Jelenlegi hely

Neked 8? A Médiaunió Alapítvány kampánya

A Médiaunió Alapítvány minden évben kampány keretében egy társadalmi témát választ ki, és abban a témakörben folytat társadalmi célú kampányt. Az Alapítvány 2014-es kampányának témája: „a felelős médiahasználat” Szakértők bevonásával, személyes történeteken és tanulságokon keresztül szeretnénk felhívni a szülők, pedagógusok, kiskorúak és fiatalok figyelmét egyaránt a tudatos és felelős médiahasználatra.

A digitális világ sokszor tud az ember segítségére lenni, akár tanulásról, akár munkáról van szó. Rengeteg jó tartalom egy gombnyomásra hozzáférhető az interneten, vagy akár a közösségi oldalon egy adott témáról kikérhetjük társaink véleményét. Ezzel párhuzamosan viszont egy folyamatosan változó, dinamikus és végtelen tartalom áradat hatása alá is kerülünk, amely számos veszélyforrást jelenthet, ha nem ismerjük kellően a digitális világ szabályait, jelenségeit és praktikáit. Az új kommunikációs eszközök, az okos telefonok, tabletek egyre népszerűbbek. Egyre többen használják az internet és a közösségi oldalak nyújtotta lehetőségeket, fogyasztják a különböző médiatartalmakat. Nem mindegy azonban, hogyan használjuk ezeket az eszközöket, és ismerjük-e veszélyeiket. Célunk, hogy egy új társadalmi diskurzust indítsunk el, amelyben szülők, pedagógusok és a gyerekek egyaránt részt vehetnek, hiszen mindannyian érintve vannak/vagyunk a „digitális nevelés” témájában.

Tippek szülőknek

Szeresd a gyermekeidet!
Fontos tudnunk, hogy gyermekeink már egy olyan digitális kultúrába születtek bele (angol szakszóval digitally native vagy digitális bennszülött), amelyben a felnőttek sokkal bizonytalanabbul és nehézkesebben mozognak (digitally immigrant – digitális bevándorló). A gyerekek számára tehát a virtuális világ használata sokkal természetesebb, kézenfekvőbb. Ettől azonban még egy felnőtt élettapasztalata, gyereke iránti szeretete, bölcsessége nem veszíti el a jelentőségét.
• Néha nagyon nehéz szülőnek lenni. Sokszor azt gondoljuk, hogy hamar elveszítjük hatásunkat a gyermekeink felett: 3 éves kortól már inkább az ovi, aztán az iskola és a barátok határozzák meg csemetéink hangulatát, gondolatait, stílusát. Valójában minden életkorban fontos, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy fejezzük ki iránta való szeretetünket, hogyan adjunk neki támogatást, útravalót. A szeretet kifejezésének módjai lehetnek a közösen eltöltött idő, a dicséret, az ölelés, a beszélgetés, érdeklődés. Érdeklődj az iránt, ami nekik fontos! (Még akkor is, ha valójában, mélységében a téma, amiről beszélnek, nem érdekel…)
• Hallgasd meg a gyerekeket, ha arról beszélnek mit láttak /milyen számítógépes játékkal játszottak/ mit tapasztaltak a neten! Érdeklődj, és kérdezd, meg mit éreznek, mit látnak, s mit gondolnak arról, milyen lehet mindez a valóságban? Ebben ne légy ítélkező, néha a gyerekek megközelítése nagyon érdekes.
• Mindig figyeld, milyen médiatartalmakat „fogyaszt” a gyermeked. Mutass neki olyan weboldalakat, csatornákat, műsorokat, amelyek neki, az ő korosztályának valók. Ezek ismerete Tőled ráfordítást, munkát igényel ugyan, de cserébe a gyermek bizalmát kapod.
• Ne hagyd a gyereket egyedül televíziózni, videózni, netezni, csak ha biztos vagy abban, hogy neki való műsort néz. Figyeld a korhatárkarikákat! Gyermekeink biztonsága érdekében jelölik meg a filmeket, műsorszámokat!
• A gyerekek néha mégis látnak olyan tartalmakat, ami nem nekik való (pl. Híradóban stb)., Ilyenkor érdemes a gyermekkel elbeszélgetni, hogy mit látott, mit érzett, segítsd neki feldolgozni az élményt! Ha ilyesmi történik, maradj nyugodt, higgadt és vedd komolyan a gyerek történetét. Igyekezz megválaszolni a kérdéseit. A gyerekeknek szükségük van felnőttekre ahhoz, hogy az érzelmeiket értelmezni tudják.
• Motiváld a gyermekedet az olvasásra. Beszélgess a gyerekekkel arról, mi a napi, hetilap, mi a magazin, s abban milyen műfajú cikkek, tartalmak vannak (vezércikk, glossza, interjú, riport, reklám, stb.). A korosztályuknak megfelelő lapok olvasásával megtanítható az újságolvasás, és igényük lesz az információ-szerzésre, tájékozottságra felnőttként is! Olvassatok mesekönyvet, könyvet, és beszélgessetek arról, melyik karakter bőrébe bújnátok. Ez segít a gyerekek emocionális fejlődésében és készségfejlesztő hatású! A leghitelesebb ebben akkor lehetsz, ha Te magad is olvasol.
• Tanítsd meg a gyereket fényképezni, videózni, de tanítsd meg arra is, hogy másokról csak engedéllyel készíthet képet, s különösen csak az engedélyükkel oszthatja meg a világhálón! A gyerekeket többnyire nagyon érdeklik az új technológiai eszközök, tulajdonképpen ők média-szakik! Legyen együttes öröm gyerek és szülő számára a közösen létrehozott médiatartalom (kép, film, szöveg)!
• Tanítsd meg a gyereket udvariasan telefonálni: például ha hívást fogad vagy indít, köszönjön, mutatkozzon be. Bizonyos körülmények között a mobiltelefont nem használjuk, kikapcsoljuk, vagy lehalkítjuk (színház, egészségügyi intézmény, stb.) Tanítsd meg arra, mit tegyen, ha lemerül, vagy ha elveszti a mobilját, kitől és hogyan kérjen segítséget. Hívd fel a figyelmét arra, hogy ne adja kölcsön a telefonját, csak annak, akiben nagyon megbízik.
• Ha már van gyermekednek mobiltelefonja, kérjél rá ingyenes szűrőszoftvert a távközlési szolgáltatódtól!
• Ha a gyermeked gyakran számítógépezik, kérdezd meg, mit játszik? Melyik karakter bőrébe bújna? Mi a jó abban, amit játszik, miért élvezi? Mi a célja a játéknak? Mi a története? Mi nehéz ebben a játékban, milyenek a nők és a férfiak a játékban, hogyan viselkednek? A valódi életben hogyan játszódna ugyan ez? Megtörténhetne egyáltalán? Segíts feldolgozni a látottakat, a megélt élményeket és rádöbbenteni a gyereket, hogy a virtuális, konstruált valóság miben más mint a minket körülvevő világ.
• Ismerd el, amit nem tudsz, ismerd el, amit a gyerekek tudnak, és kérj segítséget a gyerekektől, hogy te is értsd hogyan működnek a digitális eszközök. Légy nyitott irántuk!
• Az internet eredeti célját tekintve demokratikus és egyenlő esélyű hozzáférést biztosít a tudáshoz, információhoz és globális kapcsolatteremtési lehetőséget jelent. Beszélgess a gyerekekkel az interneten tapasztalható pozitív és negatív dolgokról, a veszélyekről is. Magyarázd el, hogy idegeneket nem szabad visszajelölni, velük ismerős felnőtt jelenléte nélkül nem szabad találkozni. Az interneten bárki bárkivé válhat, bármilyen személyiséget magáraölthet, virtuális személyiségünk nem feltétlenül azonos a való életben ismert jellemzőinkkel.
• Légy pozitív példa! Ha van saját profilod közösségi oldalon, etikusan és figyelmesen járj el, megtartva a morális szabályokat. Sose írj ki olyasmit, amit szemtől szemben sem mondanál valakinek.
• Ne tegyél ki képet a gyerekedről, neki is vannak személyiségi jogai. Ha mégis kitennél, kérd előtte a gyerek engedélyét, hogy megtanulja, hogy ez így etikus.
• Különösen negatív képet ne tegyél fel senkiről, megbánthatsz vele másokat, és örökre ott marad, amit megosztottál.
• Az internet az intimitás látszatát kelti. De mindenről készíthető képernyőfotó, minden megőrződik távoli szervereken, ezért óvatosan az adatokkal és az információ megosztásával! Hívd fel erre a gyerekek figyelmét!
• Ha kisebb gyerekednek is készítesz profilt közösségi oldalon, (bár még nincs 14 éves), de átírod az életkori adatait, jelöld a lehető legközelebb a 14 évhez. Tájékozódj a megfelelő beállításokról (adatvédelmi beállítások alatt)! A közösségi oldalak a 18 év alattiak számára kiszűrnek sok káros tartalmat,. Például a 12-18 évesek esetében nem elérhető helymeghatározás; nem jelennek meg számukra bizonyos (pl. alkoholos ital) reklámok, csak akkor írhat nekik valaki, ha legalább egy közös ismerősük van stb….
• Mi történt az iskolában? – Mi történt a közösségin? Ha gyermekednek van profilja közösségi oldalon, beszélgess vele arról, mi történt rajta: ma már sokszor a virtuális térben, esetleg zárt csoportban közösítik ki, vagy bántják a gyerekek egymást, nem a valós életben. A gyerekek számára az ilyen tevékenység hatása azonban nagyon is valóságos! Ha ilyen történik, azonnal jelentsd! Ha a gyerek ilyet lát ő is avatkozzon közbe, hogy másokat se érjen sérelem!
• Az internet nyilvános tér. Az interneten saját magunkról megadott adatok, információk, vagy a rólunk megosztott tartalmak visszaélésre adnak okot. Egy kép, amin látszik mögöttünk egy plazmatévé, vagy egy laptop, akár betörésre biztathat másokat, például egy nyaralásról feltöltött és közzétett fotó, egy étteremből megadott helymeghatározás pontos információ arról, hogy épp nem tartózkodunk otthon. Hívd fel a gyereked figyelmét arra, hogy mások is látják, amit te kitesznek a netre, mint ahogy ők azt gondolják! Hívd fel a gyerek figyelmét az adatvédelemre! Adat a kép, a fotó, a név, a lakcím, a telefonszám, a tartózkodási hely-megjelölése is! A jelszó pedig különösképp!
Legáltalánosabban azt mondhatjuk, hogy a közösségi oldalakon, főleg a regisztrációkor érdemes valós életkort és nevet megadni, ismeretségi körünkből minél több valós személyt bejelölni (családtag, edző, osztálytárs, szomszéd stb.) és egyéb oldalakon semmilyen azonosításra alkalmas adatot nem szabad megadni.
• Figyelmeztesd a gyereket, hogy minden, általa használt programból lépjen ki, ha befejezte a használatát (levelező-program, közösségi oldal, stb.) Sok visszaélés abból fakad, hogy mások programjába belépnek, és a nevében üzennek.
• Like =népszerűség? Beszélgess arról a gyerekeddel, hogy híresnek lenni, népszerűnek lenni nem a legfontosabb dolog a világon. A gyerekek értékrendjében a népszerűség vágya sokszor előkelő helyen szerepel. Tanítsd meg arra, hogy más értékek, mint a tisztesség, a hűség vagy a barátság fontosabb és tartósabb érték lehet a népszerűségnél, amely múlandó.
• Az „internet nem felejt!”: következő tanáruk, iskolájuk, leendő munkáltatójuk is benyomást szerezhet róluk a neten keresztül. Figyeljenek oda, hogy mit osztanak meg, milyen benyomást keltenek „virtuális barátaikban”.
• Egyáltalán nem bizonyított, hogy a többet netező gyerek vagy felnőtt szegényesebb kapcsolati tőkével rendelkezik a való életben. Épp ellenkezőleg: aki a neten aktív az az életben is életrevalóbb, tettre-készebb. Ne tiltsd el a gyereket az internetezéstől, hanem tanítsd meg, hogyan hasznosítsa! De segíts neki, hogy az interneten, a médiából érkező információ mellett legyen ideje a befogadásra, a tapasztaltak feldolgozására. Ha a gyermekednél internetfüggőségre gyanakszol, fordulj szakemberhez, pszichológushoz.
• Gondold végig, hogy a tv-t és az internetkapcsolatot a lakás melyik részében teszed elérhetővé gyerekeid számára, milyen teret alakítasz ki ehhez. Ha a közös helységekben, akkor több esélyed van arra, hogy a gyerek titkainak kutatás nélkül, a háttérben maradva, de bizonyos fokú felügyelet mellett kövesd a médiahasználatát. Amennyiben a gyermekünk a saját szobájában netezhet és tévézhet, valószínűleg több időt fog ezekkel tölteni.
• Törekedj arra, hogy megőrizd vagy elnyerd a gyereked bizalmát, beszélgess a gyerekeddel!
• Ne csak a médiáról és médiaeszközökről…

Tippek tanároknak

Szeresd a gyerekeket!
• Érdeklődj az iránt, ami nekik fontos! (Még akkor is, ha valójában, mélységében a téma nem érdekel…)
• Hallgasd meg a gyerekeket, ha arról beszélnek mit láttak /milyen számítógépes játékkal játszottak/ mit tapasztaltak a neten! Érdeklődj, és kérdezd meg mit éreznek, mit látnak, s mit gondolnak arról, milyen lehet mindez a valóságban?
• Ismerd el, amit nem tudsz, ismerd el, amit a gyerekek tudnak, és kérj segítséget a gyerekektől, hogy te is értsd hogyan működnek a digitális eszközök. Légy nyitott irántuk!
• Találj ki olyan feladatokat, amelyeknek megoldásához kell az internet, vagy amelyek kreatívan használják az új média-eszközöket. (Pl. a feladat megoldását 150 karakteres SMS-ben küldjék el, keressenek 3D-s látványt a várról az interneten, érzéseiket két kiválasztott képpel illusztrálják, stb.)
• Beszélgess a gyerekekkel az interneten tapasztalható pozitív és negatív dolgokról, a veszélyekről is, használd saját tárgyad kapcsán a net előnyeit!
• Ha van saját profilod közösségi oldalon, etikusan és figyelmesen járj el, megtartva a morális szabályokat és a tanári szakma presztízsét. (A fürdőruhás képed, vagy a szomszédot átkozó soraid, sem a bulizós képeid nem tartoznak a tanítványaidra…) Amit a gyerekeknek nem javasolnál, magad se tedd meg, csak mert felnőttként úgy érzed, megteheted! Mutass példát az interneten való viselkedésből is!
• A tanítványok és szüleik nem barátaid, de ha visszajelölöd őket, ők is mindent látnak, amit te kiteszel a netre. Figyelj oda tehát, mit osztasz meg, milyen benyomást keltesz „virtuális barátaidban”.

Tippek diákoknak

• Mesélj arról azoknak, akikben megbízol, ami fontos neked, amit láttál, tapasztaltál a tévében, a számítógépen, az utcán! Az emberek sok tapasztalatot szereznek azáltal, hogy beszélgetnek.
• A gyerekek néha látnak olyan dolgokat, amik nem nekik valók. Ha olyasmit láttál egy filmben, vagy a neten, ami nem neked való, beszélgess a szüleiddel arról, mit láttál, mit éreztél! A felnőttek néha el tudják magyarázni azt is, amit nem biztos, hogy megértettél.
• Ha haragszol valakire, a bosszú, mások lejáratása nem a megfelelő elintézési mód. Csak azt tedd fel a netre, amit később is, más életkorban is fel tudsz majd vállalni.
• Vigyázz a laptopodra és a telefonodra, mindig jelentkezz ki, ha már nem használod és időnként cseréld a jelszavaidat.
• Nem biztos, hogy az életben is olyan mindenki, mint amilyennek a neten mutatja magát.
• Beszélgess a barátaiddal a suliban arról, ki mennyit netezik, rajta van-e a közösségi hálón, s ha igen, mennyit.
• Olvass sokat, ez biztosan hozzásegít téged ahhoz, hogy felnőttként majd olyan életed legyen, mint amilyennek elképzeled!
• Készíts fotókat, filmezz, rögzítsd a magad körül látható világot, a számodra fontos eseményeket. Mutasd meg másoknak is, amit készítettél, de először kérd ehhez a filmen, illetve fotón szereplők engedélyét!
• Amikor telefonálsz, mutatkozz be és köszönj!
• A suliban, ha lehet, ne használd a mobilod, színházban, rendelőben, kórházban mindig halkítsd le vagy kapcsold ki. Zavarhat másokat a csörgése, vagy akár a műszereket is megzavarhatja.
• Ha lemerül a telefonod, vagy ha elveszted, keress ismerős felnőttet akiben megbízol, hogy értesítse a szüleidet. A szüleid és egy-két barátod számát érdemes fejből megjegyezned, hogy baj esetén más telefonról is felhívhasd őket.
• Soha ne add kölcsön a telefonod, csak annak, akiben nagyon megbízol! Az osztály legnépszerűbb gyereke nem biztos, hogy az a személy…
• Ha szereted a számítógépes játékokat, gondolkozz el rajta, ki és miért csinálhatta őket? Azon is gondolkozz el, mit is szeretsz bennük? Mi vonz bennük téged? Mire jók?
• Miben más a játékban lenni, mint a téged körülvevő világban?
• Mutasd meg a felnőtteknek mit tudsz! Ők csak ámulva fogják nézni, miket csinálsz a számítógépen. Próbáld megtanítani nekik, hogy ők is tudják, és menők legyenek!
• Az interneten bárki bárkivé válhat, bármilyen személyiséget ölthet magára, virtuális személyiségünk nem feltétlenül ugyan olyan, mint a valóságban. Aki a neten kedves, lehet ártó szándékú ember. Idegeneket nem szabad visszajelölni, velük ismerős felnőtt jelenléte nélkül nem szabad találkozni! Ha valaki, akit nem ismersz személyesen, találkozóra hív, csak olyan felnőttel menj a találkozóra, akiben megbízol. Még egyszer: ne feledd, a neten bárki, bármilyen személyiséget magáraölthet.
• Légy pozitív példa! Ha van saját profilod közösségi oldalon, sose írj ki olyasmit, amit szemtől szemben sem mondanál valakinek.
• Kihívó pózban, lenge öltözetben, fehérneműben, fürdőruhában ne készít és tölts fel képet magadról – mások visszaélhetnek ezzel!
• Ne tegyél ki képet másokról „csak úgy”. Ha mégis kitennél, kérd előtte az engedélyüket!
• Különösen negatív képet ne tegyél fel senkiről. Megbánthatod vele, és örökre ott marad, amit megosztottál.
• Minden, amit kiteszel az internetre, örökre ott marad. Sokkal óvatosabbnak kell lenned, ha a neten kommunikálsz, mint az életben, ahol a „szó elszáll”. Amit kiteszel a netre, azt nem csak a barátaid látják, bárki hozzáférhet. Biztos, hogy jó, ha a titkaidat mindenki tudja?
• Az interneten chatelni, levelezni, üzenni olyan, mintha csak te és az az ember lenne ott, akinek írsz. Csakhogy mindenről készíthető képernyőfotó, ráadásul minden megőrződik távoli szervereken, ezért óvatosan az adatokkal és az információ megosztásával! Hívd fel erre a barátaid figyelmét!
• Ha közösségi oldalon profilt készítesz (bár még nem vagy 14 éves), de átírod az életkori adataidat, az önmagában nem helyes, de életszerű. Ha már így szeretnéd, jelöld magad a lehető legközelebb a 14 évhez. A közösségi oldalak a 18 év alattiak számára kiszűrnek automatikusan sok olyan dolgot, ami nem a gyerekeknek való.
• Ha azt látod, hogy egy osztálytársadat, vagy egy másik gyereket bántanak, csúfolnak a neten, azonnal szólj közbe, és kérd hogy ne tegyék! Legjobb, ha szólsz egy felnőttnek is, akiben megbízol, hogy nem csap nagy botrányt, de segíteni fog. Ami jó heccnek indul a neten, gyakran tragédiához vezet, mert igaz hogy nem szemtől szembe mondták a csúnya dolgokat hanem a neten, de annak akkor is a valóságban esik rosszul, akit bántanak.
• Ha valakit a neten bántasz meg, a bántásnak örökre nyoma marad – és nem csak az online világban. Az ilyesmi internetes zaklatásnak minősül és büntetendő!
• Ugyanígy: lehet, hogy viccnek szánja valaki, hogy más nevében profilt hoz létre és posztolgat. Csakhogy ezzel mindketten rossz helyzetbe kerülnek, mert ez: bűncselekmény.
• Az interneten saját magunkról megadott adatok, információk visszaélésre adnak okot. Nem jó, ha mindenki, mindent tud rólad. Egy kép, amin látszik mögöttünk egy plazmatévé, vagy egy laptop, akár betörésre biztathat másokat, például egy nyaralásról feltöltött és közzétett fotó, egy étteremből megadott helymeghatározás pontos információ arról, hogy épp nem tartózkodunk otthon. Olyanok is látják, amit kiteszel a netre, akikről nem is gondolnád! Korlátozd a magadról megadott adatokat, hogy megelőzd a bajt. Adat a kép, a fotó, a név, a lakcím, a telefonszám, a tartózkodási hely-megjelölése is! A jelszó pedig különösképp – másnak meg ne add!
• Minden, programból lépj ki, ha befejezted a használatát (levelező-program, közösségi oldal, stb.) Sok visszaélés abból fakad, hogy mások programjába belépnek, és a nevében üzennek.
• Like =népszerűség? Híresnek lenni, népszerűnek lenni nem a legfontosabb dolog a világon. Más értékek, mint a tisztesség, a hűség vagy a barátság fontosabb és tartósabb értékek a népszerűségnél, ami mulandó.

Ingyenesen hozzáférhető letölthető tananyag a témában:

www.televele.hu/moped/
www.mobiloktatas.hu
www.mediatudor.hu
www.digitalisvilag.hu
www.tevezzokosan.hu/szulok-oldala
www.mle.hu
www.olvasasraneveles.hu
www.gyermekbantalmazas.hu
A biztonságos internetezésről:
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság: Kulcs a net világához: http://www.naih.hu/files/2013-projektfuzet-internet.pdf

Forrás: http://neked8.mediaunio.hu/

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Imádnivaló makkfigurák egy cseh grafikus apukától

Imádnivaló makkfigurák egy cseh grafikus apukától

Dubánci, avagy Petr Vaclavek MakkMarcijai, a háromgyermekes prágai apuka zseniális szüleményei.
Rajzpályázat Én és az állatok címmel

Rajzpályázat Én és az állatok címmel

A Debreceni Állatkert több mint 17 hektáron szolgál a környezeti nevelés színteréül és biztosít lehetőséget a tantervhez illeszkedő vagy tanórán kívüli foglalkozások megtartására. Az Állatok Világhete alkalmából rajzpályázatot hirdetett.
Hortobágyi Nemzeti Park Alkotópályázata

Hortobágyi Nemzeti Park Alkotópályázata

A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság alkotópályázatot hirdet általános iskolás és középiskolás gyerekek, valamint felnőttek számára, melynek témája a LIFE IP GRASSLAND-HU  területek rovarvilága.
Illóolajokkal a megfázás ellen

Illóolajokkal a megfázás ellen

Elérkezett az influenza és a megfázások ideje.Egyre több gyerek hiányzik az iskolából, óvodából, előfordul, hogy egy teljes osztály fele otthon lábadozik.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére