Jelenlegi hely

Tehetséggondozás a II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálatban (PSZSZ)

Felelős szülőként vajon tisztában vagyunk-e azzal, hogy mi mindennel foglalkoznak a kerületi ún. Pedagógiai Szakszolgálatok, és hogy a szolgáltatásaik ingyenesek? És az vajon mennyire közismert, hogy a tehetséggondozás 2013-tól kötelező állami feladat? 

A II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat elsőként alakult meg Budapesten, 1994 júliusában. 2013 szeptemberétől a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeként működik. Az intézmény komplex szervezeti struktúrája lehetővé teszi, hogy hatékonyan tudják segíteni a különböző – testi, lelki, tanulási, magatartási, logopédiai – problémával küzdő gyerekeket. Munkájukat szoros együttműködésben végzik a szülőkkel és az óvodai és iskolai pedagógusokkal. 

A Pedagógiai Szakszolgálat feladatait a 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet határozza meg:
•    Fejlesztőpedagógiai ellátás
•    Gyógytestnevelés
•    Korai fejlesztés
•    Logopédia
•    Óvoda- és iskolapszichológusi koordináció
•    Pszichológiai ellátás
•    Szakértői bizottsági tevékenység
•    Tehetségkoordináció

Az intézmény fontos feladatának tartja a tehetséggondozást, több éve Tehetségpontként működik. A Pedagógiai Szakszolgálat ezen a területen szoros együttműködésben dolgozott – a szülőkön és a pedagógusokon túl - a kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központtal. 

A második kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ, mint Tehetségpont küldetésének kereteit négy fogalomban határozzák meg: mesterség, mérés, művészet, minőség.  Ezek mentén olyan megalapozott, szakszerű, megbízható és könnyen használható mérőeszközöket, valamint tehetségfejlesztő programot dolgoztak ki, amely segítette az óvodás és kisiskolás tehetségek azonosítását és fejlesztését. Ez az intézmény azonban 2013-ban jogutód nélkül megszűnt. A keletkezett óriási hiányt, azaz az ott felgyűlt hatalmas tudást és tapasztalatot jelenleg részben (kerületi szinten) a második kerületi Pedagógiai Szakszolgálat, részben (fővárosi illetve országos szinten) a Tehetségműhely Közhasznú Alapítvány próbálja pótolni. (Az Alapítványról részletesebben ITT olvashattok.)

A Pedagógiai Szakszolgálat tehetséggondozói tevékenységének fő irányai jelenleg a tehetség tanácsadás, tehetségazonosítás és tehetséggondozó programok szervezése, emellett kiemelten foglalkoznak az alulteljesítő tehetséges gyermekekkel, egyéni és csoportos foglalkozások keretében.

A tehetségazonosítás első lépése a „tehetség-gyanús” gyermekek „feltérképezése”: anamnézis felvétele, a tehetségre utaló jelek azonosítása és megfigyelése, óvónői vélemények bekérése, a gyerek „munkáinak” vizsgálata. A következő lépés különböző tesztek végzése: kreativitás-teszt, motivációs-teszt, esetleg intelligencia-teszt (ezt nem minden esetben tartják szükségesnek). A harmadik lépés a spontán és irányított játékos megfigyelések, hiszen a gyermekek alaposabb, differenciáltabb megismeréséhez vezet játékuk megfigyelése, mely révén kép kapható az értelmi-, a beszéd- és a mozgásfejlődésről, élményekről és szociális fejlődésről. Ennek egyik eszköze a Kíváncsi Láda, melyet a II. kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ munkatársai dolgoztak ki. 

A Kíváncsi Láda a varázsló várát rejti. Ebben a csodálatos világban él a királylány, a sárkány és persze a varázsló, akikkel a feladatok során megismerkedik a kisgyerek. A végigjátszott feladatsor nyomán egy izgalmas történet bontakozik ki, miközben a kisgyerek a pedagógussal beszélget, közösen szótagol és együtt is énekel vele. A Kíváncsi Láda tehát egy olyan játékos eszköz, amely a 4–8 éves korosztály tevékenységközpontú tehetség-azonosítására, a gyerekek érdeklődésének feltérképezésére szolgál. A ládában található tárgyak, játékok és az azokkal végzett tevékenységek, feladatok segítségével állítják össze az óvodások egyéni érdeklődésének térképét. A Pedagógiai Szolgáltató Központ megszűnése óta azonban ez az eszköz sajnos nem áll a Pedagógiai Szakszolgálat rendelkezésére, viszont számos óvodában és a Tehetségműhely Közhasznú Alapítványnál is megtalálható. (A Kíváncsi Ládáról bővebben INNEN tájékozódhattok.)

A tehetségazonosítást egyéni tanácsadás, illetve csoportos tehetséggondozás követi. Jelenleg egy-egy ovis és kisiskolás (alsós) tehetséggondozó csoport működik, 2016-tól viszont felsős tehetséggondozó csoportot is terveznek indítani. A csoportos foglalkozások két alappillére a gyerekeket érdeklő tematikák feldolgozása és a szociális készségeinek fejlesztése, így a foglalkozásokat a csoportvezető a gyerekekhez igazítja. A foglalkozásokon kaphatnak „házi feladatot” is, a foglalkozás keretein túlmutató tevékenységek elvégzésére, érdeklődés kielégítésére, melyek célja a gyerekek „gazdagítása”. 

Heti egyszer másfél óráról van szó, legfeljebb 8 fővel - ez a kerületi gyerekszámot tekintve elenyésző, így jellemző a túljelentkezés. Ugyanakkor, nagyon sok szülő még csak nem is hallott erről a lehetőségről. Ezért felkérésre ismeretterjesztő előadásokat is tartanak az iskolákban, de mivel az iskolai kapcsolattartók (azaz a tehetséggondozással foglalkozó pedagógusok) is rendkívül túlterheltek, kevés felkérés érkezik. A tehetséges gyermekek azonosításában így jelenleg nem a pedagógus, hanem a szülő játssza a fő szerepet. 

A jelenleg működő és a 2015-16-os tanévben induló tehetséggondozó csoportokról telefonon tájékozódhatnak a szülők. A Marczibányi tér 1. alatt található szakszolgálatban dolgozó tehetségkoordinátor (Füzesné Illés Zsuzsanna, fuzes.zsuzsanna@gmail.com) csütörtök délutánonként érhető el fogadóórán, ahol bővebb tájékoztatást és tanácsadást kaphatnak az érdeklődők. Mivel azonban a Szakszolgálat csak a II. kerületben lakó vagy a kerület intézményébe járó gyermekeket és szüleiket tudja fogadni, így tehetséggondozásra is csak ők járhatnak ide.

Szerző: Antal-Ferencz Ildikó, Budapestimami
Forrás, képek: http://2kerpszsz.hu
Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság nem csupán egy új szerep, az anyaság egy átalakulás. Testben, lélekben, és olyan mélységekben, amiről talán soha nem hittük, hogy bennünk léteznek.
Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Tudtátok, hogy június 13. a Magyar Feltalálók Napja? Ezen a napon tisztelgünk a magyar találékonyság és kreativitás előtt, hiszen hazánk számtalan zseniális feltalálót adott a világnak. Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk ezen a napon jegyeztette be a C-vitamin felfedezését, ezért emlékezünk meg évről évre a magyar találmányok és ötletek világáról. Ez egy szuper alkalom arra, hogy otthon ti is egy kicsit feltalálók lehessetek!
Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Tudtátok, hogy van egy nap, ami csak a magyar feltalálóké? Minden év június 13-án ünnepeljük a Magyar Feltalálók Napját, amikor a világot formáló magyar elmék előtt tisztelgünk. Ez egy remek alkalom arra, hogy a gyerekekkel együtt felfedezzük, milyen találmányok születtek hazánkban, és hogy mennyi mindent köszönhetünk ezeknek a zseniális ötleteknek.
Tiszta víz, tiszta élmény – kirándulás iható forrásokhoz a családdal

Tiszta víz, tiszta élmény – kirándulás iható forrásokhoz a családdal

Magyarország tele van szebbnél szebb forrásokkal, ahol a természet csendje és a tiszta víz varázsa együtt ad élményt. Hoztam pár igazán hangulatos helyet.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére