Honnan ered a Design Thinking ötlete?
A Design Thinking, vagy magyarul dizájn gondolkodás, egy kreatív, problémamegoldó módszertant takar. Kezdetben a klasszikus tervezői szakma, például építészek, terméktervező mérnökök használták a módszer eszköztárát. Az üzleti életben elsőként az 1990-es években az IDEO innovációs ügynökség kezdte alkalmazni.
Hogy szivárgott át az üzleti tervezésbe?
A módszer egyik legnagyobb előnye, hogy a segítségével sok időt és pénzt takaríthatunk meg, miközben csökkentjük a kockázatokat is. Egy vállalkozás beindítása előtt ez a kettő rendkívül fontos. A tervezés folyamata során olyan eszközöket alkalmazunk, amelyek elősegítik a kreatív, stratégiai gondolkodásmódot. Sokan nem tartják magukat kreatívnak, a folyamaton végighaladva mégis olyan ötleteik támadnak, amiket maguk is meglepődve tapasztalnak és komoly sikerélményként élnek meg. Fontos még, hogy végig a felhasználó igényeit helyezzük a középpontba, mindezt nagyon empatikus hozzáállással.
Magyarországon mennyire ismert és elterjedt ez a módszer?
Világszert egyre népszerűbb a módszer, így nálunk is egyre több helyen találkozni vele. Bár viszonylag sokan hallottak már róla és elméletben találkoztak is vele, a gyakorlatban még nem annyira sokan használják. Egyelőre az egyedi szoftverek és applikációk tervezésével foglalkozó cégeknél ismertebb, de más területeken is kezdi felütni a fejét. Sokszor az a tapasztalat, hogy a felhasználók igényeinek igazán alapos, valódi empátián alapuló megismerését kellene még erősíteni, talán ez a lépés hiányzik a legtöbbször.
A "tervezői gondolkodásmódot" hogyan tudjuk hasznosítani a saját életünkben? Alkalmas a módszer akár az életünk megtervezéséhez is?
Bármilyen hihetetlenül hangzik, de igen. A módszertan kialakulásában nagy szerepet játszottak a Stanford Egyetem munkatársai az elmúlt évtizedekben. Ott dolgozó szerzők munkája a “Tervezd meg az életed” című könyv is, ami teljes mértékben erre a metodikára épül, a Stanford Egyetem munkatársai írták.
Amikor valaki fontolgatja, vagy úgy dönt, hogy szeretne belevágni egy új vállalkozásba, akkor nagyon nagy segítséget jelent a módszer abban, hogy megtervezze a termékét, szolgáltatását, üzleti modelljét.
Emellett a módszer elsajátítása azoknak a szakembereknek lehet hasznos, akik a munkájuk során termékek, stratégiák tervezésével foglalkoznak. A Design Thinking gakorlat segítheti őket abban, hogy a munkahelyükün a saját csapatukkal sokkal jobb eredményeket érjenek el, hatékonyabban haladjanak.
Milyen életszakaszokban és helyzetekben működik?
Általában akkor, ha van valamilyen konkrét probléma, amit szeretnénk megoldani és az eddigi megoldási kísérletek nem hozták a várt eredményt, vagy ötletünk sincs, hogyan fogjunk hozzá.
Tipikusan ilyenek a karrierváltással, saját vállalkozás elindításával járó időszakok vagy például nőknél a gyerek(ek) érkezése után visszahelyezkedés a munkaerőpiacra. Sok döntést kell meghozni, például, hogy váltsunk-e, ne váltsunk, szívesen csinálnánk már valami mást, miközben kevés információnk van a döntésünk várható következményeiről.
Ilyenkor jó ötlet elővenni a módszertant, mert a segítségével viszonylag rövid időn belül információkat szerezhetünk a piacról, lehetőségekről. Utána könnyebb lesz dönteni, arról nem is beszélve, hogy ha belevágunk egy új kalandba, vállalkozásba, akkor már lesz egy jó kiindulási alapunk hozzá.
Te magad hogyan kezdtél ezzel a témával foglalkozni?
A Budapest Műszaki Egyetemen végeztem, Okleveles műszaki menedzserként. Már ott is a terméktervezés érdekelt, ez volt a szakirányom is. Aztán pályakezdőként Spanyolországban, Barcelonában dolgoztam egy forma- és arculattervező cégnél. Ott találkoztam először a Design Thinking módszertannal. A mai napig emlékszem, hogy becsöppentem egy megbeszélésre a Kreatív igazgatónk és a Coca-Cola egyik új termékek fejlesztéséért felelős menedzsere között. A Coca-Cola sokféle termékkel kísérletezik, ezeknek csak a töredéke kerül piacra és ez a termék is egy teljesen új innováció volt.
Teljesen lenyűgözve hallgattam, ahogy arról beszélgettek, hogy hogyan is indul egy-egy ilyen fejlesztés, milyen a jó hozzáállás, mennyire fontos, hogy valóban meghallgassuk és tiszteletben tartsuk, hogy mit szeretnének a felhasználóink, milyen problémáik vannak. Ez körülbelül nyolc éve volt, azóta rengeteget tanultam és tapasztalatot szereztem a metodikával kapcsolatban, több más hasonló módszertannal együtt.
És annyira megtetszett, hogy szerencsére most már tanítod is a módszert...
Néhány éve egy szuper csapattal belevágtunk a saját termékünk fejlesztésébe is, ami akkor egy hobbi projektnek indult, mára egy startup nőtt ki belőle. Emellett valóban, igyekszem minél több emberhez eljuttatni a Design Thinking és más, hasonló remek módszerek hírét, mert szerintem nagyon jó eszköztárról van szó, érdemes tudni róla és használni széles körben.
A másik nagy szerelem a munkámban az, hogy hogyan lehet társadalmi vállalkozásokat segíteni, hogy nekik is stabilabb, fenntartható üzelti modelljük, bevételi forrásuk legyen. Illetve hogy hogyan lehet profitorientált cégek működésébe minél több értékteremtő folyamatot, célt becsempészni. Vagyis hogy hogyan tudunk minél több olyan projektet indítani, ami építő, üzletileg fenntartható és közben még jól is érezzük magunkat.
Ha valakit érdekel a Design Thinking, hol találkozhat a tréningjeiddel?
Legközelebb a Tervezd Újra Akadémia (TEA) workshopján (október 9-én) tartok egy két órás ízelítőt a módszerből. Sokan vannak, akik szívesen megnéznék, miről is szól a Design Thinking a gyakorlatban, számukra ez a workshop egy nagyszerű lehetőség.
A résztvevőkkel egy egyszerű példán keresztül fogjuk kipróbálni a módszert, vagyis rögtön meg is tapasztalhatják, hogy miben jelent mást ez a gondolkodásmód és metodika, valamint ízelítőt kapnak a hatékonyságáról is. Amolyan “probléma megoldása előtte és utána” feladat lesz, meglátjuk milyen megoldások születnek a 2 órás workshop elején és végén ugyanarra a feladatra.
Szeretnék egy átfogó képet mutatni a módszertanról, a használható eszköztárról, illetve arról, hogy hol tudnak még bővebben tájékozódni a témában, ha valaki szeretne jobban elmélyedni benne. Emellett arról is fogunk beszélni, hogy konkrétan mikor és hogyan érdemes alkalmazni, milyen alapvető hozzáállás szükséges a sikerhez.
Bővebben a TEA Akadémiáról
Design Thinging workshop - október 9., 17.00-19.00
Jelentkezés a workshopra ITT
Halász Kinga
- Budapestimami –
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges