Jelenlegi hely

A karantén utáni visszailleszkedésben segíti a fiatalokat a Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely

A hosszú bezártság és elszigetelődés okozta sérülések feloldása érdekében indít programsorozatot kiskamaszoknak a Mesemúzeum legújabb helyszíne, a Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely. Az Újra együtt címen a héten kezdődött csoportfoglalkozásokra az egészségügyi dolgozók gyermekeit ingyenesen várják.

A történetmesélés ereje

A Petőfi Irodalmi Múzeum legújabb tagintézményeként tavaly ősszel megnyílt, majd a járványhelyzet miatt hamar ideiglenes zárásra kényszerült egyedülálló műhely a 10-14 évesek szövegértő és -alkotó készségeinek fejlesztésével, gyermek- és ifjúsági irodalom közvetítésével foglalkozik.

„A történetek az életünkben mindenütt jelen vannak. Ha magyarázatot kívánunk adni számunkra fontos eseményekre, történetet mesélünk, az elbeszélés tehát nem csupán kommunikációs műfaj, hanem az emberi gondolkodás sajátos formája.

A foglalkozás középpontjában álló történetalkotás szerepe, hogy átjárást biztosítson a mindennapok történetei, a személyes történetek és az irodalmi alkotások között: bekapcsolja a személyest a közösbe, és ezen keresztül kínáljon  lehetőséget az azonosulásra, az identitás megerősítésére” – összegezte a történetalkotás jelentőségét és az erre felfűzött programsorozatot Helmich Katalin, a Háromcsőrű Kacsa műhelyének vezetője.

A történeti tér bejárását a múzeumpedagógusok egy-egy fiktív főhős köré szervezik, ezt követően gyűjtik össze és dolgozzák ki a látogatók a történetet alkotó további mozzanatokat; a helyszíneket, a cselekmény idejét, bonyodalmat és tetőpontot, hogy aztán saját kreatív képességeik segítségével állítsák helyre a kibillent rendet. Az interaktív térben izgalmas installációs eszközök – animációkészítő pult, hangstúdió, betűeső vagy „kukucskafal” – segítik őket inspirációval és mintákkal.

A fiatalokkal foglalkozó múzeumvezető tapasztalata szerint a kamaszokat pszichésen nagyon megviselte a karanténos időszak, ezért a programsorozattal főként azt szeretnék pótolni, ami az iskolásokkal a folyósokon és szünetekben történik: teret és keretet biztosítanak ahhoz, hogy a gyerekek pótolhassák a közösségi élmény, az együttműködés, a hétköznapi történetmesélés gyógyító és építő erejét. A Háromcsőrű Kacsa csapata mindezt egy sajátos küldetés beépítésével, a kreatív írásban való támogatással igyekszik elérni.

Az új iskolát kezdő gimnazisták részére a műhely szeptemberben gólya-napokat szervez, amely az iskola keretein kívül, koordinált formában épít csapatot a különféle helyekről érkezőkből. Júliustól mentorprogram indul egyéni és csoportos foglalkozásokkal az önismeret és önkifejezés iránt érdeklődő fiataloknak, de várják azok jelentkezését is, akik a felvételihez szeretnének segítséget kapni kreatív írás vagy dráma területén.

„Önismereti játékokkal, kommunikációs gyakorlatokkal, könyvklubbal és drámafoglalkozásokkal is készültünk a hosszú bezártság alatt. Most ezeket mind elindíthatjuk, hogy ezt az új és inspiráló teret, amely tavaly nyílt, de azonnal be is zárt, végre élettel és zsivajjal tölthessük meg”

– összegzi a terveket Helmich Katalin.

A 6-10 éves korosztály számára Újra együtt – kicsiknek címmel a Mesemúzeumban készülnek foglalkozásokkal.

A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) és a Budavári Önkormányzat együttműködésében tavaly megnyílt Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely a 10-14 éves korosztály szövegértő és szövegalkotó készségeinek fejlesztésével, gyerek- és ifjúsági irodalom közvetítésével foglalkozik.

A 78 m2-es helyiségben olyan installációs teret hoztak létre, amely inspirálóan hat, illetve mintát és ötleteket nyújt a történetalkotáshoz.

A kiállítótérben olyan állomásokat alakítottak ki, amelyek alkalmasak arra, hogy a történetalkotás folyamatát különböző módon előrelendítsék; ilyen például a karakterépítés vizuális eszközökkel az animációs szigeten vagy helyszínválasztás a „kukucskafal” segítségével. Cél volt, hogy az írásban önmagukat nehezebben kifejező látogatók is sikerrel hozzanak létre történetet, történetrészletet akár hangrögzítés, akár animációkészítés révén. 

A műhely küldetése, hogy a gyerekek az őket foglalkoztató eseményeket, témákat képesek legyenek formába önteni és ok-okozati összefüggéseket találni közöttük, valamint bővüljön a szókincsük, árnyaltabbá váljon kifejezésmódjuk. Az inspiráló tér mellett irodalmi művek szövegrészletei mozdítják elő az alkotó munkát. Az itt eltöltött idő során a fiataloknak jó eséllyel gazdagodhat ön- és társismeretük, fejlődhet együttműködési képességük, de a megismert szövegek nyomán bizonyára az olvasási kedvük is növekszik majd.

Forrás

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.
A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

Május első vasárnapja Anyák napja mellett a nevetés világnapja is. Egy szívből jövő nevetés jót tesz az egész testnek és léleknek. Nem csupán a stresszt csökkenti vagy az immunrendszert erősíti, hanem segít megelőzni a depressziót és javítja az önértékelést is.
Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Itthon május elsejéről először 1890-ben emlékeztek meg, az első felvonulást a Városligetben tartották. De miért május 1-én ünneplünk?

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére