Jelenlegi hely

Ha elrontjuk, a siker nem jár boldogsággal

Egyre biztosabb, hogy a géneket elfelejthetjük, amikor a gyermekünk sikerességéről álmodozunk. Vagyis a nevelés sokkal fontosabb. Amit viszont még mindig nem lehet egyértelműen megválaszolni, hogy lehet-e sikerre ösztönözni a kicsiket, hogy közben boldogok maradjanak felnőttként is.

Ahhoz, hogy a gyermekünket a megfelelő hatékonyság felé tereljük, kell némi szigor. Legalábbis egyes elméletek szerint. Mások viszont arról győzködnek minket, hogy a gyermek nem lehet sikeres, ha nem kiegyensúlyozott és boldog. Ennek viszont ellentmond számos példa: a sikeres emberek közül nagyon sok az önző, szorongó, messze nem boldog személyiség. Hol keresse az igazságot, aki lelki békében élő, az életét mégis hatékonyan menedzselő felnőttet akar nevelni a gyermekéből?

A gyermekek teljesítményének növelésére a tanítás a legalapvetőbb eszköz – elemezte a témát a Guardian családi blogja. Aztán ott van a mintakövetés. Ha a gyermek azt látja, hogy az apuka fittyet hány a közlekedési szabályokra, hiába tanítja arra az utódot, hogy szabályosan közlekedjen, várhatóan a gyermek sem lesz mintasofőr.

A szeretet persze nagyon fontos összetevő. De bármennyire furcsa, nagyon sokat jelenthet a felnőtté váló gyermekek tettvágyában, ha kifejezetten rosszul nevelték őket. A trauma és a rossz sors minden genetikailag öröklött hátrány ellenére képes nagy eredményekre sarkallni a fiatalokat. A komoly szakmai sikereket elérők harmadánál mérték azt a kutatások, hogy 15 éves koruk előtt elveszítették egyik szülőjüket. A nagy írók, államférfiak, cégvezetők sorsa nem indult egyszerűen. A veszteség és a fájdalom sokukat ösztönzi arra, hogy akár az elvárható felett is teljesítsenek. A kivételes sikerességet a Guardian írója mégis egy teljesen ellentétes irányú, pozitív megközelítéssel illusztrálta: a világhírű magyar sakkozólányok, a Polgár testvérek példáján keresztül.

Polgár László, a lányok édesapja az 1960-as években oktatáspszichológusként számos tanulmányt írt arról, hogy a gyakorlatozás mennyiben járul hozzá a sikerhez. Feleségével együtt bizonyítani akarták Polgár László ez irányú elméleteit, és hamar arra jutottak, hogy az objektív mércével igazolható eredményeket adó sakk lesz a kísérletük terepe. Egyikük sem volt kivételes sakkjátékos.

Szerencsétlenségükre végül három lányuk született. Azért volt ez rossz hír, mert soha egyetlen nő sem érte el a sakk nagymesteri szintet korábban. Sőt, a sakkvilágban élt a feltételezés, hogy a nők alapjában képtelenek azokra a szellemi feladatokra, amelyek a magas szintű sakkjátékhoz szükségesek.

A legidősebb lánnyal, Zsuzsával kezdve a Polgár házaspár óvatosan és játékosan elkezdte a sakk beiktatását a gyermekeik életébe. Mindez valójában mesékkel átszőtt győzelmek és vereségek sorozataként, valódi játékként jutott el Zsuzsa életébe. Öt éves korában, amikor már több száz játszmán volt túl, a lányt benevezték egy sakkversenyre, ahol ő tisztán játékként, és nem versenyként felfogva a dolgot tízből tíz játszmát megnyert. Húgai eközben már úgy tanultak meg járni és beszélni, hogy a sakkfigurák voltak a kedvenc játékaik, és öt éves korukig egyáltalán nem erőltették rájuk a formális szabályok szerinti sakkot. Amikor felnőttként a játékról nyilatkoztak, mindhárom lány úgy beszélt a sakkról, mint imádott tevékenységről. Nem pedig mint gyakorolandó, tanulandó feladatról vagy kihívásról.

1991-re a legidősebb Polgár lány lett a világ első női sakk nagymestere. Idősebbik húga, Zsófia pedig sorozatban tíz győzelmet ért el férfi nagymesterek ellen, amivel rögtön előkelő helyre került a sakk világranglistán. A legfiatalabb lány, Judit viszont már 15 éves korára nagymester lett: vagyis a legfiatalabb nagymester a sakk történelmében.

Polgár László úgy közelített gyermekei sikerességéhez, hogy a kényszerítés, az irányított munka sokkal kevésbé hatékony, mint annak értéke, hogy a gyermek kielégíthesse a játék és a fantázia iránti igényét. Ennek következménye volt, hogy a lányai kiegyensúlyozott gyermekként nőttek fel, nem pedig eredmény-centrikus, és a sikerektől, mint drogoktól függő emberek.

Ha nem is hasonló világsikerre áhítozva, de a szülők számára egyértelműen támogatható lehet ez az irány. A legtöbb szülő azt állítja, neki azt a fontos, hogy a gyermeke boldog legyen. Mégis folyamatosan hajtja a gyermekét, hogy minden elképzelhető területen a maximumot nyújtsa.

A kornak nem megfelelő teljesítménykényszer a viszonylag kevés ilyen irányú vizsgálat szerint állandóan sikerre szomjazó, magát eredménytelennek tartó és magányos felnőtteket eredményez, függetlenül attól, hogy valójában mennyire sikeresek. Az érzelmi problémák éppen ezért olyan gyakoriak a kivételesnek mondott tehetségek esetén. A nyugati vállalatok igazán sikeres vezetői között négyszer annyi a pszichológiai gondokkal küzdő, esetleg pszichopata jegyeket hordozó ember, mint az adott ország átlaga. És ugyanez a helyzet a sikeres művészekkel is, ahol mindezt rossz esetben még az átlagosnál magasabb önpusztítási hajlam is nehezíti. Minél inkább erőltették náluk – hibás módon – a korai sikereket, annál valószínűbb, hogy boldogtalanok lesznek.

Ha tényleg kivételes gyermekeket akarunk nevelni, akkor az egymás iránti szeretet elsődlegessége mellett is muszáj odafigyelni néhány dologra – írta a Guardian szakértője. Érdemes éreztetni velük az odafigyelést arra, amit csinálnak, és jönni fog belőlük a teljesítmény, mert a tapasztalatok szerint még a „papíron” gyengébb genetikai állományú gyermekek is sokkal többre képesek az átlagosnál megfelelő körülmények között. Ezt igazolja a ritkán idézett eredmény, amelyet a 16 éve áttörést jelentő humán genom projekt hozott ki: a géneknek vajmi kevés köze van az intelligenciabeli különbségekhez. A fizikai adottságokat egyértelműen a gének határozzák meg, ahogy a szemünk színét, a testi erőnket és a méreteinket is, de nem tesznek bennünket okosabbá, sem állhatatosabbá, sem találékonyabbá.

Ez pedig rendkívül jó hír, hiszen megfelelő szülői odafigyeléssel és tetteinkkel alapvetően mi magunk határozzuk meg nem csak a gyermekeink lelki egyensúlyát és felnőttkori képességét a kiegyensúlyozott életre, de azt is, hogy mennyire lesznek képesek, elhivatottak arra, hogy jól teljesítsenek a saját területükön. A szakértő mindehhez a következő javaslatokat fűzi hozzá.

Engedjük a gyermekünket, hogy kiélje a fantáziáját. Hét éves korig pedig segítsük is ebben, soha se korlátozzuk. Ha nagyon szélsőséges lenne, akkor finoman avatkozzunk be, együtt játszva, de mindig éreztessük a kisgyermekkel a feltétel nélküli elfogadást és szeretetet. Higgyünk benne, és gyermekünk számára is tegyük egyértelművé, hogy a lehetőségei korlátlanok. Adjunk számára fogódzókat, mutassuk be, milyen lehetőségei vannak a korának megfelelően, és hagyjuk őt ezeket kipróbálni, és választani közülük. Ezután viszont ne követeljük meg a folyamatos teljesítményt, tegyük – főleg az óvodás korúak számára – játékká a később fontos tevékenységeket.

Amikor pedig eljön az iskola, ahol a gyermekek amúgy is teljesítménykényszer alá kerülnek, próbáljuk kívánatossá tenni az eredményeket. Soha senki nem tud tökéletes lenni, így a maximalista énünket tegyük félre, és ha a gyermekünk 95 százalékos teljesítményt nyújtott, soha ne kérdezzük meg, mi lett a maradék 5 százalékkal. És még egy dolgot tesz mindehhez hozzá a szakember: ne gyarmatosítsuk a gyermek lelkét a saját, be nem váltott fiatalkori törekvéseinkkel. Ők nagyon kis eséllyel lesznek abban jók, amiben mi szerettünk volna.

Forrás: csalad.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Nyári ötletelő – 67 tipp a szünidő túléléséhez

Nyári ötletelő – 69 tipp a szünidő túléléséhez

Mit csináljunk a gyerekekkel, amikor épp nincsenek táborban vagy a nagyinál és a családi nyaralás is messze van? Nem kell feltétlenül nyaralni menni ahhoz, hogy élményekben gazdag legyen a vakáció. Ehhez adunk inspiráló öteleteket!
Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság nem csupán egy új szerep, az anyaság egy átalakulás. Testben, lélekben, és olyan mélységekben, amiről talán soha nem hittük, hogy bennünk léteznek.
Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Tudtátok, hogy június 13. a Magyar Feltalálók Napja? Ezen a napon tisztelgünk a magyar találékonyság és kreativitás előtt, hiszen hazánk számtalan zseniális feltalálót adott a világnak. Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk ezen a napon jegyeztette be a C-vitamin felfedezését, ezért emlékezünk meg évről évre a magyar találmányok és ötletek világáról. Ez egy szuper alkalom arra, hogy otthon ti is egy kicsit feltalálók lehessetek!
Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Tudtátok, hogy van egy nap, ami csak a magyar feltalálóké? Minden év június 13-án ünnepeljük a Magyar Feltalálók Napját, amikor a világot formáló magyar elmék előtt tisztelgünk. Ez egy remek alkalom arra, hogy a gyerekekkel együtt felfedezzük, milyen találmányok születtek hazánkban, és hogy mennyi mindent köszönhetünk ezeknek a zseniális ötleteknek.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére