, ha elmentek és körülnéztek az épületben, a nyílt napokon beszélgettek a tanárokkal és az ott tanuló diákokkal. Megkérdezhetitek a tapasztaltabb szülők véleményét is, valamint a gyerek tanáraitól is kérhettek tanácsot, mit javasolnak.
- Mik a hosszú távú tervek? Ha például külföldön szeretne továbbtanulni, az erős nyelvoktatás hangsúlyos számára.
- A sport érdekli, vagy zenei, ill. egyéb művészi hajlama, adottsága van a gyereknek?
- Az oktatási módszer mennyire illik a személyiségéhez? Szereti és bírja a versengést, élvezi a szereplést, a kihívásokat vagy szorongó, passzív, nehezen barátkozik, inkább kis közösségekben érzi jól magát? Szabálykövető, fegyelmezett vagy utálja a kötöttségeket, önálló egyéniség?
- A gyerek érdeklődési körének, adottságainak megfelelő képzést nyújt az iskola? Reál vagy humán beállítottságú, a természettudományok, a nyelvek, a művészetek vagy a sport érdekli?
- Közel vagy távol van a lakóhelytől az iskola? Mennyi időt vesz el az utazás, a napi ingázás? Elég idő marad az otthoni tanulásra, pihenésre? Elérhetőek így a különórák, esti programok? Ki viszi-hozza a gyereket vagy önállóan közlekedik?
- Mi a profilja az intézménynek, milyen speciális képzéseket, fakultációkat kínál?
- Milyen különórák, szakkörök és egyéb lehetőségek vannak (pl. tehetséggondozás, cserediák programok, nemzetközi projektek, ösztöndíjak, zeneiskola)?
- Olvassuk el a Pedagógiai Programot, ami az iskolák honlapján elérhető! Ebben sok kérdésünkre választ kapunk és hasznos információkat találunk.
- A megfelelő iskola kiválasztásába vonjuk be őt is, figyeljünk arra, hogy hova szeretne menni, hol érzi jól magát. Beszéljük meg vele, de a szülő hozza meg a döntést.
Hat- és nyolcosztályos gimnáziumok
2021-ben a 90 729 nyolcadikos mellett 7422 hatodik és 5019 negyedik évfolyamos diák felvételizett középiskolába. Népszerűek a hat- és nyolcosztályos gimik, ahol divat a tanulás, ahová nem zsenik, hanem tehetséges és tanulni akaró gyerekek járnak. Azoknak ajánlott, akik jó képességűek, motiváltak, szeretnek tanulni, önállóak, és könnyen veszik az akadályokat, bírják a pluszterhelést.
A hat- és nyolcosztályos képzés keretében a tananyag eloszlása egyenletesebb, lépcsőzetesen egymásra épülő, egységes tantervük van, tehetséggondozó programokban is részt vehetnek, ill. az aktív a közösségépítés is fontos szerepet kap.
Ahogy a középiskolai rangsorokból is kiderül, ezekben a gimnáziumokban végzett diákok kiemelkedően teljesítenek a kompetenciaméréseken, az országos középiskolai tanulmányi versenyeken, nagyjából 90 százalékuk egyetemen folytatja tanulmányait, a legtöbben nyelvvizsgát is szereznek 18 éves korukig.
Tippek a felkészüléshez
- Tájékozódjatok a középiskolákról! Nézzétek meg a kiválasztott iskolák honlapját, itt hasznos információkat találhatóak. Október 20-tól teszik közzé a középiskolák felvételi tájékoztatót, amiből kiderül, hogy milyen programú osztályokat indítanak, és a bekerülést milyen felvételi eljáráshoz kötik.
- Az Oktatási Hivatal honlapján működik egy online rendszer, amely felhasználóbarát módon nyújt részletes információkat az adott iskola teljesítményéről a kompetenciamérési adatok alapján.
- Beszélgessetek a diákokkal is, akik a kiszemelt iskolába járnak vagy a szülőkkel, akiknek a gyereke oda jár(t).
- Kezdjétek el időben a felkészülést! Valaki már a nyári szünetben gyakorol, míg mások csak ősszel hangolódnak a tanulnivalókra.
- Gyakorlat teszi a mestert! Az előkészítők és a különórák nem helyettesítik az otthoni gyakorlást.
- A felvételi feladatsorok évente hasonló típusokból állnak, a korábbi évek összes felvételi feladatlapjai és megoldásai elérhetőek. (Mateknál csak a végeredmény, a feladatok levezetése nincs ott.) Ajánlott végig megoldani a korábbi feladatsorokat időkorláttal (45 perc) és segítség nélkül is, hogy rutint szerezzen a gyerek. A magyar nyelvből és matekból összeállított központi írásbeli tesztek nem lexikális tudást mérnek, hanem inkább kompetenciát (a továbbtanuláshoz szükséges képességeket és készségeket).
- Több helyen felvételi előkészítő tanfolyamot szerveznek (ajánlott abba a középiskolába járni előkészítőre, ahova jelentkezni szeretnénk).
- Magántanárok, korrepetitorok, online szakkörök is vannak, a neten is kereshettek segítséget.
- Legyünk velük végig! A támogató szülői háttér, pozitív hozzáállás sokat segít a felvételizőknek. Mi nem vizsgázhatunk helyettük, de edzőként, szurkolóként jelen vagyunk.
- Ne stresszeljük túl, próbáljuk megőrizni a lelki egyensúlyunkat, pihenésre, töltekezésre is legyen idő.
- Mivel a felvételi nem kötelez semmire, vannak, akik azért próbálják meg, hogy tapasztalatot szerezzenek a vizsgázásban. Ha megvannak az eredmények, elég akkor eldönteni, hogy jelentkeztek-e gimibe, ill. melyikbe.
- Később, a rendkívüli felvételi eljárás során is lehet jelentkezni az üres férőhelyekre vagy esetleg év közben is tudtok iskolát váltani.
- Nem „élet-halál kérdés” a bejutás! Fontos, hogy ne legyen a gyereken teljesítmény kényszer, az sem kudarc, ha most nem jön össze!
Hasznos linkek
A gimnáziumba jelentkezés menete
Korábbi évek központi írásbeli feladatsorai és a javítási/értékelési útmutatók
Kalkulátor az előző évek ponthatárairól
Intézmények a számok tükrében - Iskolakereső
Sikeres és stresszmentes felkészülést kívánunk!
Felhasznált forrás: eduline.hu, oktatas.hu, palyavalasztas.fpsz.hu
Halász Kinga
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges