A Műhely célja
GYIK Műhely - Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti Műhely - 1975-ben Szabados Árpád, a MKE későbbi dékánja és Várnagy Ildikó elképzelései alapján a Magyar Nemzeti Galéria akkori vezetésének felkérésére jött létre. A műhely célja, hogy a kortárs művészet kérdéseit beépítse az alkotói folyamatokba és gondozza a tehetségeket. A GyIK tanárai művészek és művésztanárok, a Műhely szoros együttműködésre törekszik a támogatókkal, pedagógusokkal, iskolákkal és módszertani központokkal. A GYIK jelenőségét támasztja alá, hogy immáron második generációs GyIK-os gyerekek ismerkednek meg kortárs művészetpedagógiával, művészeti neveléssel, tehetséggondozással és ezzel párhuzamosan személyiség-fejlesztéssel és alkotáslélektannal.
Kik csatlakozhatnak?
Bárki, aki gyermekét nem "szépen rajzolni taníttatná", hanem megengedi számára, hogy saját koszos, festékes, agyagos keze útján,… saját belső fantáziájára alapozva,… saját magának sugallt élményeit kövesse az alkotómunka során. Az eredmény nem néhány hetes, de a kitartó, rendszeres szülő láthatja majd, ahogy gyermeke vizuális önbizalma és művészi kifejezésformái megnyílnak és az itt szerzett élmények felnőtt korig kísérni fogják önkifejezését…
Művészetpedagógiai elvek
- gyakran alkalmazzák a kortárs művészek munkáit, adaptációit, problémafelvetéseit
- változatos anyaghasználat (minőségi anyagok, használt, hulladék, limlom, kacatok)
- általában Show-jellegű, elálmélkodtató foglalkozás kezdés: egy titok, mese, kérdés – ami csodálatot kelt, lenyűgözés, ami leveszi a gyereket a lábukról és egyben inspiráló erővel hat
- a gyermeklélek fantáziavilágának kifejező-nyelvétől eljutni a művészettörténet kérdésköreiig
- feltesznek egy vizuális kérdést, melyet a gyermekek saját szemléletük szerint oldanak meg
- amilyen hamar csak lehet anyagokat és eszközöket adnak a gyerekek kezébe
- sosem adnak félkész, előre elkészített “kézműves” alapokat a gyerekek kezébe
- nagy hangsúlyt fektetnek az érzékszervi, empirikus tapasztalatokra – szinesztézia-alkotásokra
- gyakran alkalmaznak extrém nagy/kicsi méreteket, közös alkotást vagy a térben történő installációkat
- a munka során megtapasztalt élmény, ismeret a fontos, nemcsak a végtermék „szépsége”
- lehetőség van a sikerre, kudarc lehetőségének megélése, moderálása
- szokatlan problémák, téri – vizuális feladtok megoldásával a gyerekekben kreatív megoldóképességet fejlesztenekk ki, melyet későbbi szakmájának problémáiban is alkalmazni tud.
Kreatív technikák és anyaghasználat
- Használják az érzékszerveiket, lábukat a festéshez, fülüket a szagláshoz
- Építenek, - szétbontanak – újra összeraknak – átalakítanak - transzformálják az anyagot
- Gyakran valamilyen különleges, izgalmas anyaggal kezdik a munkát
- Egy eszme, gondolat, idézet – szimbólum metafora átültetése alkotásba
- Az alkotást tánccal, drámával, játékkal, színházzal társítják
- Megkísérelik a feladatokat az anyagokban rejlő természetes asszociációkhoz alakítani
- Preferálják a kollázsokat, montázsokat, összetett szobrokat, időszakos installációkat
- Használják a teret, a téri installáció lehetőségét - fény át/megvilágítással
Mindehhez segítségül: egy alkotó tér
- A műhely a MNG hátsó, emeleti “titkos” termeiben van, a város felett – mindennapi életünk felett
- A műhely családias, barátságos hangulatot áraszt; a szülői kontrol nélküli szabad világot.
- Mobil bútorokkal dolgoznak, mozgatható székek, asztalok, lógatható tárgyak, létrák – rugalmas elrendezésben, így a tér is a kreatív alkotási folyamat részévé válik.
- A műhelyben lévő rendetlenség, káosz, limlom-kacatok segítik a tárgyak közötti szabad kapcsolatteremtést.
- Az anyagok mindig szem előtt vannak, nem zárt szekrényekben – így azok kinyitják szemüket a kreatív anyaghasználatra, az anyagok kombinálására
- A csoportok kész munkái nyitott polcokon kerülnek elhelyezésre – így azokat más gyerekek is láthatják, abból meríthetnek.
Műhelymunka
A GYIK-Műhely a tanév során (szeptember-május) rendszeres művészeti foglalkozásokat tart kedd, szerda, csütörtök és péntek, a délutáni órákban. A korábbi időpont (kb. 15-17 a kisebb korosztály, a későbbi, kb. 17-18:30 a nagyobb, iskolás korosztály számára.
Az előre felépített metodikai foglalkozások izgalmas vizuális témakörök köré szerveződnek egy éven át. A munkaterveket általában egy történetfonálra/témára fűzik fel, amely lehet egy könyv, egy mese, egy helyszín, egy koncepció, egy anyag vagy akár egy szín. Annak ellenére, hogy az alkalmakat a művésztanárok tervezik meg, a gyerekek számára is nyitott azok továbbfűzése, azáltal találva meg saját értékítéletükből származó művészi válaszokat.
Évente 7-8 témakörben 15-25 diák (azaz 150-200 fő) vesz részt 4 - 14 éves korosztályig. A heti alkalmak közel 200 másfél órás alkalmat tesznek ki, amelynek 90%-a a Műhely falain belül történik, másik 10%-a múzeumi térben, ill. köztéren, utcán, szabadtéren.
Példák az elmúlt év 5 rendszeres művészeti témaköreiből:
- FESTETT MESÉK EGY ZSINÓRPADLÁSRÓL - vizuális dramaturgi alkotóműhely: madzagok, csomók, textilek, jelmezek, díszletek és dráma, miközben műalkotásokról készült meséket dolgoztunk fel.
- KŐ(NYV) – PAPÍR – OLLÓ: Minden ami papír! - A papír története, papíröntés, vágási gyakorlatok, kollázsok, könyvkészítés, képregények és kártyavárak.
- JÁRTAMBAN - KERTEMBEN! kertművészeti műhely - kerttörténeti ismeretek gyermeknyelven való átírása, lefordítása a tájépítészet, a műemlékvédelem és a kertészkedés népszerűsítése céljából.
- KÉPES BETŰVETÉS - A betűk világát felhasználva jutunk el a szavak, képek, metaforák világába, a fogalmak képesítése felé.
- PEPITA – PILLANATOK - a fekete – fehér világi művészi interpretációi: grafikák, nyomatok, fényképezés, árnyjátékok, kémények, füstök.
- SZOBROCSKÁIM, SZOBROCSKÁIM - a XX. sz.-i szobrászat kérdései, alkotói: csomagolás, konstruktivizmus, szürreális szobrok térhajlítások
- VALÓTLAN VALÓSÁGOK - az Op-Art és az optikai illúziók világa, irreális helyzetek, szürreális alakok, optikai dobozok, tükrök és trükkök.
- RÍMMEL – ÁMMAL - alkotás kortárs és XX. sz.-i gyermekversek hangulatára, művészet kérdéseire és szereplőire építve
- ÉRINTSD MEG A VÉGTELENT - Építés a térben és a tér határain túl, a fénnyel és a sötétséggel, a végtelenben és azon is túl.
- ÚTI-MURI - 80 nap alatt a föld körül - utazás tárgyai, eszközei: fantáziatájak, átalakított bőröndök, különleges eszközök,
- A SZÜRREALIZMUS ÁLLATKERTJE - képzelt lények, állati fantáziák, történet a mitológiából éppúgy, mint saját fantáziáinkból.
- FLÓRÁK ÉS FAUNÁK - ÁLLATI ÉPÜLETEK! - Az állatvilág különleges építményei, struktúrái, nagy építőmesterei és építményei pókhálótól a termeszvárig.
- VÁNDORLÓ PALOTA - Kreatív utazás a földkerekség népeinek mese-, és mondavilágain át. Életre keltett mítoszok, regék és hiedelmek történetei, főhősök kalandjai Pegazusunk hátán (drámapedagógiai gyakorlatokkal)
- ÉRZÉKEK BIRODALMA - Szinesztéziák, illatok, hangok és tapintás a vásznon, szabad képzettársítások érzékszerveinkre alapozva művészetterápiás eszközökkel.
- ZSIRÁFNYAKÚAK és TÁNYÉKAJKÚAK - a primitív népek művészete, testfestés – hiedelmek, amulettek, viseletek és ezek átültetése a kortárs alkotásokká.
Forrás: gyikmuhely.hu
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges