Jelenlegi hely

Lazíts, ha tudsz! - Lélekfrissítő tippek

Szaladnak a napok, teszek-veszek, szervezkedem, intézkedem, időnként lazítok. Ha a testem pihen is éppen, az agyam pörög tovább. Ismerős érzés? A belső "zsonglőr" ellenőrzi az elvégzendő feladatok soha nem szűnő listáját: mi kell a gyerekeknek, mi kell otthonra, mi kell a munkához…

De nem lehetünk folyton aktívak, rendszeresen meg kellene nyomni a kikapcsológombot, amikor lenni is tudunk, nemcsak tenni. Ez a testi-lelki fellélegzés, elcsendesedés, lelassulás, elmélyedés ideje. Akkor is, ha nem fér bele az időbeosztásunkba.

A lelki "fehér tér"

"Barátnőm, Bonnie Gray ezt hívja lelki "fehér tér" megkeresésének. A vizuális művészetekben a fehér tér az oldal fel nem használt, üresen maradt részeire utal. Bonnie azt mondja, hogy a grafikában a „fehér tér” kulcsfontosságú szerepet tölt be az esztétikai érték szempontjából. Minél magasabb szintű művészi alkotásról van szó, annál több benne a „fehér tér”. Minél inkább kereskedelmi célú, annál jobban tele lesz zsúfolva szöveggel és képekkel. Ilyenkor már nem  a szépség a cél, hanem a kereskedelmi profit.

Nem akarom, hogy az életem is ilyenné váljon: olyan telezsúfolttá, mint egy reklám – így néz ki az agyament száguldás. Márpedig néha így érzem magam, de nem erre vágyom. Igazi műalkotás szeretnék lenni. Mint a Dávid-szobor. Finoman megmunkált és idővel egyre érettebbé váló." (Lysa Terkeurst: Kiborulva)

Mindfulness - Tudatos jelenét

A "mindfulness" fogalma a meditáció és a tudatosság (awareness) gyakorlását jelenti, életünk pillanatainak mélyebb és tudatosabb megélését, a tudatos élet művészetét. Amikor a jelen pillanatra figyelünk, akkor szinte megáll az idő, minden lecsendesül. Ebben az értelemben minden teljes odafigyeléssel végzett tevékenység meditáció lehet, a légzésre vagy a testi érzékletekre figyelés, a séta a természetben, az étkezés, a gyerekünkkel való beszélgetés, a mozgás, bármilyen munka vagy tevékenység, ha teljes figyelmünket ráirányítjuk.

Jon Kabat-Zinn hozta létre a tudatosságalapú stresszredukciót (MBSR) krónikus betegek kezelésére. Az MBSR-t és a hozzá hasonló programokat ma már széles körben használják iskolákban, börtönökben, kórházakban és egyéb intézményekben. A mindfulness technikáját szívesen alkalmazzák fájdalom kezelésére, stresszoldásra, de gyermeknevelési kérdésekben is segítségünkre lehet.

A módszer lényege: figyelmünket szándékosan és előítéletektől mentesen a jelen pillanatra irányítjuk, olyannak fogadjuk el a történéseket, amilyenek. Az éber tudatot nyitottság, érdeklődés, elfogadás, együttérzés, és tisztább látásmód jellemzi. Ilyenkor agyalás helyett inkább az ösztöneinkre hagyatkozunk, nem engedjük, hogy gondolataink a múlt vagy a jövő dolgaival foglalkozzanak, az aggodalmakat is kikapcsoljuk. 

Jóga

A jóga az egyik legősibb mozgásforma, közel 5000 éves, a testi, lelki és spirituális fejlődés elősegítésére kidolgozott tudás és technika. A jóga a testgyakorláson túl, a testnek, a léleknek és a szellemnek egyesítésére, az egyensúlyi állapot megtapasztalására kidolgozott praktikus, rendszerezett módszertan.

A jóga alapvetően fizikai módszerekkel dolgozik, - a légzésünkre és a mozdulatainkra kell figyelnünk közben – de a hatása túlmutat ezen. Aktívvá teszi a testet, visszaadja a szabad mozgás képességét, ezzel együtt összpontosítja az elme működését, életkedvet és életerőt önt belénk. A jóga előnyös hatásai: relaxáció, koncentráció, izomtónus, gyógyítás, rugalmasság, testi - lelki frissítés, energiával való töltöttség.

Hálanapló

A hálanapló nagyszerű módszer arra, hogy tudatosan és rendszeresen megéljük a hála érzését. Segít friss szemmel nézni a megszokott dolgokra, a figyelmet a jóra fókuszálni, megtalálni az apró örömöket az életben, pozitív érzelmekkel tölt fel, hatására mélyül az önismeret.

Ha belevágsz a hálanapló írásba, néhány jó tanács: Válassz egy olyan füzetet vagy határidőnaplót, amibe szívesen írsz, ami hozzád illik. Az írás nem igényel sok időt, naponta 5 percet, de azt rendszeresen, érdemes konkrét időponthoz kötni, amikor egyedül tudsz lenni nyugalomban. Írj le néhány dolgot (3-10), hogy aznap miért vagy hálás. Ez lehet az adott napon történt esemény, történés vagy élmény, esetleg egy tartós érték az életedben (barátság, hobbi, egészség).

Az apróságok is érdekesek, mindent írj le, ami eszedbe jut. Általánosságok helyett inkább konkrétumot, pl. reggel éppen nem esett az eső, így el tudtam menni futni, véletlenül találkoztam egy régi ismerőssel. Az elején előfordulhat, hogy nehezebben megy a felsorolás, de idővel beépülhet a mindennapjainkba és könnyebben jut majd eszünkbe minden, amiért hálásak lehetünk.

Színező könyvek felnőtteknek

Ehhez a kikapcsolódáshoz nem kell egyszerre sok idő és előkészület, a kifestő bármikor elővehető, folytatható. Szükséges hozzá egy kifestő füzet (vagy nyomtatott lapok) és sok színes ceruza. Abban különbözik a gyerekeknek készült színezőktől, hogy rajzok bonyolultabbak, részletesebbek, a témája pedig sokféle (pl. tájképek, állatok, virágok, mandalák).

A színekbe, a rajzokba könnyű belefeledkezni, flow-élményt élhetünk át, felszabadítja a kreativitásunkat. A saját kézzel végzett alkotás örömteli és megnyugtató. A kész művet eltehetjük, másokkal is megoszthatjuk.

Neked mi segít feltöltődni?

Megkérdeztem az ismerőseimet, sokféle választ kaptam:

- A parkban kiülök a padra, viszek egy jó könyvet, nézem az embereket, hallgatom a madarakat.
- Digitális szünetet tartok, offline üzemmódban.
- A szülőfalumban megkeresem a kedvenc helyemet a tó mellett, csak ülök és nézem a vizet.
- Kimegyek az erdőbe, figyelek a nyári hangokra, illatokra.
- Egy jó könyv, egy pohár jó bor - nekem ennyi elég.
- Régi fényképeket nézegetek, emlékezem.
- Kipróbálok egy új süteményt, éjszaka megsütöm.
- Mezítláb sétálok a réten.
- Este kiülök a kertbe, hallgatom a csend hangjait.
- Klasszikus zenét hallgatok.
- Blogot írok.
- Horgászok (több órát csendben és egyedül).
- Forró fürdőt veszek, illatgyertyákkal körülvéve.
- Masszázst ide!
- Elmegyek egyedül sétálni.
- A fűben fekszem és nézem a felhőket, hallgatom a fák leveleinek neszét.
- Mozgatom magam: táncolok, tornázom, kocogok.
- Nordic walkingozom társasággal, hetente legalább egyszer.
- Üveget festek.
- Meditálok.
- Imádkozom, olvasom a Bibliát.
- A kedvenc regényemet olvasom.
- Egy bögre kávéval kiülök a teraszra.
- Naplót írok.

Neked is van bevált módszered?

Halász Kinga
- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

5+1 klasszikus és drasztikus tipp - Hogyan űzd el a rosszkedved és kerülj jó passzba

5+1 klasszikus és drasztikus tipp - Hogyan űzd el a rosszkedved és kerülj jó passzba

Itt van a csúnya, sötét november, és vele együtt a hajlam a búskomorságra, letargiára, depresszióra, amit csak súlyosbít az újra támadásba lendült vírus okozta emberpróbáló helyzet, mely még a reményt hozó, közelgő advent fényeire is árnyékot vethet. Itt az idő felvenni a kesztyűt, mielőtt túl mélyre süllyedünk!
Adventi koszorú-pánik - tippek,ötletek last minute-ra

Adventi koszorú-pánik: tippek, ötletek last minute-ra

Adventi koszorú-pánik? Jogosnak tűnik az első adventi vasárnap előtt. Gyors megoldások, ihletadó fotók... gyere, szemezgess, még van időd vasárnapig!
Karácsonyi trendkörkép 2020

Karácsonyi trendkörkép 2020

Avagy szivárványos úszógumis unikornis vagy monokróm sötétkék-arany díszek lesznek a fádon? Te mit választanál? Gyere, nézd meg a világ legnagyobb karácsonyi trend vásárát és a hazai kínálatot!
Adventi naptár kézügyesség nélkül, csupa szeretettel

Adventi naptár kézügyesség nélkül, csupa szeretettel

Néhány jó ötlet, hogyan kedveskedjünk a karácsonyra készülődve.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére