Jelenlegi hely

Időgazdálkodás a gyakorlatban - Mikor? Hol? Hogyan?

A helyes időgazdálkodás nulladik lépése az, hogy leülünk és végiggondoljuk az életünket. Fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy én-időre mindenkinek szüksége van. Az anyukák ilyenkor egyből felteszik a kérdést: Mégis mikor? Hol? Hogyan?

Ülj le egyszer egy nyugalmasabb pillanatban egy papírral, tollal, és írd le magadnak a válaszokat az alábbi kérdésekre:

1. Mi az, amit igazán szeretnél csinálni?

2. Mi jelenti számodra a kikapcsolódást?

Példák:
Katinak két kisgyereke van, akik mellett attól töltődik fel, ha van lehetősége egyedül elolvasni a napi híreket egy kávé mellett délután.

Bea akkor a leghatékonyabb ha minden reggel uszodába megy. Sokkal türelmesebben veszi a 4 gyermeke körüli váratlan helyzeteket.

Judit, akkor érzi magát kiegyensúlyozottnak, ha minden nap legalább fél órára el tud vonulni egy jó könyv társaságában.

Mari számára a napi séta mennyiség megléte fontos. Szeret gyalog menni dolgozni, de ehhez úgy kell a reggeleit tervezni, hogy beleférjen.

Nos, neked mi jelent kikapcsolódást?

Zsonglőrködés az idővel

Amennyire lehet, tervezd meg a napodat.

Mivel kezdd a tervezést?

1. Írd össze, hogy a napi rutinhoz neked mennyi és milyen én-időre van szükséged.

Pl.: napi 10 perc séta, fél óra nyugis kávézás, ebéd utáni szieszta stb.

2. Írd össze a teendőidet, a napi rutin részeit.

Ezeket táblázatba rendezve próbáld megnézni. Én különféle színekkel jelölöm a különféle tevékenységeket, pirossal például azokat amiket csak magamért teszek.

Ha nagyon el vagy veszve az idővel, akkor szánj 2 hetet arra, hogy felírod fél órás bontásban mivel töltötted a napjaidat. Két hét alatt kialakul egy kép az időbeosztásodról.

3. Rangsorold a teendőidet aszerint, hogy:

  • Mi az, amit Neked kell elvégezni?
  • Mit teszel csak a megfelelés kedvéért? (Pl.:  Napi porszívózás?)
  • Mit tudsz kiadni? Kinek? (Pl.: Nem főzöl minden nap, hanem hozatod az ebédet vagy anyósod megy hetente kétszer az oviba a gyerekekért)
  • Mit tudsz elhagyni? (Ha nem csinálod meg, összedől a világ?)

Fontos, hogy azt is tudd magadról, hogy Te hogyan működsz. A nap melyik szakában, mennyire vagy aktív. Mikor milyen típusú munkákat tudsz hatékonyan elvégezni? Pl.: reggel megy jobban a szellemi munka vagy 10 óra után, esetleg este?

Mi jelent neked motivációt? Ha összekaptad a lakást és utána iránya az uszoda, vagy az uszodával kezded és után könnyebben megy a munka?

Figyelj, reflektálj magadra mert mindenki másképp működik, mindenkinek más az optimális! 

Tehát akkor papír és toll elő!

1. Mi az, amit igazán szeretnél csinálni?

2. Mi jelenti számodra a kikapcsolódást?

Ne akarj senkinek ebben sem megfelelni!

Folytatjuk...

Szerző: Süttő Márta
tanár, mentálhigiénés szakember, pszichodráma vezető

 - Budapestimami -

Hasznosnak találtad ezt a cikket? Oszd meg másokkal is!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére