Jelenlegi hely

Bartos Erika: Őrangyal – Mesék az elfogadásról

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapításának 25. évfordulójára rendezett ünnepségen mutatták be Bartos Erika, az ismert meseíró és illusztrátor új kötetét a fogyatékkal élő gyerekek és kortársaik közötti kapcsolatról – támogatva egyúttal a Szeretetszolgálat e téren végzett munkáját.

A segítő könyvek népszerűségnek örvendenek a kortárs gyerekirodalomban: különféle korosztályok életproblémáira kínálnak képes-mesés megoldást úgy, hogy gyerek és szülő a lapozgatás során képes beszélgetni a nehézségről, a tennivalókról. A bili-, cumi-, tesóügyes könyvek világán túl szerencsére vannak érzékenyebb kérdésekkel, betegséggel foglalkozó munkák is: Bartos Erika ilyen kötetekkel lépett olvasóközönsége elé az elmúlt években. Segítő köteteit nem kereskedelmi céllal, hanem kórházak, gyógyító központok felkérésére adományként készítette el: a daganatos és leukémiás, valamint szívkatéterezésre, illetve szívműtétre váró kis betegeknek és családjaiknak szánt munkáiban játékos-mesés eszközökkel ábrázolja a betegség és a gyógyítás folyamatát.

Az Őrangyal – Mesék az elfogadásról első történetében a kerekesszékhez kötött Somát osztálytársai kinevetik, mert szeretne szerepelni az osztály közös táncprodukciójában – végül maguk is kerekesszékbe ülnek, és együtt táncolnak-gördülnek a kisfiúval. A második történet főhőse a látássérült óvodás, Lili, aki véletlenül felborít egy kockavárat. Az ovisok megtudják, hogy Lili a kezével lát, és rájönnek, hogy a sötétben ő eszi meg legügyesebben a csokitortát. A hallássérült Misi a kertjükbe repülő focilabda révén tesz szert új barátokra, akik tökéllyé fejlesztik pantomimjátékukat annak érdekében, hogy Misi megértse, mi is történt a labdájukkal. A negyedik történet a kiskamasz Domáé, aki súlyos testi fogyatékkal élő, forrón szeretett kishúga kórházba kerülésekor ismeri fel: milyen sokat jelent számára Viola.

A szerző szerint tehát mindenki ügyes valamiben; és amikor a gyerekek saját beleérző képességüket kreatívan kezdik használni a probléma megoldása érdekében, azt is felismerik, hogy empátiájuk legfontosabb eleme a szeretet. Kiderül, hogy fogyatékkal élő barátjuk vágya egyáltalán nem a sajnálat, hanem az elfogadás és az azonos bánásmód.

A történetekben közös motívum, hogy egy-egy ügyetlen mondat váltja ki a megbántottság érzését a fogyatékkal élő gyerekből. Izgalmasan árnyalt jelenet, amikor Lili vigasztalhatatlanul sír: ilyet nem láthattak az ovisok, hiszen óvónéni vagy édesanya karjaiban minden gyerek megvigasztalódik. De Lili nem, sőt, édesanyja is szomorúan kíséri haza az oviból. Van tehát min törnie a fejét a Süni-csoportnak.

Az első három történet kedves tanmese a komolyabb kérdésfeltevéssel szolgáló negyedikhez képest, amely a felnőttek számára is mélyen elgondolkodtató problémát feszeget. A tizenkét éves Doma és beszéd- és mozgásképtelen kishúga között erős a lelki kötelék, és a kislány hirtelen kórházba kerülésekor Domát ismeretlen érzések zaklatják fel, nem tud mit kezdeni sajgó szívfájdalmával. Bartos e ponton tökéletesen ragadja meg a kisfiú belső monológját: „Viola hiánya olyan, mintha egy óriási űr tátongana itt bennem. Koromfekete mélység.” A kiskamasz Doma hirtelen felnő, rálát élet és halál mezsgyéjére, és veszteségélménye által érti meg a szeretet lényegét. Életének e fordulópontján érkeznek barátai islerrel a vigasztalására… Nem csoda, ha elsőre nem könnyen értik meg egymást.

És a valóságban mit kezdenek a barátok, osztálytársak, pedagógusok ezekkel a felfoghatatlan érzésekkel? Vajon a fogyatékkal élők világának ismeretlensége mennyire tartja távol a körülöttük élőket attól, hogy közeledjenek, hogy értsenek? A szerző optimista világlátásában mindenfelől jó szándék és segítőkészség fakad: felbukkan a kreatív óvónéni, a segítőkész tanár, az intelligens apuka, aki segít, megold és magyaráz. Mind közül talán pont a gyerek Doma a leghitelesebb figura – aki lelkének legmélyebb rétegeiben kényszerül megélni a fogyatékkal élő embertárs helyzetét.

Bartos Erika kedves, kerekfejű figuráinak egyformasága itt most azt a pozitív üzenetet hordozza: a fogyatékkal élő szereplők pont olyanok, mint a barátaik, nincs különbség közöttük. Mert ugyan mi más is lehetne e segítő könyv célja, mint hogy mintát mutasson arra, hogy a fogyatékkal élő gyerek környezetében mindig van másik viselkedési mód, mint az elfordulás, a nemtörődömség vagy a gúny.

Bartos Erika történetei a beleérzésről, az őszinte kapcsolatokról és az elfogadásról szólnak, amelyből csak öröm fakadhat. Arról, hogy felebarátként megtanulhatunk a másik szemével látni, fülével hallani, beteg testével mozdulni. A gyerekeknek ez természetesebben megy, mint a felnőtteknek – az elfogadás meséi így nekünk, mesélő felnőtteknek is szólnak.

 

(Bartos Erika, Őrangyal – Mesék az elfogadásról. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat kiadása, 2014, p. 96)

Tima Renáta/Magyar Kurír

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére