Az óvodai nevelés csodálatos világa, a naponta megújulni képes ingergazdag környezet adja az intézményes nevelés fundementumát. Az óvodában elkezdett személyiségfejlesztés, a tudatos tervezett, szervezett, irányított pedagógiai munka egész életre kiható, meghatározó, felelõsségteljes pedagógiai vállalkozás.
„Ha a jövõ évrõl akarsz gondoskodni, vess magot,
Ha egy évtizeddel számolsz, ültess fát,
Ha terved egy életre szól, embert nevelj!”
(Kínai közmondás)
RÓLUNK
Az óvoda feltételrendszerérõl
Intézményünk a Józsefváros Tisztviselõtelepén, mint bölcsõde és óvoda mûködik, közel az általános iskolához. E lehetõség biztosítja, hogy a bölcsõdébe bekerült gyermekek késõbb az óvodába, majd az iskolába is szinte azonos helyen járhatnak. E szoros közelség adja az egymásra épülõ, egymást kiegészítõ nevelõi programot.
A tisztviselõtelep, Józsefváros kertes, családi házakkal övezett, tradíciókkal rendelkezõ színfoltja, egy oly szelete a Józsefvárosnak, mely mûvészek, tudósok, politikusok, alkotó lakhelye volt, illetve most is az. Mindég éreztük a telep szeretetteljes odafigyelését munkánkra, segítõkészségét a problémáink megoldására.
Nevelésünkben nagy hangsúlyt kap az integráció, inklúzió, valamint a tehetséggondozás, melynek igyekszünk megteremteni tárgyi, személyi feltételeit. E munkánkat segíti a tudatosan felszerelt tornaterem, az EU szabványnak megfelelõ gondozott kert, illetve a jó minõségû fejlesztõ játékok, eszközök magas száma.
Gyermekcsoportjaink vegyes életkorúak, mivel fontosnak tartjuk, hogy a hozzánk bekerült gyermek családias közösségben nevelõdjön, valamint figyelembe vesszük a szülõk kérését is.
Nevelésfilozófiánk, hogy hisszük minden gyermek egyedi, megismételhetetlen szociális lény, akinek joga van derûs, szeretetteljes légkörben, elfogadó környezetben, közösségben tevékenykedve megkapni mindazokat a fejlesztõ hatásokat, melyek képességeinek lehetõség szerint legteljesebb kifejlesztését szolgálja.
Programunk célja, óvodásaink sokoldalú, harmonikus fejelõdésének a gyermeki személyiség kibontakoztatásának elõsegítése az életkori és egyéni sajátosságok, és az eltérõ fejlõdési ütem figyelembevételével.
Kiemelt feladtunk, az inkluzív nevelés, mely – a sajátos nevelési igényû gyermekek mellett a tehetséges és migráns gyermekek nevelését is érinti.
A sajátos nevelési igényû gyermekek állapotához igazodva minden olyan pedagógiai, pedagógiai célú rehabilitációs ellátás biztosítása, amely a gyermek képességeinek lehetõség szerinti legteljesebb kifejlesztéséhez szükséges (szenzoros integráció, gyógytestnevelés, fejlesztõpedagógia, logopédiai rendszeres ellátás).
A különbözõ nemzetiségû gyermekek szocializálódásának segítése nemzeti kultúrájuk ápolása mellett fontos feladatunk.
Mind e mellett nevelési programunk alapja még,
- népünk hagyományai, jeles napok megismertetése, ápolása,
- nemzeti, nemzetségi tudat erõsítése,
- reformpedagógiai elemek beépítése a helyi nevelési programba (Freinet, Montessori, Drámapedagógia, Erdõpedagógi Néphagyományõrzés)
- „Zöld Óvoda”-ként fontosnak tartjuk környezetünk megóvására nevelni gyermekeinket, valamint a Dohányzás és Drog megelõzõ programban való részvételt.
Intézményünk több elismerésben részesült, megkaptuk a Józsefváros Kiváló Intézménye, a Soros Alapítvány „Modell Intézménye”címet, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium „Családbarát Munkahely” elismerését, az Oktatási Minisztérium „Jó gyakorlat” elismerését a helyi pedagógiai programunk és az inkluzív nevelésben elért eredményeink miatt. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium „Zöld Óvoda” elismerését.
ÉLETÜNK
Óvodánk, a Katica Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsõde elkötelezi magát minden belsõ és külsõ tevékenységében, hogy partnerei igényeit minél szélesebb körben törekszik kielégíteni, rugalmasan alkalmazkodva az intézményünket érintõ kihívásokhoz.
Célunk, elsõsorban a kisgyermekek igényeinek való megfelelés, és érdekeik szolgálata.
Az általános alapok fejlesztésén túl fontosnak tartjuk a tehetséges gyermekek felismerését, fejlõdésük elõsegítését, támogatását, egyidejûleg a részképesség lemaradással küzdõ, illetve a sajátos nevelési igényû gyermekek felzárkóztatását.
A gyermekeket olyan ismeretekhez való juttatását tûzzük ki célul, amely segíti õket az iskolai életbe való zökkenõmentes beilleszkedésben.
A gyermekek megsegítése feltételezi, hogy állapotuk elemzése során megismerjük gyengéiket, felfedezzük erõsségeiket, fejlesztésük csak ennek alapján indulhat el, feltételezve a vizsgálati tapasztalatok és a fejlesztési folyamat elválaszthatatlan egységét. Minden nap sikerélményhez kell juttatni minden cigány gyermeket. Ízlésüket állandóan formálni kell, valamint önismeretüket, önkritikájukat, értékítéletüket, igazságérzetüket is. Fontos a pozitív megerõsítés!
Gyermek-pedagógus kapcsolatnál fontos –
- a gyermekre odafigyelõ, neki támaszt és modellt nyújtó pedagógusi magatartás,
- a jó csoportlégkör megteremtése (egymásra figyelés, közös és egyéni beszélgetések, közös élmény, közös döntés),
- együttes pozitív élmények rendszeres biztosítása,
- önállóság lehetõvé tétele, a felelõsség fejlesztése,
- baráti kapcsolatok segítése, személyiség formáló hatásának hasznosítása, kapcsolatainak tudatos alakítása,
- együttélés nyugodt, biztonságot adó normák, szabályok alakítása, betartása,
- együvé tartozás hagyományainak megteremtése, ápolása, továbbfejlesztése.
Forrás: www.katicaovoda.hu
A Budapestimami 2012 őszi "A mi óvodánk" című pályázata keretében sok szülő osztotta meg gyermeke óvodájával kapcsolatos tapasztalatait. Az akkor beküldött véleményeket ITT OLVASHATOD.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Hozzászólások
A Budapestimami 2015/16. évi „A mi óvodánk” pályázatában szülők adtak választ arra a kérdésre, hogy „Miért szeretitek gyermeked óvodáját?” A válaszok itt olvashatók.
A kerület legjobb óvodája! Mind két gyermekem ebbe az óvodába jár(t); maximálisan elégedett vagyok azzal, amit kapunk. A gyerekek minden nap várják, hogy mikor megyünk már, hazafelé nehezen akarnak elindulni. Nagyon jól érzik magukat bent, ezt a rengeteg érdekes programnak köszönhetjük. Sokat járnak kirándulni, rengeteg dolgot megpályáznak, 100 %-os sikerrel meg is nyerik, így pl.: ingyen járnak úszni. Sokat járnak a természetbe madárlesre, tanulnak közlekedni, színházba mennek. Az óvoda rengeteg plusz szolgáltatást nyújt a kapukon belül is: sakk szakkör, rocky, hittan, angol tanulási lehetőség.... Maga az épület pedánsan tiszta, minden pici porszemre odafigyelnek. Az óvonénik nagyon kedvesek, rendszeretőek, imádják a gyerekeket, minden reggel egy öleléssel indul; amivel már a gyereket biztosítja arról, hogy minden rendben lesz. Maximálisan segítőkészek, alkalmazkodóak, minden téren segítséget nyújtanak. A gyermek reggel rohan be a csoportba, délután meg nem szeretne még hazamenni. Olyan, mint egy NAGY CSALÁD! Mi nagyon jól érezzük itt magunkat!