Jelenlegi hely

Nyűg vagy segítség? Fókuszban a táplálkozási napló

Hallottál már a táplálkozási naplóról? A táplálkozási vagy más néven étkezési napló egy olyan jegyzet, amiben pontosan vezeted, hogy mikor mit és mennyit ettél-ittál a nap folyamán.
Mikor érdemes táplálkozási naplót vezetni? 

Étkezéseink rögzítése több szempontból is ajánlott, és  a dietetikusok is előszeretettel kérhetnek Tőled ilyet, hogy pontosabb képet kapjanak a táplálkozási szokásaidról. 

Ha napközben folyamatosan vezeted – vagy a nap végén nyugiban leírod – az aznap elfogyasztott étel és ital mennyiségét, akkor szembesülsz csak igazán azzal, hogy mennyi és milyen nyersanyagot, ételt – ezáltal energiát és tápanyagokat – vettél magadhoz. 

Ha fogyni szeretnél, a napló segítségével számolhatod ki, hogy mennyi kalóriát vittél be a nap folyamán. Cukorbetegség vagy inzulin rezisztencia esetén pedig az étkezések szénhidrátottartalmát tudod követni, egyben memorizálni is azt.

Az étkezések után jelentkező panaszokat (pl. puffadás, hasmenés, fejfájás, bőrtünetek) is rögzítheted a naplóban, ami azért jó, mert így könnyebb lesz kapcsolatot találni az elfogyasztott élelmiszer és a kialakult tünet között.
Természetesen a diagnózis pontos felállításához majd a dietetikusi konzultáció mellett egyéb más vizsgálat(ok)ra is szükséged lesz. 



 

Hogyan vezesd naplódat?
Ha megbarátkoztál a gondolattal és kellően eltökélt vagy, hogy időt szakíts az étkezések pontos leírására, akkor már csak tollra és egy füzetre van szükség.

Amit mindenképp le kell jegyezned:

  • mikor, mit (minőségi jellemzőkkel együtt, pl.: “teljeskiőrlésű”, “zsírszegény” vagy pontos márkamegnevezés) és
  • mennyit (pl.: g, dl, darab) ettél, illetve
  • mennyi és milyen folyadékot ittál a nap folyamán.

Fontos, hogy mindent írj le, és legyél őszinte. Ha több csokit ettél a kelleténél, azt se titkold el! 

Kinek nyújt információt a táplálkozási napló?
Természetesen Neked, hogy tükröt kapj táplálkozási szokásaidról. Emelett nekünk dietetikusoknak is, hiszen táplálkozási szokásaidba belelátva, szaktudásunkkal segíteni tudunk, hogy korrigálhasd azt.

Legyen szó bármely táplálkozással összefüggő betegségről (pl. cukorbetegség, vese-, gyulladásos bélbetegség, táplálékallergiák és intoleranciák), normálistól eltérő laborparaméterről (pl.: koleszterin, triglicerid, húgysav), vagy átmeneti állapotról (terhességi cukorbetegség), a dietetikussal való konzultációra érdemes már naplóval érkezni, hogy a tanácsadás sokkal személyreszabottabb legyen.

Hidd el, a rászánt idő biztosan megtérül. 
 

Nagy Nóra Zsófia
dietetikus
Istenhegyi Géndiagnosztikai Klinika (Budapest)
Fb. oldal: Táplálkozz okosan

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Képregény, táblakép, futás... a közös pont: a Himnusz

Képregény, táblakép, futás, ismeretlen szerelmes ... a Himnusz és Kölcsey titkai

Gondolnád, hogy január 22-én ünnepeljük a Himnusz születésnapját? És azt tudtad, hogy képregény is készült belőle? Vagy azt, hogy Kölcsey nem is tartotta jó versnek?
23 mondat, amit ne mondj annak, aki bajban van

23 mondat, amit ne mondj annak, aki bajban van

Te is tudsz ilyen „jó szándékú”, de romboló mondatokat? Nekem a „kedvenceim” az „Engedd el!” a „Másoknak sokkal nehezebb” és a „Tudom, mit érzel”. Ilyenkor szívesen visszakérdeznék: Tényleg tudod?! Szerintem fogalmad sincs…
Love my Snowboard – Fotó- és videópályázat

Love my Snowboard – Fotó- és videópályázat

Pályázat típusa: fotó- és videó pályázatBeküldési határidő: 2022. március 30.
Novellapályázat Preyer Hugo emlékére 2022

Novellapályázat Preyer Hugo emlékére 2022

Pályázat típusa: sci-fi novellák írásaBeküldési határidő: 2022. március 31.Korcsoport: 3-12. osztályos gyerekek

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére