Jelenlegi hely

Miként építsük ki a vállalati kommunikációt a cégen belül, illetve azon kívül? És miért fontos ez?

Minden kommunikáció, egyszerűen megfogalmazva nem más, mint információcsere. Egy vállalat szemszögéből nézve ez lehet kommunikáció az alkalmazottak között, a befektetők és a felső vezetés között, a vállalat és a beszállítók között, valamint a vállalat és annak célközönsége között.

A jól megalapozott és kidolgozott vállalati kommunikációra bármilyen szintű és tevékenységi körű cégnek szüksége van: a néhány fős IT-startuptól, a több ezer főt foglalkoztató holdingvállalatig.

A vállalati kommunikáció hagyományosan két területre oszlik: belső (az alkalmazottak közötti kommunikáció) és külső (a vállalat kommunikációja a „külvilággal”).

Miért van szükségünk külső kommunikációra?

A külső kommunikációt három dolog teszi szükségessé:

  • megteremteni, fenntartani, valamint elősegíteni az érdekelt felekkel való kommunikációt (vállalkozók, beszállítók, B2B-vásárlók, befektetők körében);
  • a márkaismertség javítása, a megítélés pozitív irányba történő terelése, jó vélemények generálása a célközönség és más körökben, és nem utolsó sorban a potenciális és tényleges alkalmazottak körében;
  • fontos visszajelzéseket kapni annak érdekében, hogy hatékonyan tudjuk értékelni a munka eredményeit, elkerüljük a hibákat, valamint szükség esetén módosítani tudjunk a termékünket a közönség igényeinek megfelelően, hiszen mindez befolyással bír a nyereségességre.

Következtetésül: a külső kommunikáció szorosan kapcsolódik a reklámhoz, a PR-hoz és a marketinghez. Ha megfelelően van megszervezve, közvetve hatással bír mind a nyereségességre, mind a marketingköltségekre. Azok a vállalatok, amelyek aktívan kommunikálnak a „külvilággal”, fel tudják építeni a bizalmat maguk iránt. Ennek köszönhetően könnyebben népszerűsítik termékeiket, könnyebben találnak partnereket és befektetőket és kapnak tőlük kedvezőbb feltételeket, valamint egyszerűbben találnak alkalmazottakat és veszik fel a harcot a versenytársakkal. Ez különösen hasznos a nagy projektekkel foglalkozó és a hosszú távú együttműködésekre törekvő vállalkozások számára.

Hogyan szervezd meg?

A külső kommunikáció négy kategóriába sorolható a célközönség függvényében:

  • tényleges és potenciális ügyfelek;
  • különböző típusú partnerek;
  • a kormány (lobbizás, tájékoztatás az iparág problémáiról és kihívásairól, támogatási kérelmek, kedvező hitelek, segítség a nemzetközi üzleti kapcsolatok kialakításában);
  • a nyilvánosság: sajtó, média, bloggerek.

Kommunikációs eszközök:

  • az egyszeri és a rendszeres hasznos tartalom: például cikkek arról, hogyan kell használni a vállalat termékeit, az ügyfél mely problémáira tudnak megoldást nyújtani, valamint a vállalat felszereltségét és technológiáit bemutató videók;
  • prezentációkon, kiállításokon, konferenciákon, szemináriumokon való részvétel;
  • interakció bloggerekkel: hirdetések vásárlása, termékek biztosítása véleményezéshez és összehasonlításhoz, meghívás üzemlátogatásra;
  • aktivitás a közösségi hálózatokon – mind a választékkal és promóciókkal kapcsolatos hírek közzétételéhez, úgy az ügyfelektől érkező visszajelzések gyűjtése céljából;
  • szponzoráció és jótékonyság;
  • munkahelyek biztosítása szociálisan rászoruló csoportok és diákok számára;
  • ingyenes tesztelés: tesztvezetések, kóstolók, mintaajándékok, offline próbafülkék és bemutatótermek;
  • a vállalati branding bevezetése;
  • kapcsolatfelvétel kormányzati tisztviselőkkel: például olyan tisztviselőkkel, akik a munkanélküliség csökkentéséért vagy azért a gazdasági ágazatért felelősek, amelyben a vállalatod tevékenykedik;
  • ügyfélbázis felépítése (a jobb kiszolgálás, a pontosabb reklámozás érdekében);
  • reklámeszközök: hirdetések a nyomtatott sajtóban, a televízióban, tematikus weboldalakon és fórumokon, célzott és kontextusfüggő hirdetések az interneten;
  • a márkát bemutató vírusmarketing és szórakoztató tartalom;
  • jelenlét az összes elérhető platformon (például az offline üzlet mellett szükséges, hogy a weboldalunkon legyen egy online üzlet, a választékot láthatóvá kell tenni a közösségi hálózatokon, valamint az aggregátor oldalakon és partnerségeket ajánlani bloggereknek).

A felsorolt eszközöket integráltan, kombinálva, egyiket a másikkal kiegészítve kell használni. Alkalmazásuk különböző lehet, a célközönségtől függően. Például a női fogyasztók esetében a reklám vizuális összetevője fontosabb, míg a férfi fogyasztók esetében a gyakorlati oldal és a státusz kihangsúlyozása bizonyulhat hatékonyabbnak.

Miért van szükség a belső kommunikációra?

A belső kommunikációra azért van szükség, hogy:

  • növeljük vele a dolgozók lojalitását;
  • az egyéni feladatok széles körben ismertek legyenek: például, ha egy alkalmazott nem csak a saját munkájának a kis szakaszát ismeri, hanem annak fontosságát az egész vállalat számára, akkor a teljesítménye növekedni fog;
  • az információk gyorsabban jussanak el az összes alkalmazotthoz;
  • közös viselkedési normák alakuljanak ki, melyek betartását ellenőrizni lehet;
  • pozitív képet alakítsunk ki a cégről;
  • visszajelzéseket kapjunk – például az egy részlegben dolgozók véleményét a munkarendjükről;
  • a szervezeti tevékenységek (tájékoztatók, értekezletek) egyszerűsödjenek vagy a számuk csökkenjen;
  • elkerülhető legyen a felesleges bürokrácia és gyorsuljon az információközlés mind horizontálisan, mind vertikálisan: ha például a marketingosztály vezetőjének észrvétele van a honlapon található információ vizuális kialakításával kapcsolatban, akkor direkt módon tudja ezt jelezni a programozónak vagy a tervezőnek.

Minél nagyobb a vállalat, minél több alkalmazottja és szerkezeti egysége van – annál hasznosabb lesz a vállalati kommunikáció. Különösen akkor, ha az alkalmazottak nem egy épületben tartózkodnak, hanem távol helyezkednek el egymástól.

A belső kommunikáció típusai

Emeljünk ki két kritériumot:

  • a kommunikáció iránya;
  • annak célja.

Az irány lehet:

  • vertikális – az információ alulról felfelé vagy fentről lefelé terjed: a felettesektől a beosztottakhoz vagy a beosztottaktól a felettesekhez;
  • horizontális – az információ az ügyben érintettek között terjed.

A belső kommunikációnak több célja van:

  • Szervezeti. Az információközlés célja, hogy cselekvésre késztessen. Például egy megbeszélésen a főnök kiosztja a feladatokat az egyes alkalmazottaknak és határidőket szab meg.
  • Tájékoztató jellegű. Ez olyan információ, amely közvetlenül vagy közvetve fontos a vállalkozás, illetve személyesen az alkalmazottak számára. Egyszerű példa erre egy újság, amely közzéteszi a születésnapot ünneplők listáját, vagy a vállalat elmúlt negyedévre vonatkozó eredményeit.
  • Elemző jellegű. Információgyűjtés „alulról felfelé”, a munkavállalótól a főnökig és feljebb. Annak megértéséhez szükséges, hogy mit akarnak a munkavállalók, vannak-e hasznos javaslataik, elégedettek-e a munkakörülményeikkel.
  • Kommunikatív. Ez nem más, mint az informális kommunikáció munkaidőben vagy munkaidőn kívül. Kiterjedhet a beosztottakra és a vezetőségre is. Fontos a pozitív légkör kialakításához a csapatban. Megvalósulhat a vállalat részvételével (csapatépítő rendezvények, vállalati események, közös ünnepek) és anélkül, a munkavállalók kezdeményezésére.

Eszközök az építéséhez

A belső kommunikáció kiépítésének két módja van: személyes és virtuális. Mindegyiknek megvannak a maga eszközei.

A személyesek közé tartozik minden offline és élő kommunikáció: formális és informális megbeszélések, találkozók, tárgyalások, telefonhívások.

Virtuálisnak számít minden eszköz, ami az interneten keresztül történik. Több van belőlük, gyorsabbak, kényelmesebbek és gyakrabban használják őket. A lista a következő:

  • vállalati weboldal, fórum, közösségi hálózat, Wiki;
  • YouTube-csatorna vagy videótartalom létrehozása;
  • nyílt, illetve zárt csoportok a közösségi hálózatokon;
  • videó- és hanghívások;
  • csatornák és csevegések a chatprogramokban.

Gyakori problémák és hibák

A belső kommunikáció figyelmen kívül hagyása. Ez lelassítja és bonyolítja a vállalat munkáját, és hosszú távon csökkenti a dolgozók lojalitását. Ez manapság egy ritka probléma, és általában a régóta működő, konzervatívabb vállalatoknál fordul elő.

Az alulról jövő információk figyelmen kívül hagyása. Elégedetlenséget okoz, megszűnik az információcsere iránti vágy, és csökken a dolgozói lojalitás.

Bürokratizálódás és hiábavaló tiltások. Például a munkavállalóknak megtiltani, hogy informális munkahelyi beszélgetésekben vegyenek részt – logikátlan.

Nem megfelelő csatornák használata. Egy egyszerű példa: az üzenetküldők és a közösségi hálózatok széles körű használata mellett a papíralapú vállalati újság kiadása.

Hol érdemes vállalati kommunikációs képzésen részt venni?

A külső és belső vállalati kommunikáció alkalmazásának ismerete sokféle szakmában hasznos lehet. Bármilyen szintű menedzserek, marketingesek és mindazok, akik PR- és reklámtevékenységgel foglalkoznak, pénzügyesek, befektetők, coachok és trénerek – mindannyian közvetlenül vagy közvetve építik, vagy használják az üzleti kommunikációt.

A Laba Magyarország képzésein megtanulhatod az elengedhetetlen alapokat. Ez az oldal azért jó, mert elvégzi a nehéz munkát: megkeresi és összehasonlítja a különböző tananyagokat, és csak a legjobbakat ajánlja fel, így időt és fáradságot spórol a tanulni vágyóknak.

Szponzorált tartalom

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére