Jelenlegi hely

Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola, Középiskola és Pedagógiai Intézet

Cím: 1143 Budapest, Őrnagy utca 5-7
Tel.:(1) 422-19-98
E-mail:csanadi@csanadiiskola.hu
Web: www.csanadiiskola.hu

Iskolánk története

Tanintézetünk több mint egy évszázados története a főváros és Zugló, közelebbről Törökőr történetének integráns része.

A XIX. század végén e külterületen laktanyákat, gyárakat kezdtek építeni biztosítva sok száz munkásember megélhetését. Törökőr távol esett a belvárostól, ezért szorgalmazta a külterület lakossága a székesfővárosi elöljáróságnál egy iskola felállítását.

1887. október 15-én a Várna utca 3. szám alatti, iskolává átalakított bérházban kezdték meg az első tanévet a külterület gyermekei. (Iskolánk mostani épülete még nem létezett.)

Cserjésy József igazgató tanító vezetésével 5 pedagógus vállalta fel a 272 törökőri gyermek oktatását. öt osztályt indítottak: 2 fiú, 2 leány és 1 vegyes osztályt. Az osztálylétszámok 44 és 55 között váltakoztak. Már az első 1897. október 14-én tartott értekezleti jegyzőkönyv tanúskodik arról, mit tart feladatának az iskola tantestülete: „Iskolánk elszigetelten áll a környékben: missziót kell teljesítenünk a szakoktatás, oktatás és nevelés misszióját. Nagy munka előtt állunk, a kezdet nehézségeivel, előforduló hiányokkal kell megmérkőznünk, de legyőzi azt a testület összetartása, lelkes munkálkodása.” Elődeink az oktató munka mellett nagy figyelmet fordítottak a tanulók erkölcsi viselkedésére és egészségi állapotára.

Törökőr 1904-1905. év történetének legnevezetesebb eseménye, hogy iskolánk a Székesfőváros támogatásával az Őrnagy utca 5-7. szám alatt saját épületet kapott.

Az „alma mater”-t 1904. október 18-án adták át és október 19-én kezdődött el a tanítás.

A krónikák szerint kb. 640 diák tanult az iskola falai között.

Ettől a tanévtől kezdve az 1909-1910-es tanév végéig „háztartási ismétlőiskola” is működött leánynövendékek számára, akik már nem voltak kötelesek az elemi iskolába járni, de felsőbb iskolába sem jártak. Az első világháború alatt, 1915. január hónapban a katonaság részére lefoglalták iskolánkat, így a tanév hátralévő részében a növendékek a szomszédos Százados úti iskolába, váltakozó műszakban jártak.

Tanintézetünk 1919-ben választó irodává alakult. A húszas évektől kezdve kerületünk városiasodott. Sok bérház épült, s az ott élőket népes családi élet jellemezte. Emiatt az iskola épülete hamarosan szűkösnek bizonyult. Ekkor nagyméretű átalakítást, bővítést hajtottak végre.

A második világháború súlyos megpróbáltatásokat jelentett az iskola számára is. A férfi tanárokat besorozták, több alkalommal szállásoltak be katonákat az iskola falai közé. A tanítást csak délelőtti-délutáni váltással tudták folytatni. Budapest ostroma alatt a tanítás szünetelt.

A háború befejezése után, az erősen megrongálódott épület újjáépítésében oroszlánrészt vállaltak a szülők, a pedagógusok és a tanulók. Az 50-es években az Őrnagy utca 5-7. szám alatt önálló fiú-és leányiskola működött. Az 1959-60-as években a két tanintézet újra egyesült.

1972-ben az iskola 75. éves jubileuma alkalmából márványtáblát avattak az iskola aulájában.

Iskolánk 1987. szeptember 1-jétől a Központi Sportiskola bázisikolája lett. Az első két év az útkeresés időszaka volt. Az 1988-1989-es tanévben már gimnáziumi osztályok is indultak, majd három évvel később az edzőképzés is elkezdődött.

1989. május 25-én ünnepélyes keretek között Csanádi Árpád nevét vette fel az iskola. A Magyar Olimpiai Bizottság 1998-ban Olimpiai érdemérmet adományozott iskolánknak. Azóta jogosultak vagyunk e cím viselésére.
2003. szeptember elsejétől 1 éven keresztül az iskola fenntartója a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet (NUPI) és elkezdődött egy új sportiskolai modell kidolgozása.

A 2004/2005-ös tanévtől az iskola fenntartója a Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány lett. Ebben a tanévben új felvételi eljárást alakítottunk ki, és elindítottuk a Nyelvi előkészítő évfolyamot. 2006-ban elkészítettük a Közoktatási típusú Sportiskolai Kerettantervet.

2009. szeptember 16-án elhunyt Schlegel Oszkár, iskolánk megálmodója, megalapítója, tanára, címzetes igazgatója.

2011. augusztus 1-jétől Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló önkormányzata lett a fenntartónk.

Forrás: www.csanadiiskola.hu


A Budapestimami 2012 őszi "A mi iskolánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke iskolájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére