Jelenlegi hely

ELTE Speciális Gyakorló Óvoda és Korai Fejlesztő Módszertani Központ

Cím: 1071 Budapest, Damjanich u. 41-43.
Telefon: 461-3720
E-mail: gyakovoda@barczi.elte.hu
Web: http://specovoda.elte.hu/

Az intézmény típusa többcélú közoktatási intézmény, mely a sajátos nevelési igényű gyermekek korai fejlesztését és gondozását, valamint óvodai nevelését és fejlesztését a fogyatékosság típusának megfelelően a szakértői és rehabilitációs bizottságok szakértői véleményében foglaltak szerint végzi. Ennek értelmében biztosítja az intézménybe javasolt gyermekek egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs ellátását.

A fejlesztő munka az óvodai tagozaton 4 óvodai csoportban, beszédfogyatékos gyermekek és értelmileg akadályozott gyermekek számára történik. A korai fejlesztés szakszolgálati keretek között tagozatokhoz kapcsoltan szerveződik.  Ez a tevékenység 2005-től a hallássérült gyermekek korai fejlesztésének lehetőségével bővült. Az óvodai ellátás és korai fejlesztés feladatát 23 főállású kolléga látja el.

A „Gyakorló Óvoda”  Budapest VII. kerületében a „Damjanich utcai épületben” kezdte el működését 1981-ben, 25 évvel ezelőtt és jelenleg is ott található.  A működési feltételek ma már korántsem annyira optimálisak, mint az alapításkor, hiszen az intézmény egy ötemeletes épület 2. és 3. emeletén helyezkedik el, bizonyos fejlesztési lehetőségek csak az első emeleten vannak. Udvarral nem rendelkezünk, ennek hiányát terasszal próbáljuk meg ellensúlyozni.

A fejlesztéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek azonban kedvezőek, bár a fejlesztés szervezése a széttagolt intézményi elhelyezés miatt körülményes. Az intézménybe a gyermekek leginkább Budapestről és Pest megyéből érkeznek, de egyre inkább nő az érdeklődés irántunk az ország különböző pontjain élő szülők részéről. Az értelmileg akadályozott gyermekek fejlesztése körében összegyűjtött tapasztalatok összegzésére 2005-ben került sor. Kiadásra összerendeztük és átdolgoztuk a korai fejlesztés és óvodai nevelés programját, melynek megjelenése folyamatban van. A hagyományokhoz hűen az Add a kezed! címet viseli.

Az ELTE  és a VII. kerületi Erzsébetvárosi Önkormányzat Polgármesteri Hivatal között létrejött megállapodás első lépéseként 2004. november 8-án BEMUTATKOZUNK címmel az ELTE Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola és Gyógypedagógiai Központtal közösen kiállítást rendeztünk, amelyen az intézményeinkbe járó gyermekek rajzaiból és egyéb alkotásaiból  rendeztünk kiállítást. A kiállítást Demeter Tamás alpolgármester nyitotta meg, aki megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy „ezek az események segítik elő igazán a fogyatékkal élő gyermekek társadalmi elfogadását.”

Az intézmény módszertani központ, amely modellként szolgál az országban működő hasonló fejlesztési célú intézmények számára. Munkánkat, eredményeinket konferenciákon, szakmai továbbképzéseken rendszeresen bemutatjuk, fejlesztő munkánkat, eredményeinket publikáljuk. Igen sok hazai és külföldi szakember ismerte meg tevékenységünket bemutató foglalkozásainkon. A „Gyakorló Óvoda” fejlesztési gyakorlatából számtalan szakdolgozat született.

Az intézmény nevelőtestülete jól képzett, igényes, magas empátiával rendelkező szakemberekből áll, akik képesek az intézmény hírnevének megőrzésére, bírják a hallgatók és a szülők bizalmát, a szakma elismerését. Hivatásszeretetükkel a mindennapjaikban megvalósítják az intézmény célját, mely a fogyatékos gyermeket nevelő családok esélyegyenlőségének biztosítása tudással és szeretettel.

A művelődési miniszter 127/1981. (M.K.16) MM számú utasítása értelmében: „a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán gyakorló kisegítő iskola és óvodai tagozat létesül, a gyógypedagógiai tanárképzés egyes feladatainak eredményes ellátása, a nevelő-oktató munka fejlesztése érdekében.

Az intézmény ma az Eötvös Loránd Tudomány Egyetem gyakorló intézménye és próbál megfelelni az egyetemi szintű gyógypedagógus képzés gyakorlati igényének. Fogadja a speciális pedagógiát tanuló óvó-, tanító és tanárjelölteket, akiknek szeretné megmutatni a „másság szépségét”.

Óvodánk célja az értelmileg akadályozott és megkésett/akadályozott beszédfejlődésű kisgyermekek intézményes nevelése, fejlesztése, iskolai életre való felkészítése.

A csoportszobákban a megszokott óvodai élet folyik. Pedagógusaink és asszisztenseik pontosan tudják, hogy hogyan igazodjanak a gyermekek sajátos igényeihez. A kis létszámú csoportok lehetővé teszik, hogy a pedagógusok jobban megismerjék a gyermekeket, így pontosabb és személyre szabottabb tájékoztatást nyújthatnak a gyermekek fejlődéséről a szülőknek.

Az intézményben lévő csoportszobák, fejlesztőszobák, mozgásfejlesztő termek, szülői vár

Óvodánk célja az értelmileg akadályozott és megkésett/akadályozott beszédfejlődésű kisgyermekek intézményes nevelése, fejlesztése, iskolai életre való felkészítése.

A csoportszobákban a megszokott óvodai élet folyik. Pedagógusaink és asszisztenseik pontosan tudják, hogy hogyan igazodjanak a gyermekek sajátos igényeihez. A kis létszámú csoportok lehetővé teszik, hogy a pedagógusok jobban megismerjék a gyermekeket, így pontosabb és személyre szabottabb tájékoztatást nyújthatnak a gyermekek fejlődéséről a szülőknek.

Az intézményben lévő csoportszobák, fejlesztőszobák, mozgásfejlesztő termek, szülői váró, konyhák, só-terápiás szoba, udvar jól felszereltek, korszerűek. Minden tekintetben megfelelnek a XXI. századi oktatás tárgyi feltételeinek.

Forrás: http://specovoda.elte.hu

 

A Budapestimami 2012 őszi "A mi óvodánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke óvodájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.

 

Hozzászólások

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Ne nevess ki, bizonyára tájékozottabb vagy nálam. Azt hittem sokáig, hogy a Veganuár kifejezés egy, a média által kitalált frappáns elnevezés a diétás januári étkezésre. Míg ki nem derült számomra, hogy egy levédett kifejezés és egy mozgalom.
Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Naná, hogy télen is ehetünk friss salátát! Nem is egy növény kedveli a hűvös időt, ha van egy jó ablakpárkányod van teraszod, kertészkedj!
Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre a más gyerekekkel való összehasonlítás?

Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre más gyerekekkel való összehasonlítás?

Milyen hatással van a gyerekek önbizalmára, ha állandóan másokhoz hasonlítjuk őket? Ha szülőként te is feltetted már magadnak ezt a kérdést, ez a cikk segít megérteni, mit tehetsz gyermekeid egészséges önértékeléséért. - Szalai - Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója írása.
Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

A hagyomány szerint a karácsonyi időszak lezárásának napja vízkereszt, január 6-a. Ekkor búcsúzunk az ünnepi díszbe öltöztetett fától. De miért éppen ezen a napon szokás leszedni a karácsonyfát? A válasz a keresztény ünnepkörben, a népi hagyományokban és az új kezdet szimbolikájában rejlik.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére