Jelenlegi hely

Az alkotás öröme gyerekeknek - GYIK Műhely a Várban

Egy hely, ahol a gyerekek megtanulják, hogy mindenből lehet alkotni, csak olyan szemmel kell ránézni. Nemcsak nézni, de látni is, figyelni, elképzelni, kifejezni, megalkotni a magyar vizuális nevelés izgalmas műhelyében.

A Műhely célja

GYIK Műhely - Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti Műhely - 1975-ben Szabados Árpád, a MKE későbbi dékánja és Várnagy Ildikó elképzelései alapján a Magyar Nemzeti Galéria akkori vezetésének felkérésére jött létre. A műhely célja, hogy a kortárs művészet kérdéseit beépítse az alkotói folyamatokba és gondozza a tehetségeket. A GyIK tanárai művészek és művésztanárok, a Műhely szoros együttműködésre törekszik a támogatókkal, pedagógusokkal, iskolákkal és módszertani központokkal. A GYIK jelenőségét támasztja alá, hogy immáron második generációs GyIK-os gyerekek ismerkednek meg kortárs művészetpedagógiával, művészeti neveléssel, tehetséggondozással és ezzel párhuzamosan személyiség-fejlesztéssel és alkotáslélektannal.

Kik csatlakozhatnak?

Bárki, aki gyermekét nem "szépen rajzolni taníttatná", hanem megengedi számára, hogy saját koszos, festékes, agyagos keze útján,… saját belső fantáziájára alapozva,… saját magának sugallt élményeit kövesse az alkotómunka során. Az eredmény nem néhány hetes, de a kitartó, rendszeres szülő láthatja majd, ahogy gyermeke vizuális önbizalma és művészi kifejezésformái megnyílnak és az itt szerzett élmények felnőtt korig kísérni fogják önkifejezését…

Művészetpedagógiai elvek

  • gyakran alkalmazzák a kortárs művészek munkáit, adaptációit, problémafelvetéseit
  • változatos anyaghasználat (minőségi anyagok, használt, hulladék, limlom, kacatok)
  • általában Show-jellegű, elálmélkodtató foglalkozás kezdés: egy titok, mese, kérdés – ami csodálatot kelt, lenyűgözés, ami leveszi a gyereket a lábukról és egyben inspiráló erővel hat
  • a gyermeklélek fantáziavilágának kifejező-nyelvétől eljutni a művészettörténet kérdésköreiig
  • feltesznek egy vizuális kérdést, melyet a gyermekek saját szemléletük szerint oldanak meg
  • amilyen hamar csak lehet anyagokat és eszközöket adnak a gyerekek kezébe
  • sosem adnak félkész, előre elkészített “kézműves” alapokat a gyerekek kezébe
  • nagy hangsúlyt fektetnek az érzékszervi, empirikus tapasztalatokra – szinesztézia-alkotásokra
  • gyakran alkalmaznak extrém nagy/kicsi méreteket, közös alkotást vagy a térben történő installációkat
  • a munka során megtapasztalt élmény, ismeret a fontos, nemcsak a végtermék „szépsége”
  • lehetőség van a sikerre, kudarc lehetőségének megélése, moderálása
  • szokatlan problémák, téri – vizuális feladtok megoldásával a gyerekekben kreatív megoldóképességet fejlesztenekk ki, melyet későbbi szakmájának problémáiban is alkalmazni tud.

Kreatív technikák és anyaghasználat

  • Használják az érzékszerveiket, lábukat a festéshez, fülüket a szagláshoz
  • Építenek, - szétbontanak – újra összeraknak – átalakítanak - transzformálják az anyagot
  • Gyakran valamilyen különleges, izgalmas anyaggal kezdik a munkát
  • Egy eszme, gondolat, idézet – szimbólum metafora átültetése alkotásba
  • Az alkotást tánccal, drámával, játékkal, színházzal társítják
  • Megkísérelik a feladatokat az anyagokban rejlő természetes asszociációkhoz alakítani
  • Preferálják a kollázsokat, montázsokat, összetett szobrokat, időszakos installációkat
  • Használják a teret, a téri installáció lehetőségét - fény át/megvilágítással

Mindehhez segítségül: egy alkotó tér

  • A műhely a MNG hátsó, emeleti “titkos” termeiben van, a város felett – mindennapi életünk felett
  • A műhely családias, barátságos hangulatot áraszt; a szülői kontrol nélküli szabad világot.
  • Mobil bútorokkal dolgoznak, mozgatható székek, asztalok, lógatható tárgyak, létrák – rugalmas elrendezésben, így a tér is a kreatív alkotási folyamat részévé válik.
  • A műhelyben lévő rendetlenség, káosz, limlom-kacatok segítik a tárgyak közötti szabad kapcsolatteremtést.
  • Az anyagok mindig szem előtt vannak, nem zárt szekrényekben – így azok kinyitják szemüket a kreatív anyaghasználatra, az anyagok kombinálására
  • A csoportok kész munkái nyitott polcokon kerülnek elhelyezésre – így azokat más gyerekek is láthatják, abból meríthetnek.

Műhelymunka

A GYIK-Műhely a tanév során (szeptember-május) rendszeres művészeti foglalkozásokat tart kedd, szerda, csütörtök és péntek, a délutáni órákban. A korábbi időpont (kb. 15-17 a kisebb korosztály, a későbbi, kb. 17-18:30 a nagyobb, iskolás korosztály számára.

Az előre felépített metodikai foglalkozások izgalmas vizuális témakörök köré szerveződnek egy éven át. A munkaterveket általában egy történetfonálra/témára fűzik fel, amely lehet egy könyv, egy mese, egy helyszín, egy koncepció, egy anyag vagy akár egy szín. Annak ellenére, hogy az alkalmakat a művésztanárok tervezik meg, a gyerekek számára is nyitott azok továbbfűzése, azáltal találva meg saját értékítéletükből származó művészi válaszokat.

Évente 7-8 témakörben 15-25 diák (azaz 150-200 fő) vesz részt 4 - 14 éves korosztályig. A heti alkalmak közel 200 másfél órás alkalmat tesznek ki, amelynek 90%-a a Műhely falain belül történik, másik 10%-a múzeumi térben, ill. köztéren, utcán, szabadtéren.

Példák az elmúlt év 5 rendszeres művészeti témaköreiből:

  • FESTETT MESÉK EGY ZSINÓRPADLÁSRÓL - vizuális dramaturgi alkotóműhely: madzagok, csomók, textilek, jelmezek, díszletek és dráma, miközben műalkotásokról készült meséket dolgoztunk fel.
  • KŐ(NYV) – PAPÍR – OLLÓ: Minden ami papír! - A papír története, papíröntés, vágási gyakorlatok, kollázsok, könyvkészítés, képregények és kártyavárak.
  • JÁRTAMBAN - KERTEMBEN! kertművészeti műhely - kerttörténeti ismeretek gyermeknyelven való átírása, lefordítása a tájépítészet, a műemlékvédelem és a kertészkedés népszerűsítése céljából.
  • KÉPES BETŰVETÉS - A betűk világát felhasználva jutunk el a szavak, képek, metaforák világába, a fogalmak képesítése felé.
  • PEPITA – PILLANATOK - a fekete – fehér világi művészi interpretációi: grafikák, nyomatok, fényképezés, árnyjátékok, kémények, füstök.
  • SZOBROCSKÁIM, SZOBROCSKÁIM - a XX. sz.-i szobrászat kérdései, alkotói: csomagolás, konstruktivizmus, szürreális szobrok térhajlítások
  • VALÓTLAN VALÓSÁGOK - az Op-Art és az optikai illúziók világa, irreális helyzetek, szürreális alakok, optikai dobozok, tükrök és trükkök.
  • RÍMMEL – ÁMMAL - alkotás kortárs és XX. sz.-i gyermekversek hangulatára, művészet kérdéseire és szereplőire építve
  • ÉRINTSD MEG A VÉGTELENT - Építés a térben és a tér határain túl, a fénnyel és a sötétséggel, a végtelenben és azon is túl.
  • ÚTI-MURI - 80 nap alatt a föld körül - utazás tárgyai, eszközei: fantáziatájak, átalakított bőröndök, különleges eszközök,
  • A SZÜRREALIZMUS ÁLLATKERTJE - képzelt lények, állati fantáziák, történet a mitológiából éppúgy, mint saját fantáziáinkból.
  • FLÓRÁK ÉS FAUNÁK - ÁLLATI ÉPÜLETEK! - Az állatvilág különleges építményei, struktúrái, nagy építőmesterei és építményei pókhálótól a termeszvárig.
  • VÁNDORLÓ PALOTA - Kreatív utazás a földkerekség népeinek mese-, és mondavilágain át. Életre keltett mítoszok, regék és hiedelmek történetei, főhősök kalandjai Pegazusunk hátán (drámapedagógiai gyakorlatokkal)
  • ÉRZÉKEK BIRODALMA - Szinesztéziák, illatok, hangok és tapintás a vásznon, szabad képzettársítások érzékszerveinkre alapozva művészetterápiás eszközökkel.
  • ZSIRÁFNYAKÚAK és TÁNYÉKAJKÚAK - a primitív népek művészete, testfestés – hiedelmek, amulettek, viseletek és ezek átültetése a kortárs alkotásokká. 

További információ

Forrás: gyikmuhely.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére