Jelenlegi hely

Morzsák a dadogásról

A dadogás olyan pszichoszomatikus zavar, melynek egyik jellegzetes fő tünete a beszédet érinti, mikor a beszéd folyamatossága megszűnik, s a dadogó nem, vagy nehezen tudja elkezdeni a beszédet, esetleg görcsösen elnyújtja a kezdő hangot, vagy leggyakrabban a szavak elején álló hangot, szótagot, ritkábban az egész szót megismétli.

Előfordulási gyakorisága társadalmunkban 1%, s 3-szor gyakrabban jelenik meg a fiúknál(férfiaknál), mint a lányoknál(nőknél) feltételezhetően a nemi különbségek miatt. Kialakulása 30%-ban az intézményváltással esik egybe, s a gyermekek 4 éves koráig a fele, 6 éves korig a 75%-a, 12 éves korig általában 100%-ban megjelenhet.

Létrejöttét tekintve a normális beszédfejlődés velejárója az, amikor a 2-3 éves gyermekek, amikor birtokba veszik a nyelvet, 75%-ban általában néhány hétig nem képesek folyamatosan beszélni. A gyermekek megfelelő ütemű fejlődése, a környezetük nyugodt, türelmes, elfogadó és megértő, kiegyensúlyozott reakciói mellett a jelenség általában magától elmúlik.

Azonban ha a szülők türelmetlenek, megijednek gyermekük „szaggatott beszéde” hallatán, s ezt az ijedtséget, rémületet, s aggodalmat a gyermekek látják szüleik arcán, akkor ez „egyfajta ragasztóként” hat, s „nem engedi el” az egyébként normális, akadozó beszédet, amikor már képes a gyermek a folyamatos beszédre, s így lehet az „élettani akadozó beszédből” valódi dadogás. A gyermekben feltételezhetően a következő mechanizmus játszódik le: szeretne megfelelni szülei elvárásának, ha a szülei részéről azt tapasztalja, hogy kétségbeesnek, amikor nem tudja folyamatosan kiejteni a szavakat, ő is megijed, félni fog. Attól fél, hogy nem elég ügyes, okos, nem elég jó.

Ezért egy idő után már akkor is fél, amikor csak elképzeli, hogy beszéd közben megakadhat. Ennek a félelemnek a hatására kialakul egy „ördögi kör”: melyben a gyermek részéről az első „spontán” megakadások félelmet generálhatnak a szülőben, melyet, ha a gyermek észlel, ez saját magában is félelmet, szorongást idézhet elő, melynek hatására megakadások jelenhetnek meg a beszédében, s ha ez így ismétlődik, akkor kialakulhat a valódi dadogás.

A dadogás beszédben megjelenő tünetei a megakadások mellett, hogy gyakran használnak töltelékszavakat pl.: na, szóval, mondjuk, háát, ééés, izé, tudod, stb. Légzési nehézségek lépnek fel, járulékos tünetként pl.: önkéntelen mozgások, céltalan szemmozgások, izomremegés, tenyérizzadás, elpirulás stb. Akaratlagos mozgásokat a dadogók tudatosan alkalmaznak azért, mert úgy gondolják, segítségükkel könnyebben át tudnak jutni a görcsön pl.: a kar lendítése, lábbal dobbantás stb. Akaratlanul együttmozgások jelenhetnek meg pl.: a szem becsukása, homlok ráncolása, a száj különböző mozgásai, de ezek kiterjedhetnek a kézre, lábra és az egész testre is.

Az előzőekben leírtak olyan kellemetlen élményekhez juttathatják a dadogót, amelyek félelmet alakítanak ki mindennel, mely a beszéddel kapcsolatosak, s arra kényszerítik, hogy kerülje a beszédhelyzeteket. Így a gyermekek nem szeretnének óvodába, iskolába és játszótérre menni, míg a felnőttek pedig nem szívesen mennek bevásárolni, nem szeretnek idegeneket megszólítani stb. A létrejövő, kialakuló félelem olyan erős is lehet, hogy az egyén szinte lebénul, nem bír megszólalni, s emiatt elveszítheti kontaktusát a beszélgetőpartnerével, környezetével.

Forrás: Családcentrum Alapítvány

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére