Jelenlegi hely

Black Friday – tényleg muszáj vásárolni?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete november 29-re idén is Ne vásárolj semmit! napot hirdet, ezzel hívva fel a figyelmet a túlfogyasztásban rejlő csapdákra, és ösztönözve a valóban tudatos vásárlói döntéseket.

A legnagyobb vásárlási időszak minden évben a Black Friday-hez köthető. Maga a Fekete Péntek idén november 29-re esik, de már jóideje Black Friday hetekről beszélünk. Ez már a karácsonyi ajándékvásárlás.

Idén már május 25-én eljött a túllövés napja, a kínai webáruházak napi 88 Boeing 777-essel küldik szét a világba a megrendelt csomagokat, érdemes lenne visszavenni a vásárlási lázból saját magunk és klímánk védelmében is. Idén egy másik akciózás is megjelent ebben az időszakban, tovább gerjesztve a sokszor szükségtelen dolgok beszerzését.

Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, és ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest, Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás. A kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak rá, a legtöbb kereskedő idén is több hetes, akár több hónapos Black Friday-t is tart Magyarországon. Sőt, idén november 11-én berobbant Magyarországon a Szinglik világnapja is, amikor is több online kereskedő tartott napokig futó akciókat. Lehet, hogy ez az új Black Friday?

Akciós, mégsem feltétlenül olcsó – kereskedői trükkök, amikre érdemes figyelnünk

A Black Friday során a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint ezekkel a trükkökkel találkozhatunk tipikusan ebben az időszakban:

  • a kereskedők sok esetben jelentős, akár 80-90 %-os kedvezményeket is hirdetnek, amelyek csak néhány vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak
  • előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg
  • a webáruházak sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra.

A körültekintő és megfontolt vásárlással jelentős megtakarítást lehet elérni, az akciókkal azonban csak akkor nyernek a fogyasztók, ha azok tisztességes keretek között zajlanak.

Több, mint „elég” eszköz van egy háztartásban

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint alapesetben is érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, azaz mérlegelni, hogy tényleg szükség van-e az adott termékre. Egy kérdőív minimum figyelemre méltó eredményre jutott ezen a téren: a GreenDependent Intézet energia-felmérése szerint átlagosan kb. harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Ebből az látszik, hogy “több, mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban.

 Vásárolni márpedig nem muszáj

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp

  • gondoljuk át, tényleg kell-e, akár aludjunk is rá egyet
  • nézzünk körül otthon, nincs-e már a célnak megfelelő eszközünk
  • esetleg a rokonságban olyan, ami erre alkalmas, de ők nem használják
  • meg tudjuk-e venni használtan
  • ha a vásárlás mellett döntünk, válasszunk szervízelhető konstrukciókat, márkákat

A kanadai Adbusters szervezet több évtizedre visszatekintő kezdeményezésének mintájára a Tudatos Vásárlók Egyesülete itthon is hagyományosan a Black Friday napjára hirdeti meg a Ne vásárolj semmit! napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk.

Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt. Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra!  

Persze a jelenlegi gazdasági helyzetben minden kedvezménynek örülnek a vásárlók, és ha valóban elromlott valami otthon, akkor érdemes lehet az év utolsó két hónapjában figyelni az ajánlatokat. A fenti trükkök elkerülésére érdemes megszívlelni néhány tanácsot:   

  • Nézzünk utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges extra költségeket is, mint a kiszállítási díj! Ismerjük meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, nehogy a fizetésnél lepődjünk meg, amikor már alaposan beleéltük magunkat a vásárlásba.
  • Használjunk ár-összehasonlító oldalakat – lehet máshol olcsóbban megkapjuk a terméket. A legtöbb helyen grafikon mutatja az elmúlt hónapok átlagárát egy-egy terméknek, meggyőződhetünk, mennyire akciós is a meghirdetett ár.
  • Az akciós ár mellett ott kell lennie a régi árnak is. A korábbi ár pedig csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt. Tehát ha az előző harminc napban már egyszer akciót hirdettek a termékre vagy szolgáltatásra, akkor ahhoz a korábbi akciós árhoz képest kell engedményt tenni, és ez alapján kiírni a százalékot.
  • Nézzünk utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak 5 csillagos értékeléseket látunk, gyanakodjon – lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
  • Ellenőrizzük az áruházak elérhetőségének! Ezek hiánya jogszabályellenes!
  • Szánjunk elegendő időt az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fontosabb részeinek megismerésére!
  • Ha Magyarországról vagy az más uniós országból rendelünk, az internetes vásárlás esetén, néhány kivétellel, a termék átvételét követő 14 napon belül elállási jog illet meg, éljünk vele, ha kell.  
  • Ha problémánk akad a vásárlást követően, először a kereskedővel próbáljuk azt rendezni. A panasznak legyen nyoma írásban, ez feltétele minden további fogyasztóvédelmi eljárásnak.!
  • Amennyiben bizonytalanok vagyunk a bolt megbízhatóságával kapcsolatban, érdemes felkeresni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát.  


A Tudatos Vásárlók Egyesülete további hasznos tippekkel és tanácsokkal segíti a fogyasztókat az év végi akcióözön időszakában.

Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Tavaszi lomtalanítás – a léleknek is jót tesz

Tavaszi lomtalanítás – a léleknek is jót tesz

Ahogy a természet megújul tavasszal, úgy bennünk is megszületik a vágy a frissességre és a tisztaságra. A tavaszi lomtalanítás nemcsak a fizikai tér rendezéséről szól, hanem a belső harmónia megteremtéséről is. Amikor rendet teszünk a környezetünkben, azzal lehetőséget adunk arra, hogy a lelkünkben is könnyebbséget érezzünk. Nézzük meg, hogyan hozhat testi és lelki megújulást a rendrakás!
Készüljünk március 15-re!

Készüljünk március 15-re!

Készüljünk együtt, ünnepeljünk együtt!
7 autóipari újítás, amit nőknek köszönhetünk

7 autóipari újítás, amit nőknek köszönhetünk

Mintegy 100 évvel ezelőtt az autóvezetés vált a női egyenjogúság egyik jelképévé, mivel az autók nyújtotta mobilitás újfajta függetlenséget is nyújtott a nők számára.
Élet a térerőn túl – Tippek a digitális detoxhoz

Élet a térerőn túl – Tippek a digitális detoxhoz

Chatelünk, görgetünk, híreket böngészünk, filmet nézünk, ügyet intézünk… Mit tegyünk, ha túlságosan beszippant az online tér? Van valami megoldás, hogy ne az algoritmus diktáljon? Nem a teljes detox a cél, hanem egy egyensúly elérése a virtuális és a valós világ között. Ehhez adunk ötleteket.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére