| Lakcímkártya (lakcímigazolvány) és a személyi azonosító | 
| Ki kaphatja? | Magyar állampolgár, valamint letelepedési, tartozkódási illetve bevándorlási engedéllyel rendelkező, vagy menekültként illetve oltalmazottként elismert nem magyar állampolgár. | 
| Mikor adják ki hivatalból és mikor kell igényelni?       | 
| 
A hatósági igazolvány kiadása hivatalból történik, ha 
arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el;
arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor;
a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt;
a magyar állampolgár bejelenti Magyarország területének külföldi letelepedés szándékával történő elhagyását;
arra helységnév, postai irányítószám, közterület elnevezés, közterület jelleg változása vagy területszervezési eljárásban hozott döntés miatti címváltozás miatt kerül sor. | 
| 
Az érintett polgár kérelmére akkor kell kiadni a hatósági igazolványt, ha a polgár 
személyi azonosítót nem érintő személyi adatai (névadatai, anyja neve) megváltoztak;
a hatósági igazolvánnyal azért nem rendelkezik, mert az a birtokából kikerült (elvesztette, eltulajdonították, megsemmisült);
hatósági igazolványa megrongálódott;
lakcíme szerinti település neve, postai irányítószáma, a lakás címeként bejelentett közterület neve vagy jellege, illetőleg a ház száma megváltozott (címváltozás);
az újszülött törvényes képviselőjeként a születés anyakönyvi bejelentésével egyidejűleg továbbítja az anyakönyvvezetőnek az iránti kérelmét, hogy a törvényes képviselők nevét és telefonszámát az újszülött hatósági igazolványán feltüntessék;
14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőjeként neve és telefonszáma feltüntetését kéri a kiskorú hatósági igazolványán, illetve a feltüntetett adat módosítását vagy törlését kéri. | 
|   Hol és hogyan igényelhető?  | 
Lakcím- és névváltozás: Amennyiben a járási hivatal okmányirodájánál bejelentette állandó lakcímének, illetve nevének a változását, az adóhatóság nyilvántartásában is az új lakcíme, illetve neve fog szerepelni. Ennek külön az adóhatósághoz történő bejelentésére nincs szükség, mivel az okmányiroda továbbítja ezt az információt az adóhatóság felé. | 
| Levelezési cím bejelentése: | 
| Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok: 
a kérelmező érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányára (pl. személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány), a lakcímkártyára (az igazolvány cseréje esetén),
a lakás feletti rendelkezési jog igazolására (tulajdoni lapra vagy adásvételi szerződésre, önkormányzati bérlakás esetében bérleti szerződésre), illetve a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulására. | 
| Mennyibe kerül?   | 
Illetékmentes a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadása, ha arra: 
a személyazonosító igazolvány kiadása, lakcímváltozás, illetve - 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén - a kérelemre feltüntethető adatok változása miatt kerül sor;
az okmány cseréje, ha gyártáshibás, vagy tévesen jegyezték be adatainkat;
a személyi azonosító képzése - ideértve a személyi azonosító megváltozását eredményező adatváltozást is - miatt kiállított hatósági igazolvány;
a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány és a forgalmi engedély cseréjére irányuló eljárás, amennyiben arra a helység, az utca, egyéb helymeghatározó adat nevének vagy számának megváltozása miatt kerül sor. Illetékköteles a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadása, ha: 
az eljárás a személyi azonosítót vagy a lakcímet nem érintő adatváltozás miatt indult (500 forint illetéket kell fizetni);
elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott (1.000 forint illetéket kell fizetni). | 
|  | 
Az igazolvány érvényét veszti, ha 
a bejegyzett adatok megváltoztak;
megrongálódott, elveszett, eltulajdonították;
az hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel vagy azt nem a kiállítására jogosult szerv állította ki,
megszűnt a hatósági igazolványra való jogosultság;
a tulajdonosa meghalt. Az érvénytelen hatósági igazolványt a polgár, illetve - elhalálozása esetén - hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a törvényben megjelölt hatóságnak. | 
| Bővebb információ |  |