Jelenlegi hely

Ó jaj, szerelmes a gyerekem...!

Hamarosan megérkezik a tavasz, mi több, a szívecskés napokon már túl is vagyunk! Vallomások, szerelmek, visszautasítások – még felnőttként is komoly próba egy ismerkedés, egy új kapcsolat. Mennyi öröm, esetleg fájdalom, mennyi tapasztalat gyűlt már össze az elmúlt évek alatt számunkra, a szülő számára. Hogyan is lehetne ezeket átadni a gyermekünknek? Mikor van itt az ideje? És mivel teszünk biztosan jót?

A szülői támogatás nagyon fontos a gyerek életében az első szerelem felbukkanásakor is. Arra, hogy ez mikor következik be, nincsenek általános érvényű szabályok: az óvodás kortól kezdve gyakorlatilag bármikor megtörténhet, hogy egyszer csak sűrűbben hangzik el egy kislány vagy kisfiú neve, és megjelenik valaki, aki eddig akár egyáltalán nem szerepelt a barátok között. Ha csemeténk egyszer csak sokat emlegeti valamelyik ellenkező nemű társát,  és érezhetően fontos számára a véleménye, a közös élmények, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy szerelem van kialakulóban. Ha elég erős és bizalmas az otthoni légkör, akkor előfordulhat, hogy elhangzik a „Szerelmes vagyok!” felkiáltás is. És bizony ez az a pont, ahonnan nagy figyelemmel és megfelelő tapintattal érdemes kísérni az eseményeket. 

Az alábbi felsorolás segítség lehet abban, hogy miként közelítsünk gyerekünkhöz - nemtől és életkortól függetlenül - ebben az új élethelyzetben:

  1. Érdeklődjünk tisztelettel a gyermek érzéseiről! Ha nem akar mesélni, vagy nem árulja el esetleg, hogy kibe szerelmes, akkor inkább ne erőltessük a témát. Tisztázzuk, hogy bármikor ott vagyunk számára, amikor csak meg szeretné osztani velünk a történetet. Kisgyermeknél se nevessük ki, ne becsüljük le ennek az új kapcsolatnak a fontosságát, igen fontos tapasztalatokat fog ő is ezzel szerezni.
     
  2. Ne éljünk vissza a gyerek bizalmával! Ha csak nekünk árulja el a részleteket, semmiképp ne osszuk meg mással a hallottakat. Könnyen eljátszhatjuk így a kialakult bizalmat, és nem emiatt nem lehetünk támaszai a folytatásban.
     
  3. Érdeklődjünk a szerelméről! Tegyünk fel olyan kérdéseket - életkorának megfelelően - , melyeknek köszönhetően ő is mélyebben elgondolkodik és mi is megtudhatjuk, hogy mi tetszik számára a kislányban / kisfiúban. Mi fogta meg a természetében, viselkedésében, szokásaiban, kedvteléseiben? Mi vonzó számára a másik személyben?
     
  4. Ismerjük meg személyesen! Amennyiben lehetőség adódik rá, és a gyerekünk is partner ebben, hívjuk el bátran az új szerelmet egy délutánra, valamilyen közös programra. Így jobban megismerhetjük szíve választottját, és megerősíthetjük őt abban, hogy támogatjuk ebben a döntésében is.
     
  5. Beszélgessünk minél többet a párkapcsolat működéséről! Arról, hogy milyen íratlan szabályok betartása fontos, mitől működik egy kapcsolat, ő hogyan tud a másikra a legjobban odafigyelni, hogyan tudja tiszteletben tartani a másik fél igényeit, kéréseit, ismeri-e a saját igényeit, tud-e nem-et mondani.
     
  6. Legyünk kedvesek, de határozottak! Ha már nagyobb korú a gyerekünk, tartsuk magunkat a korábbi családi szokásokhoz, rutinokhoz, iskolai követelményekhez. Fektessük le, hogy milyen körülmények között, mikor és mennyi időre mehet el otthonról. Ha eddig nem került sor rá, mielőbb üljünk le gyerekkel beszélgetni, és kerüljön sor a szexuális felvilágosításra. 
     
  7. Merjünk bátran mesélni a saját korai kapcsolatainkról is! Óvatosan, humorosan mesélhetünk a saját, korabeli kapcsolatainkról. Megoszthatjuk nehézségeinket, esetleg, hogy mivel lettünk tapasztaltabbak, mit csináltunk volna másképp.
     
  8. Csalódás, szakítás után is maradjunk tapintatosak! Sajnos előfordulhat, hogy az első kapcsolatokból szakítás lesz, ami nagyon megviseli a gyerkőcöt. Ebben az időszakban is fontos, hogy ne faggassuk feleslegesen, illetve hogy a szakítás után ne mondjunk semmi rosszat a másik félre. Hagyjunk időt feldolgozni a történteket! Maradjunk támasza a háttérben, aki mindig meghallgatja őt akkor, amikor éppen szükség van rá, anélkül, hogy tanácsot adnánk, lekicsinyelnénk a történtek fontosságát.

A felvértezés és némi természetes aggódás mellett is maradjunk mindig pozitívak, bízzunk gyermekünkben, az érzéseiben, az új kapcsolatában, amely annyi kellemes, boldog pillanatot szerezhet számára!


Szabó-Máthé Hanga
életvezetési és anya coach, anyacoaching.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg másokkak is!
                               

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére