A vállalkozói gondolkodás terjedésével és az internetes technológiák robbanásszerű változásával sok lehetőség nyílt a női vállalkozások előtt. Sok kreatív, jó ötlettel rendelkező kisgyermekes anya mer belevágni az önálló üzletbe, hiszen az online megoldásokkal a termék/szolgáltatás forgalmazása, hirdetése otthonról is megoldható.
A kutatások szerint a női vállalkozások hatékonyabbak, mint más vállalkozások. A tipikus női képességek, mint a jó szervezőkészség, problémamegoldás, precizitás, esztétikai érzék, empátia, szorgalom, alacsony kockázatvállalás azt eredményezi, hogy a nők által irányított cégek hosszabban és stabilabban működnek, mint mások, de az is igaz, hogy lassabban fejlődnek.
Milyenek a női vállalkozások?
- az átlagosnál hosszabb életűek, megbízhatóbbak, hatékonyabbak, stabilabbak
- kisebb méretű cégek, főleg egyéni-, és mikrovállalkozások
- a kisebb, de kiszámíthatóbb nyereséget célozzák meg
- kockázatvállalási kedvük alacsony
- jellemzően női szakmákban, területeken működnek (pl. szépségipar, tanácsadás)
- abból indulnak ki, amit szeretnek csinálni (pl. egy hobbi, elkötelezettség egy ügy mellett)
- szabálykövetőbbek, jobban ismerik és betartják a jogszabályokat
- pontosabbak az adminisztrációban
- a családjukat fontosabbnak tartják, mint a vállalkozásukat
Amiben a női vállalkozók jobbak
- egyszerre több dologra tudnak odafigyelni
- biztonságosabb megoldásokat választanak
- kreatívak a problémamegoldásban
- jobban elfogadják a segítséget, bátrabban kérnek tanácsot
- érzékenyebbek a társadalmi problémákra, jobban meglátják a beavatkozási pontokat
- jobb a kommunikációs kézségük
- nagyobb empátia készség, ami ideális az ügyfelek jobb megértéséhez
- hajlandóak mindig tanulni, fejlődni
- a racionális gondolkodáson kívül jelen van a női megérzés, és sok más érték
- az erőforrások hatékony csoportosítása
- a profitorientáltsággal szemben a nonprofit, közhasznú tevékenység iránt vonzódnak
- hiánypótló tevékenységekre törekszenek
- jól szerveznek, több síkon gondolkodnak
- az értékteremtés, az értékmegőrzés fontos nekik,
- beleviszik az érzelmeket, a szenvedélyt (a lelkesedés az ügyfelekre is hatással van)
- megbízhatóbbak, döntéseiket többször is átgondolják
Amiben fejlődésre van szükségük
Gyakran nincs elég önbizalmuk ahhoz, hogy belevágjanak abba a vállalkozásba, amibe szeretnének, szükségük van a bátorításra, támogatásra és megerősítésre. Nagy segítség a jó példa, az hogy másoknak is sikerült!
Általában nehézségekkel küzdenek ezeken a területeken is:
- személyes reputációépítés, személyes márka fontosságának felismerése, ennek technikái
- delegálás, vezetés, időmenedzsment,
- innovatív technológiák széleskörű használata
- családi kötelezettségek, szerepek összeegyeztetése
- inkább érzelmi alapon fogadják a kritikát
- különválasztani a személyes, privát szférát és a munkaidőt
- kevésbé rendelkeznek kapcsolati tőkével
- pénzügyi, befektetési, hitelekkel kapcsolatos ismeretek
Nemcsak az egyszemélyes vállalkozásoknak fontos egy barátságos, támogató közeg, ahol meghallgatnak, ahol bizalommal beszélhetünk a problémáinkról, küzdelmeinkről. Kell időnként egy külső szem, jó tanács, ötlet, inspiráció, segítség. Támogató közösségek, csoportok, vállalkozói klubok működnek, ahol megsokszorozódik a tudás, lendületet kaphatunk a munkában.
Mivel foglalkoznak?
A női vállalkozók többsége főleg a kereskedelem, szolgáltatás, oktatás, egészségügy területén működik. Inkább egyéni-, mint társas vállalkozásban dolgoznak. A jogi, számviteli, könyvelési szolgáltatások mellett a személyes szolgáltatások is jellemzőek: fodrászat, kozmetika, szépségápolás, coaching, tréneri munkák, mentorálás, nyelvoktatás. A működő vállalkozások profilja nagyon sokrétű, sokan a kézműves élelmiszerek, ékszerek, ajándéktárgyak tervezésével, készítésével foglalkoznak. Sokan az általuk ismert, a környezetükben jelen lévő mindennapi problémákra keresnek megoldást a vállalkozás indításával.
Az internetes technológiák lehetővé teszik, hogy otthonról is sikeres vállalkozóvá váljunk. Egy weboldal, blog létrehozásával, és a közösségi oldalakon való jelenléttel online közösséget is létre tudunk hozni, skype-on a kapcsolattartást intézhetjük.
Miért akar egy anya vállalkozni?
A gyermekvállalás új kérdéseket vet fel a munka és magánélet egyensúlya tekintetében. Megváltoznak a prioritások, több szervezést igényel, hogy a családra elég idő és energia jusson. Sok anya életében új távlatokat nyit a szülővé válás, kreatív energiák szabadulnak fel, szeretnék megtalálni a saját útjukat, hivatásunkat.
Van, aki az otthon töltött időt kihasználja a tanulásra, egy új, vállalkozói életforma kiépítésére, mert nagyobb szabadságot, rugalmasságot szeretne a munkájában, de mások úgy érezhetik, szülőként biztosabb, kiszámíthatóbb keretekre vágynak.
Otthonról dolgozva könnyebben és rugalmasabban lehet megszervezni a családi életet, egyszerűbb megoldani a gyerekek betegsége vagy az iskolai szünetek idejét, az ügyintézést és a háztartást. Nincs főnöke, de magára van utalva az önállóság minden hátrányával és előnyével együtt.
Mielőtt belevágna valaki egy vállalkozásba, a szakértők szerint ezeket érdemes átgondolni:
- van-e piacképes tudása, szakképzettsége az adott témában?
- van-e üzleti terve?
- a gyermekek felügyelete mennyire megoldott?
- mi az alapvető célja? szükséghelyzet, önmegvalósítás, vagy más ok vezeti?
- hisz abban, amit csinál?
Felhasznált forrás: Nők a nemzetgazdaságban (Európai Regionális Szervezet), piacesprofit.hu
Halász Kinga, Budapestimami
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges