Jelenlegi hely

A karantén utáni visszailleszkedésben segíti a fiatalokat a Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely

A hosszú bezártság és elszigetelődés okozta sérülések feloldása érdekében indít programsorozatot kiskamaszoknak a Mesemúzeum legújabb helyszíne, a Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely. Az Újra együtt címen a héten kezdődött csoportfoglalkozásokra az egészségügyi dolgozók gyermekeit ingyenesen várják.

A történetmesélés ereje

A Petőfi Irodalmi Múzeum legújabb tagintézményeként tavaly ősszel megnyílt, majd a járványhelyzet miatt hamar ideiglenes zárásra kényszerült egyedülálló műhely a 10-14 évesek szövegértő és -alkotó készségeinek fejlesztésével, gyermek- és ifjúsági irodalom közvetítésével foglalkozik.

„A történetek az életünkben mindenütt jelen vannak. Ha magyarázatot kívánunk adni számunkra fontos eseményekre, történetet mesélünk, az elbeszélés tehát nem csupán kommunikációs műfaj, hanem az emberi gondolkodás sajátos formája.

A foglalkozás középpontjában álló történetalkotás szerepe, hogy átjárást biztosítson a mindennapok történetei, a személyes történetek és az irodalmi alkotások között: bekapcsolja a személyest a közösbe, és ezen keresztül kínáljon  lehetőséget az azonosulásra, az identitás megerősítésére” – összegezte a történetalkotás jelentőségét és az erre felfűzött programsorozatot Helmich Katalin, a Háromcsőrű Kacsa műhelyének vezetője.

A történeti tér bejárását a múzeumpedagógusok egy-egy fiktív főhős köré szervezik, ezt követően gyűjtik össze és dolgozzák ki a látogatók a történetet alkotó további mozzanatokat; a helyszíneket, a cselekmény idejét, bonyodalmat és tetőpontot, hogy aztán saját kreatív képességeik segítségével állítsák helyre a kibillent rendet. Az interaktív térben izgalmas installációs eszközök – animációkészítő pult, hangstúdió, betűeső vagy „kukucskafal” – segítik őket inspirációval és mintákkal.

A fiatalokkal foglalkozó múzeumvezető tapasztalata szerint a kamaszokat pszichésen nagyon megviselte a karanténos időszak, ezért a programsorozattal főként azt szeretnék pótolni, ami az iskolásokkal a folyósokon és szünetekben történik: teret és keretet biztosítanak ahhoz, hogy a gyerekek pótolhassák a közösségi élmény, az együttműködés, a hétköznapi történetmesélés gyógyító és építő erejét. A Háromcsőrű Kacsa csapata mindezt egy sajátos küldetés beépítésével, a kreatív írásban való támogatással igyekszik elérni.

Az új iskolát kezdő gimnazisták részére a műhely szeptemberben gólya-napokat szervez, amely az iskola keretein kívül, koordinált formában épít csapatot a különféle helyekről érkezőkből. Júliustól mentorprogram indul egyéni és csoportos foglalkozásokkal az önismeret és önkifejezés iránt érdeklődő fiataloknak, de várják azok jelentkezését is, akik a felvételihez szeretnének segítséget kapni kreatív írás vagy dráma területén.

„Önismereti játékokkal, kommunikációs gyakorlatokkal, könyvklubbal és drámafoglalkozásokkal is készültünk a hosszú bezártság alatt. Most ezeket mind elindíthatjuk, hogy ezt az új és inspiráló teret, amely tavaly nyílt, de azonnal be is zárt, végre élettel és zsivajjal tölthessük meg”

– összegzi a terveket Helmich Katalin.

A 6-10 éves korosztály számára Újra együtt – kicsiknek címmel a Mesemúzeumban készülnek foglalkozásokkal.

A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) és a Budavári Önkormányzat együttműködésében tavaly megnyílt Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely a 10-14 éves korosztály szövegértő és szövegalkotó készségeinek fejlesztésével, gyerek- és ifjúsági irodalom közvetítésével foglalkozik.

A 78 m2-es helyiségben olyan installációs teret hoztak létre, amely inspirálóan hat, illetve mintát és ötleteket nyújt a történetalkotáshoz.

A kiállítótérben olyan állomásokat alakítottak ki, amelyek alkalmasak arra, hogy a történetalkotás folyamatát különböző módon előrelendítsék; ilyen például a karakterépítés vizuális eszközökkel az animációs szigeten vagy helyszínválasztás a „kukucskafal” segítségével. Cél volt, hogy az írásban önmagukat nehezebben kifejező látogatók is sikerrel hozzanak létre történetet, történetrészletet akár hangrögzítés, akár animációkészítés révén. 

A műhely küldetése, hogy a gyerekek az őket foglalkoztató eseményeket, témákat képesek legyenek formába önteni és ok-okozati összefüggéseket találni közöttük, valamint bővüljön a szókincsük, árnyaltabbá váljon kifejezésmódjuk. Az inspiráló tér mellett irodalmi művek szövegrészletei mozdítják elő az alkotó munkát. Az itt eltöltött idő során a fiataloknak jó eséllyel gazdagodhat ön- és társismeretük, fejlődhet együttműködési képességük, de a megismert szövegek nyomán bizonyára az olvasási kedvük is növekszik majd.

Forrás

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Fagyi napja: idén se hagyd ki!

Fagyi napja: idén se hagyd ki!

Az Élmény és Szakértelem Alapítvány idén is május 8-án rendezi meg a Magyar Fagylalt Napját. A csatlakozott cukrászdák és fagylaltozók 50%-os akció keretében várják a fagyi szerelmeseit. A kedvezményes fagyiár legalább 4 különböző fagylaltízre és az ezekből vásárolt összes gombócra vonatkozik.
Maxoljuk ki a kávézást!

Maxoljuk ki a kávézást!

Gratulálunk mindenkinek, aki sikeresen teljesítette a nagy húsvéti kihívást: takarítás, sütés-főzés, dekorálás, ajándékvásárlás, bájolgás a rokonokkal. És arra gondoltunk, a tipikus háziasszonynak most pont úgy hiányzik valami jó kis háztartási hack, mint egy nekifutásból hátbavágás. Így a héten arra adunk tippeket, hogyan találhatunk több élvezetet a hétköznapok legegyszerűbb élvezetében: a kávézásban. Mert kávézni jó, pláne, ha valaki szereti.
A digitalizáció változásával az agyunk is jelentősen változott

A digitalizáció változásával az agyunk is jelentősen változott

Nálatok sem csúszik le a kötelező olvasmány, mint kerék az olajos lejtőn? Nem véletlen! Megváltozott a gyerekeink agya a miénkhez képest: nem is egy területen és nem is keveset. Csak az elvárások nem változtak. 
Bolondok napja: Tavaszi tréfák, amikkel a gyerekeket is megnevettetheted

Bolondok napja: Tavaszi tréfák, amikkel a gyerekeket is megnevettetheted

Április 1-je a tréfák és nevetés napja., Mi lehet jobb módja annak, hogy a gyerekeket is bevonjuk, mint egy kis családi móka?

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére