Jelenlegi hely

3 pszichológiai módszer, ami segít az otthoni megküzdésben

Egy hónap telt el a koronavírus terjedése miatti iskolabezárások óta. Mindannyiunknak sikerült többé-kevésbé belerázódnunk a „home office”-ba és a digitális oktatás rejtelmeibe. A gyermekek és a felnőttek saját habitusuktól függően is különböző módon élhetik meg az otthonlétet.

Vannak introvertált személyiségek, akik amúgy is kevésbé szeretnek otthonról kimozdulni, nekik kevésbé megterhelő mentálisan a jelenlegi helyzet. Az extrovertált embereknek bizonyosan jobban hiányzik a társasági lét, ők hajlamosak nehezebben viselni, hogy otthon kell maradniuk.

Mindkét típusra igaz azonban, hogy a bezártság, az összezártság, a családon belül konfliktusokat szülhet. Így van ez a szülő-gyermek kapcsolatban is, főleg, ha a szülő saját maga is nyomásként éli meg gyermeke iskolai feladatokban való eredményességét.

Ezekben az esetekben hasznos lehet, ha közösen, ezáltal magunknak és gyermekünknek is segítve a következő módszerekkel oldjuk meg a mindennapi problémáinkat.

Keretezd át!

Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy egy dolgot többféle nézőpontból is szemlélhet. Azt az eseményt, ami velünk történik, nem tudjuk befolyásolni, viszont hozzáállásunkat, az érzelmünket vele kapcsolatban igen. Erre való az átkeretezés, melynek során a korábbitól eltérő jelentést kap egy dolog. A negatív dolgokat más nézőpontból nézzük, s új értelmet adunk neki úgy, hogy a pozitív érzelmeket helyezzük előtérbe.

„Az emberek nem a dolgoktól félnek, hanem attól, ahogy látják őket.” – Epiktétosz

Bármilyen, elsőre negatívnak tűnő eseményt át lehet keretezni, érdemes kipróbálni a gyermeknél kezdetben egy sikertelen feladatmegoldásnál. Elsőre valószínűleg nehezen viseli a kudarcot, előfordulhat, hogy érzelmi kitörést produkál. Mondjuk el neki, hogy megértjük, ha most ettől csalódott, de a célunk az, hogy a problémát megoldjuk, ezért közösen gondoljunk rá pozitívan. Érezze a hasznát, hogy új dolgokat tanulhat általa, s élje meg sikerként, ha sikerül.

Felnőttként is hasznos tanács, ha valami rossz dolog történik velünk az életben, keressük meg a jó oldalát, a pozitívumait. Gondoljuk át, hogy mit tanulhattunk ebből a helyzetből, milyen pluszt adott ez nekünk.  

Próbáljuk ne problémának megélni azt, ami nem sikerült, hanem feladathelyzetként tekinteni rá. Ha csak a problémát látjuk, akkor a nehézségeket figyeljük benne, ha viszont feladatként tekintünk rá, akkor azt megoldásközpontúan fogjuk szemlélni - mivel meg akarjuk oldani. A megoldásra, annak módjaira helyezzük a hangsúlyt, serkentsük a gyermeket, hogy keressen megoldási módokat, útvonalakat.

Hasznos lehet, ha lépésről lépésre haladunk, apróbb részcélokat állítunk fel (pl. ha az ugrókötelezés elsajátítása a cél, mindig picivel többet csináljon, s örüljünk együtt egy-egy rekordja megdöntésének).

Legyen nálatok az irányítás!

A kontroll érzése kulcsfontosságú, az irányítás a mi kezünkben kell, hogy legyen!

Mivel nem tudjuk meddig tart ez az állapot, nagyon sok történéssel kapcsolatban azt élhetjük meg, hogy nem tudjuk kontrollálni, irányítani. A kontroll érzése azt a hitünket erősíti, hogy saját magunkon múlik egy-egy esemény végkimenetele. Ezzel ellentétes irányt mutat Seligman által „tanult tehetetlenség” nevezett állapot, amikor az egyén már meg sem próbálja elhárítani az érkező negatív ingereket, passzívan viselkedik és reménytelenséget érez. 

Arra fókuszáljunk, amit tudunk befolyásolni, kontrollálni, s erre szoktassuk gyermekünket is 

Amikor egy feladathelyzetben fel akarja adni, s próbálná ráfogni külső tényezőkre sikertelenségének okait, győzzük meg arról, hogy van megoldás! Gondolja végig, s keresse meg a szituációban azokat a dolgokat, amik az ő befolyása alatt állnak, s ezekből erőt merítve folytassa tovább a küzdelmet.

Ha hisz benne, hogy övé a kontroll, az önbizalma is erőteljesen növekedni fog, ami még nagyobb erőt adhat a feladathelyzetek megoldásához.

Pozitívan gondolkodj és beszélj! (még saját magaddal is…:))

A pozitív beállítottság olyan szülői minta, amit a gyermekünk nagyon hamar lemásol és elsajátít tőlünk.

Nagy tehát a felelősségünk, hogy saját hozzáállásunkat képesek legyünk pozitív irányba fordítani.

A napi eseményekben keressünk pozitívumokat, dicsérjük meg gyermekünket és saját magunkat is a nap végén, hogy mennyi mindent tudtunk sikeresen megoldani. Ez jót tesz saját önbecsülésünknek és a gyermek önbizalmának is.

Találjuk meg a vicces oldalát a mindennapoknak. A humor feszültségoldó hatással rendelkezik, segít megküzdeni a stresszel.

„Az ember gondolkodó lény, és a gondolatai beszéd formájában öltenek testet. Mindenkiben lakik egy belső narrátor, aki folyamatosan kommentál: képes ezt pozitív, felemelő módon tenni, de ugyanúgy lehet lehúzó, pesszimista is.” (Csíkszentmihályi Mihály)

A pozitív belső beszédnek nagy motiváló szerepe van a hétköznapokban

Minden pillanatban, amikor csinálunk valamit, folyamatosan zakatolnak a fejünkben a gondolatok. Ilyenkor valahogy minősítjük saját magunkat.

Ha leginkább negatív gondolataink vannak („Nem vagyok képes rá”, „Nem tudom megcsinálni”, „El fogom rontani”), az érzelmeink is negatívak lesznek, ami visszahúz minket. Teljesítményünk romlik, hangulatunk negatív lesz, ekkor könnyebben fel is adjuk a küzdelmet.

A pozitív belső beszéd („Meg tudom csinálni!”, „Képes vagyok rá!”) - pozitív érzelmi reakciókhoz vezet! Felpörget, lelkesít és elszánttá tesz. Éreztessük gyermekünkkel, hogy hiszünk benne! Mutassunk példát azzal, hogy nem kételkedünk saját képességeinkben sem!

Egymást támogatva, közösen könnyebben megküzdünk a mindennapok nehézségeivel, s az életre nevelünk: hiszen ezzel gyermekünkben azt a megküzdési képességet erősítjük, amire felnőttként nagy szüksége lesz. 


Szerző: Teveliné Horváth Melinda
okleveles pszichológus, képződő sportszakpszichológus, pedagógus, terápiás kutya felvezető, life coach
https://www.facebook.com/tevelinemelinda/

- KAPOSVÁRIMAMI -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

VI. MESTERECSET PÁLYÁZAT

VI. MESTERECSET PÁLYÁZAT

Pályázat típusa: gyerek-és diákpályázatKorosztály: 5-18 évesekBeküldési határidő: 2020. november 8.
Lázár Ervin: A csodapatika

Lázár Ervin: A csodapatika

Lázár Ervin meséje tükröt tart elénk, hiszen a történetben szereplő patikában nem "gyógyszereket" lehet kapni. Te bemennél ide?
Az utolsó út

Az utolsó út

Szívhez szóló történet egy taxisofőrről és az utolsó útjára induló utasáról.
5+1 tipp, amit megtehetsz a lelki egészségedért - Szakértői tanácsok a Lelki Egészség Világnapján

5+1 tipp, amit megtehetsz a lelki egészségedért - Szakértői tanácsok a Lelki Egészség Világnapján

Szinte a csapból is az folyik, hogy az egészségünk érdekében mozogjunk rendszeresen és figyeljünk oda a helyes táplálkozására, de arról jóval kevesebb szó esik, hogy miként őrizhető meg a mentális jóllétünk, pedig ez manapság, amikor a járványhelyzet miatt még bizonytalanabbá váltak a hétköznapok, a korábbiaknál is fontosabb. Október 10., vagyis a lelki egészség világnapja alkalmából dr. Koppány Szilveszter, az Unilever Orvos Tanácsadója összegyűjtött 5+1 tippet, melyek segítségével könnyebben őrizhetjük meg lelki egyensúlyunkat.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére