Mérvadóak-e a tavalyi adatok?
Magyarországon csak az utóbbi pár évben kezdtek ráállni a Fekete Péntek névvel fémjelzett árleszállításokra és nagyobb akciókra. Sokszor használják a Black Friday kifejezést év eleji vagy közbeni leárazásokra is, holott eredetileg az amerikai hálaadási ünnep utáni pénteket nevezzük így. 2020-ban ez a nap november 27-ére esik. A 2019-es évben a fővárosban a műszaki termékek voltak a legkelendőbbek, míg vidéken inkább ruházati cikkeket vásároltak online.
A COVID-19 és a home office/távoktatás miatt azonban az év első felében az ehhez a témához kapcsolódó dolgokat vásárolták a legtöbben, és érthető módon az olyan termékek, amiket nem tudtunk volna kihasználni, visszaestek (ruhák, nyaralás, színház- és koncertjegyek), főleg, ha a hozzájuk kapcsolódó esemény is elmaradt, eltolódott a fertőzésveszély miatt.
A GKI Digital 2020 március-májusi időszakában végzett kutatási eredményei szerint ötvenezer olyan vásárló jelent meg Magyarországon, akik ezelőtt az e-kereskedelemben nem vettek részt, ők a hagyományos személyes vásárlást részesítették előnyben. Ez egy jelentős nagyságú célcsoport, minden cég álma új vásárlókat szerezni.
Bár nyáron kicsit enyhültek az intézkedések és mindannyian visszamerészkedtünk a világba, próbáljunk meg óvatosak maradni. Tanuljunk a múltból és gondoljunk arra, hogy megfelelő mennyiségű tartalékunk legyen otthon, hisz az év elején tapasztalt élelmiszerrendelés-dömping miatt sok áruház kifogyott az alapvető, gyakran használt összetevőkből. A Penny újságban akciós szárazélelmiszerekből és konzervekből mindig jó feltankolni, hogy ne érjen minket váratlanul, bármit is hoz az idei ősz!
Hosszú sorok kizárva?
Biztosan láttuk már, hogy az Egyesült Államokban mennyien várakoznak, netán verekszenek össze egy-egy bevásárlóközpontban az akciós áruk megkaparintása miatt. Nagy valószínűséggel ez a tömeg 2020-ban a Black Friday alatt az interneten fog viaskodni, ha nem akarja megkockáztatni a fertőzést.
Az Amazon például a novemberi hivatalos időpont előtt már október 26-án elkezdi az első leárazásokat, de az igazi akciólavina egy héttel a hálaadás előtt indul csak.
Az ezévi kínálat nagy mértékben fog alkalmazkodni a koronavírus miatti új igényekhez és a második hullámtól való félelem és bizonytalanság okozta helyzethez. Így várhatóan az otthoni tanulást és munkát segítő bútorok és elektronikai eszközök, valamint az otthoni időtöltést tartalmasabbá tévő tárgyak (könyvek, társasjátékok, játékkonzolok) lesznek reflektorfényben.
- Budapestimami -