Sokszor úgy gondoljuk, hogy a kritika csak negatív dolog lehet, maga a szó is fenyegetően hangzik és rossz érzéseket kelt. Mindenkinek vannak kritizálással kapcsolatos emlékei a múltból: "Vigyázz, mert megint elrontod!", "Hogy fogod a ceruzát?", "Ezzel a gyenge eredménnyel nem sokra mész!" A hasonló mondatok, amiket gyerekkorunkban hallottunk, mélyen bevésődtek.
A francia "critique" szó alapvetően megkülönböztetést, megtekintést, megfigyelést, megítélést, értékelést, szétválasztást jelent. Ebből ered a "kritérium" is – megkülönböztető jegy, mérce. Tehát a dolgok vagy személyek gondos megvizsgálásáról, elbírálásáról van szó, általa beláthatunk, felismerhetünk valamit. Következtetéseket vonhatunk le.
Bírálni könnyű, alkotni nehéz. (André Cardinal Destouches)
Hogyan sikerülhet jól kezelnünk a minket érő kritikát? Először is különböztessük meg a kritika három fajtáját!
Építő kritika – jó formába öntve, használható tartalommal
Általában jó szándékú emberektől származik, barátoktól, vagy akiknek fontosak vagyunk. Megjegyzésüket értéket védő formában mondják el, bátotító és segítő szándékkal.
Építő kritika – rossz formába öntve, nehezen használható tartalommal
Nem mindenki tud jól kommunikálni. Előfordul, hogy jót szeretnénk elérni, de a szavainknak más hatása lesz, rejtett ítélkezést hordozhatnak. Pl. Csak azért mondom, mert jót akarok neked. Figyelj oda, mert nagy hibákat ejtettél a szövegben!, Biztosan nem figyeltél oda., Másokat is megtévesztettek már, akik ezt elhitték.
Mivel minden kritika "ingyenes üzleti tanácsadás", ezért örüljünk neki! Fogadjuk el, köszönjük meg, vizsgáljuk meg az igazságtartalmát. Jó szándékból kaptuk? Gondolkodjunk el a szükséges változtatáson. Látjuk-e a fejlődés lehetőségét? Fontos, hogy közben ne adjuk át magunkat a negatív érzéseknek. Később esetleg beszélgessünk azzal, aki kritizált minket.
Neurotikus kritika
A neurotikus embereknek kisebbrendűségi érzésük van, és ezt akarják ellensúlyozni. Ha magukkal szemben másokat fölényben éreznek, megpróbálják az érzelmi mérlegüket kritikával kiegyenlíteni.
Amikor banki ügyfélszolgálaton dolgoztam, a panaszkezelés során fontos volt megkülönböztetni, hogy az ügyfélnek a konkrét termékkel, szolgáltatással van problémája, vagy a világgal és a saját életével. Az utóbbin sajnos nem tudunk segíteni. Nehéz ilyenkor higgadtnak maradni, de megéri.
A kritika értelmes és fontos visszajelzés, amely előrevihet bennünket. De csak akkor, ha úgy adják elő, hogy be tudjuk fogadni, és meg tudjuk emészteni. Az építő kritika mindig a teljesítményre vagy az eredményre irányul. (Barbara Berckhan)
Mit tehetünk, ha kritizálnak bennünket?
- Legyünk kritikusak, amikor valaki kritizál bennünket: különböztessük meg, mi a hasznos benne és mi nem? Miben van igaza? A kritika hozzájárulhat a továbbfejlődésünkhöz.
- Használjuk fel a helyzetet arra, hogy saját magunkat és másokat jobban megértsük.
- A kritikát ne eresszük el a fülünk mellett, hanem gondolkozzunk el rajta. Védekezés és közbevágás nélkül próbáljuk végighallgatni és megérteni a kritizáló álláspontját.
- Ne vegyük személyeskedésnek! Sokszor nem a személyünk elleni támadásról van szó, hanem egyszerű ténymegállapításról, vagy segítő szándékról.
- Ki az, aki kritizál? Közeli ismerős vagy ismeretlen személy? Tisztelem, megbízom benne vagy nem? Ez meghatározza, hogy érdemes-e komolyan venni a véleményét.
- Nem érdemes sokáig rágódni a negatív visszajelzésen, inkább lépjünk tovább!
A bolond helyesnek tartja a maga útját, a bölcs pedig hallgat a tanácsra. (Péld,12,15)
Ha sikerül megtanulnunk, hogyan kezeljük helyesen a minket érő kritikát, ez nagy segítség lesz saját magunk és mások életében is.
Felhasznált forrás: dr. Martina Kessler: Anélkül, hogy megsértődnénk, tanuljunk a kritikából!, Lydia Magazin
Halász Kinga
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges