Jelenlegi hely

Úszni menjen vagy sakkozni - avagy milyen foglalkozásra vigyük az ovis gyereket?

A szeptember mindig tartogat valami újdonságot. Megkezdődik az óvoda, a gyerekeknek ismét vissza kell zökkenniük az "ovis létbe", reggeli kelés, indulás az oviba, délutáni alvás, uzsonna, játék és a hazamenetel. Kiscsoportos gyermek esetén az a legfontosabb, hogy beilleszkedjen a csoportba, megszokja és elfogadja az ovis szabályokat. 

Az óvodai élettel megbarátkozó középsős és a nagy csoportos ovisoknak ismét lehet jelentkezni különféle délutáni foglalkozásokra, az óvodában, illetve az ovi falain kívül. Nagyon sok szülő gondolkozik azon, milyen irányba terelje gyermekét: ússzon, kapjon zenei alapozót, sportoljon, sakkozzon vagy nyelvet tanuljon.

Sokan választják az úszótanfolyamot. Picit bonyolultabb, hogy az uszodába ovi után vinni és hozni kell a gyerekeket, télen hajat kell szárítani, hogyha még egy kistesó is van, őt levetkőztetni, illetve tologatni a babakocsiban várakozás közben. Lényegesen egyszerűbb, ha délelőttönként az óvodából viszik úszni a gyerekeket.

Fiú esetében jó választás a foci vagy valamilyen küzdő sport. Vannak téli sportok, amelyek a szabadban végezhetőek, erősítve az immunrendszert, pl.: síelés, korcsolyázás. A lányok alapvetően a táncos órákat kedvelik, a néptáncot, klasszikus balettet, jazz balettet, egyéb modern táncot. A tánc szép tartást biztosít, közben fejlődik az izomzat, az egyes mozdulatok (elemek) begyakorlása, elsajátítása értelmileg is fejlesztő, miközben koncentrálást igényel és a gyermek zenét is hallgat közben.

A zenei képzés is népszerű az ovisok körében. Az éneklés, mondókázás fejleszti többek között a kreativitást, a ritmusérzéket, a figyelmet és a koncentrációt. A zeneóvoda és később a hangszerválasztás is meghatározó élményeket nyújthat. Aki gyermeke emlékezetét, probléma megoldását, kreativitását nem zenével szeretné fejleszteni, azoknak  - megfelelő életkor betöltésével - jó választás lehet a sakk szakkör. Emellett  hasznos, ha minél korábban megismerkedik egy idegen nyelvvel, mely többnyire szintén egy újabb délutáni program keretében valósítható meg. Nagy csoportosok különféle iskolai előkészítő foglalkozásokon is részt vehetnek, amelyeken kifejezetten az iskolai tanuláshoz szükséges képességek fejlesztését végzik.

A középső csoportos gyerekek szülei sokszor tanácstalanok, gyakran kérik ki a nagyobb gyereket nevelő ismerősök véleményét, illetve vitatják meg egymás között, hogy mit válasszanak. A nagy csoportosok esetében előfordul, hogy az előző évben választott foglalkozásokat abbahagyják és csak az iskolai felkészítésre koncentrálnak, illetve pl.: teljesen más elfoglaltságot választanak.

Környezetemben szülőként azt tapasztalom, hogy mindig van olyan dolog, ami a kisgyermeket is érdekli, pl.: szeretne focizni és táncolni és ezen kívül van egy másik, illetve harmadik foglalkozás, amit inkább a szülő választ. Nos, nem könnyű sem a szülőnek választani, sem a gyereknek megszokni, illetve megszeretni a különféle foglalkozásokat. Az ovis elfoglaltságok kétségtelen előnye, hogy helyben van és a csoporttársakkal, barátokkal közösen lehet résztvenni rajtuk. Az óvodán kívüliek esetén, elképzelhető, hogy gyerekünk nem találkozik ismerősökkel. Ez sok kisgyermekben feszültséget okoz, hiszen lehetséges, hogy a későbbiekben nem akar majd járni egy ismeretlen helyre. Bizonyos mozgásfajtáknál, pl.: úszás, balett, néptánc esetében vannak heti két alkalmas iskolák, tanfolyamok is.

Kislányom ovijában is rengeteg foglalkozás van, amelyek közül kettő félét választhatnak a gyerekek. Ez csak egy lehetőség, van olyan szülő, aki csak egyet választ, vagy egyet sem. Ha valaki úszni viszi a gyerekét (ovin kívül), emellett zeneoviba, valamint néptáncra is jár, az máris három elfoglaltság hetente. Emellett megesik, hogy egyéb fejlesztésre is szükség van, pl.: ha beszédhibás a gyerkőc. Ekkor – ha nem akarjuk a gyereket leterhelni - máris szükséges átgondolni a délutáni foglalkozások beosztását, kivéve, ha az óvodában is van logopédus.

Alapvetően semmiről nem marad le az a kisgyerek sem, aki majd később a suliban kezd el különórákra járni. Jelenleg azonban, hajlamosak vagyunk teljesen betáblázni az ovisok idejét. Nem tudjuk, merre felé veszi az irányt gyerekeink élete, jó ha szívünkön viseljük a sorsát, azonban mindenhez idő kell, a foglalkozások fejlesztő hatásai összeadódnak, illetve lehetséges nem rögtön, hanem több év után lesznek láthatóak.

Hannamami
- Budapestimami -

Olvasnál még a szerzőtől?

Anyakérdőív

Anyakérdőív

A  hétköznapi élet egyáltalán nem olyan szép és tökéletes, mint a filmekben, illetve a magazinokban...

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Módszertani ajánló és hasznos weboldalak a digitális oktatáshoz

Módszertani ajánló és hasznos weboldalak a digitális oktatáshoz

Ugyan már három hetet jártunk digitális iskolába, de még mindig rengeteg a kérdés, folyamatosan keresgélik a pedagógusok a legoptimálisabb feladatokat diákjaiknak. Végre itt a módszertani ajánló, és több hasznos linkgyüjtemény is.
Meseíró pályázatra vár a Ciróka Bábszínház

Meseíró pályázatra vár a Ciróka Bábszínház

Pályázat típusa: meseíróKorosztály: gyerekekBeküldési határidő: 2020. május 10.
Hogyan csináljunk online szülinapi bulit?

Hogyan csináljunk online szülinapi bulit?

Mindenki szeretné gyermeke, szerettei születésnapját felejthetetlenné tenni. De hogyan lehetséges ez a járványhelyzetben, karanténban? Szülőként (és több várható szülinapi buli szervezőjeként) végiggondoltuk, hogyan lehetne online szülinapozni, meglepetés bulit szervezni.
NUTI: a NEM húsvéti nyuszi!

NUTI: a NEM húsvéti nyuszi!

„Anyaaaaa…. úgy szeretnék húsvétra egy nyuszit! Ígérem szeretgetem, vigyázok rá és én etetem majd… „

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére