Jelenlegi hely

2018-ban is iskolába járnak a múzeumok – folytatódik a Mozaik Múzeumtúra

Az idei évben is folytatódik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja a Felelős Szülők Iskolája szervezésében, amely keretein belül a 10-14 év közötti korosztály számára igyekeznek megmutatni, hogy a múzeumok olyan helyek, ahol játékosan, a modern technológia eszközeinek segítségével, élményszerűen is lehet tanulni, érdekességekkel találkozni.

A 2018-as tanév tavaszi félévében 5 helyszínre látogat el a programsorozat, amely a tavalyi évben több, mint 3500 diákhoz jutott el jókora sikerrel.

A kezdeményezés egyik különlegessége, hogy a múzeumok járnak iskolába, tehát a diákok saját közegébe, a tornacsarnokba, tantermekbe, aulákba viszik el a múzeumokat és múzeumpedagógusaikat, akik fél napon keresztül interaktív foglalkozások keretein belül játékos feladatokkal látják el a felső tagozatos diákokat. 

Ez az országos múzeumnépszerűsítő program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával, a Néprajzi Múzeum és az Örökség Kultúrpolitikai Intézet koordinálásával valósul meg, az iskolai edukációs program felkért szakmai partnere pedig a Felelős Szülők Iskolája.

Az idei év első házigazdája január 22-én a Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája lesz, a foglalkozások erejéig kiegészülve a Pécsi Református Kollégium Pécsi Általános Iskolájának diákjaival, valamint a Csikesz Sándor Általános Iskola tanulóival Drávafokról. Emellett még két budapesti intézménybe, Kistokajba és egy határon túli helyszínre, a szlovákiai Udvard községbe is elutazik a Mozaik Múzeumtúra tavasszal.

„A XXI. században különösen fontossá vált a múltunkkal való megismerkedés, ezáltal egy hiteles, történelmileg-, kultúrtörténetileg helytálló identitástudat erősítése. A ránk bízott gyerekeket pedig – a talentumok példázata szellemében – a legmagasabb mérce elé állítjuk: lehetséges önmagukhoz mérjük őket. A múlt, a kultúra és a múzeumpedagógia egymással átfedésben levő értékkörök, ezért örömmel nyitunk ajtót a Mozaik Múzeumtúrának a Nagyharsányi Református Iskolánkban.” – nyilatkozta Dr. Kádár Péter, a Pécsi Református Kollégium főigazgatója a hozzájuk érkező rendezvény jelentősége kapcsán.

A gyerekek már előzetesen készülnek, foglalkoznak a fókusztémával – ami mindig egy neves emlékév köré épül - és osztályszinten projektfeladatként feldolgozzák, majd színpadi produkcióként elő is adják az esemény napján diáktársaik előtt.

A fő tematika idén a Reformáció 500. évfordulója, amelyhez kapcsolódva Balatoni József, Jocó bácsi játékos történelmi vetélkedővel készül, a Magyar Nemzeti Múzeum pedig az Ige-Idők c. időszaki kiállítás alapján összeállított múzeumpedagógiai foglalkozásokkal érkezik. Ennek keretein belül a gyerekek ruharekonstrukciók és korhű tárgyak felismerésével, bibliai idézetek és képek párosításával, valamint katolikus, evangélikus, illetve református térbelsők berendezésével és megkülönböztetésével foglalkoznak majd.

Az ország legnagyobb hangszermúzeuma, a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény a legizgalmasabb instrumentumokat mutatja be, amelyeket kivétel nélkül a diákok is kipróbálhatnak. A Katonai Emlékpark Pákozd katonái alaki kiképzéssel készülnek a szabadságharc harcalaki mozzanataiból, ahol a gyerekek korhű ruhába öltözve, szivacsszuronnyal ellátott fafegyverrel a kezükben „indulhatnak a csatába”. A Reptár – Szolnoki repülőmúzeum jóvoltából a diákok VR (virtuális valóság) szemüvegeken keresztül fedezhetnek fel egy vadászrepülőgépet és légiharcot folytathatnak egy MiG-29-essel az osztályteremben.

A Magyar Földrajzi Múzeum segítségével olyan távoli tájakra juthatnak el a tanulók, mint a Húsvét-sziget, a Szahara vagy éppen Amazónia. Eközben megtanulnak mangót préselni, beöltöznek barlangásznak és megtudják, hogyan kell praktikusan csomagolni egy piros hátizsákba egy világkörüli útra. A Siklósi Vár múzeuma pedig 3 jelentős történelmi korszakot elevenít meg a diákok előtt, mindezt korhű ruhába öltözött személyekkel, jellemző használati- és harci tárgyakkal, amelyeket a program végén minden gyerek magára ölthet, kipróbálhat, hogy valódi történelmi élményekben részesülhessenek a várfalakon kívül is.

„Az eddigi 10 megvalósult iskolai edukációs program alapján az a tapasztalatunk, hogy a pedagógusok, az iskolák nyitottan és örömmel fogadják a rendezvényt. A visszajelzésük egyöntetűen az, hogy minél több ilyen rendhagyó tanítási napra lenne szükség, projektnapokra, témahetekre, vetélkedőkre, hiszen ezek a XXI. századi kompetenciák mentén fejlesztik a gyerekeket. 

Minden interaktív foglalkozás alkalmával a kommunikáció, az együttműködési készség, a kreativitás is nagymértékben fejlődik, amelyeket a hagyományos, frontális oktatás keretein belül nem lehet ilyen hatékonyan erősíteni.” – fogalmaz Vargacz Alexandra, az iskolai edukációs programot megvalósító Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője.

Forrás: Felelős Szülők Iskolája
Bővebben a Mozaik Múzeumtúráról

- Budapestimami - 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Ne nevess ki, bizonyára tájékozottabb vagy nálam. Azt hittem sokáig, hogy a Veganuár kifejezés egy, a média által kitalált frappáns elnevezés a diétás januári étkezésre. Míg ki nem derült számomra, hogy egy levédett kifejezés és egy mozgalom.
Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Naná, hogy télen is ehetünk friss salátát! Nem is egy növény kedveli a hűvös időt, ha van egy jó ablakpárkányod van teraszod, kertészkedj!
Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre a más gyerekekkel való összehasonlítás?

Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre más gyerekekkel való összehasonlítás?

Milyen hatással van a gyerekek önbizalmára, ha állandóan másokhoz hasonlítjuk őket? Ha szülőként te is feltetted már magadnak ezt a kérdést, ez a cikk segít megérteni, mit tehetsz gyermekeid egészséges önértékeléséért. - Szalai - Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója írása.
Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

A hagyomány szerint a karácsonyi időszak lezárásának napja vízkereszt, január 6-a. Ekkor búcsúzunk az ünnepi díszbe öltöztetett fától. De miért éppen ezen a napon szokás leszedni a karácsonyfát? A válasz a keresztény ünnepkörben, a népi hagyományokban és az új kezdet szimbolikájában rejlik.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére